Nej, det känns som det är skrivbordsprodukter det mesta.
Vi har haft ponnyer som 'utegångsdjur' i många år förr. I ena hagen hade de ligghall och skog, i den andra bara tät granskog som skydd.
Om det så var minus 30 grader och snöstorm så var det tomt som i graven i ligghallen, och man fick gå runt i skogen med ficklampa och ropa på dem. De brukarde stå intill varandra och sova under en gran, utan en snöflinga på pälsen och uppenbart störd över att de fjompiga människorna skulle störa dem och ta in dem
På SOMMAREN däremot så stod de väldigt ofta i ligghallen för att slippa insekterna. DÅ stod två sömniga ponnyer med hängande svansar där och mådde prima. Stod de i hagen med bara skog stod de iofs i skogen, men inte med några stilla hängande svansar.
Så jag håller helt med dig, det är jorribelt att man inte får ha dem ute i skogshage vintertid, men på ett platt fält utan minsta skugga där kan de gå hela sommaren.
Jag tar in mina hästar på dagtid på sommaren, vi har så mycket bromsar/blinnigar här så de blir tokiga annars (och tyvärr går de dummakrakarna varken in i skog eller stall av egen maskin utan går/springer fram och tillbaka längs staketet och kommer som skott och tycker 'snälla, snälla rädda oss' såfort man visar sig. Och deras väldresserade matte 'räddar' dem då. varför de inte kan gå in SJÄLV övergår mitt förstånd, men..
Jag mår också dåligt när jag ser hästar stå i brännande sol (gärna med omkullsparkade vattenhinkar) och frenetiskt slå med både huvud och svans mot insekterna. Utan minsta träd att söka skydd/skugga under. (Skugga söker tak och lov mina, så de är inte helt korkade *s*)