Vindskydd / lösdrift behövs bygglov?

cutty

Trådstartare
Ni som byggt lösdrift eller vindskydd till era hästar. Vilken väg har ni gått? Har två hagar jag vill bygga i.
Behövs det bygglov? Vilka krav på storlek finns? Vart vänder jag mig?

Sv: Vindskydd / lösdrift behövs bygglov?

det finns folk här som kan detta som ett rinnande vatten verkar det som så du får säkert bättre svar sen. Men du kan börja med att gå in på länsstyrelsen i ditt län och läsa om vilka regler som gäller. Tydligen ska man kunna bygga till färre djur än 5 hästar, alltså till 4 hästar behöver du ingen förprövning. Ring gärna länsstyrelsen o fråga.

Jag vill bygga två på ca 6x3 meter stora vardera. Inget bygglov krävs?
Kollar länsstyrelsen.

Kommer ej in på hallands sida.

Bör vara liknande regler i hela landet. Behövs bygglov och vilket mått behövs?

måtten är samma som för box vad gäller takhöjd och dörrar, men enbart 80% av liggytan krävs. Det är nog i princip samma regler som gäller för hela landet.

Jag bor ju också i halland och har varit o läst lite på hemsidan för länsstyrelsen, det står ganska utförligt där vad som gäller. Den är nog bara tillfälligt nere.

Är det en näringsfastighet (det står i taxeringsbeskedet bland annat) så är det oftast fritt fram från kommunens sida att bygga ligghall. Men kontrollera med din kommun. Kan finnas undantag om man har grannar eller området är planlagt, vattentäkt, naturskyddsområde...

Jag antar att det inte är näringsfastighet, då hade du nog inte frågat! Då kan det krävas bygglov från kommunen (kolla också med miljö- och hälsa på kommunen). Det kan bli mycket dyrt med svartbygge.

Om du inte ska ha mer än maximalt fyra hästar (på hela anläggningen) så slipper du länsstyrelsen och förprövningen.

Kraven på mått finns på Jordbruksverkets hemsidor: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Det är SJV som formulerar reglerna och Länsstyrelsen som sköter hanteringen där du bor. Snart går även djurskyddsinspektionerna över till länsstyrelsen. Det som återstår hos kommunerna är då bygglov för den som inte har näringsfastighet.

Senast ändrad:

Det som skrivs ovan ang. 80% av liggytan gäller ENBART om du inte kommer fodra i ligghallen. Men det vill man göra så räkna på 100% av liggytan så som kraven på vanliga stall/boxar är.

Alla regler om mått får du hitta svart på vitt innan du bygger, lämpligtvis kontaktar du din miljö o hälsa avdelning hos kommunen så hjälper de dig. De där reglerna är hopplösa med nogrannhet o kan ändras snabbt så bygg "med råge".

Ang byglov vet jag inget, vi byggde ganska svart :angel: Jag räknar vårt som skjul o det har jag för mig får byggas på oplanerad mark. Men jag vet egentligen inte, ingen har insyn på vår mark så det finns ingen som stör sig på det.

Ang byglov vet jag inget, vi byggde ganska svart :angel: Jag räknar vårt som skjul o det har jag för mig får byggas på oplanerad mark. Men jag vet egentligen inte, ingen har insyn på vår mark så det finns ingen som stör sig på det.

Det varierar till och med inom en kommun om bygglov eller bygganmälan krävs. I vissa fall krävs grannmedgivande och ska du bygga för häst så kan kommunen ha synpunkter även om det är färre än fyra hästar. Alltid bäst att skicka ett mail eller brev och fråga om bygglov/anmälan krävs innan man startar bygget.

Förprövningen, gäller den även vindskydd?
Har näringsfastighet.

*delvis knapplån*

Bygglov och förprövning är ju två olika saker. Bygglov behövs generellt sett INTE när man har jordbruks/näringsfastighet. Undantaget är tex ridhus. Maskinhall är OK, men inte ridhus... :devil: Bygglov kostar ALLTID!

Om man behöver FÖRPRÖVA eller inte beror på hur många hästar som ska vara på hela gården. Alltså inte i den enskilda ligghallen/stallet utan på hela fastigheten. Är det fem hästar eller fler måste man förpröva - det kostar INGET. Gör man det dock inte kan man bli ålagd straffavgift på runt 24.000,- eller vad det nu var.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve