Vindskydd av halmbalar?

Fenestra

Trådstartare
Funderade på om man skulle kunna göra en skyddande vägg av ett gäng storbalar? Det blåser som himla mycket på vintern så hästarna kanske skulle uppskatta det? Nattetid står de på stall..
Frågan är, får man lov att använda det för det första?
Låter hästarna halmen vara om de har fri tillgång på hö?
Kan halmen bli skadlig sen när den blir blöt och iom det kanske börjar ruttna/mögla? Eller ja det är klart att det inte är nyttigt men tror ni hästarna håller på och pillar med den då?
Kommer hästarna använda den eller hamnar den bara i vägen?
Räcker det att byta halm en gång per år eller måste man göra det oftare?

Vad tror ni?

Sv: Vindskydd av halmbalar?

Hörde för skojs skull med miljökontoret. De sade att så länge det upfyller kraven och att hästarna inte kan skada sig på det så kan det fungera som ett vindskydd.
Vet inte hur man skulle kunna lösa det rent byggnadsmässigt.
Men det kan man ju fundera lite på.
Finns ju hus som byggs av halmbalar, fast det har ju lerputs eller panel utanpå.

kolla hos lerbyggeföreningen nedan

http://www.naturligt-byggeri.org/default.asp?ID=221

Klart man kan göra det, har en i närheten av oss som har det o det verkar fungera bra. Dock så är där juh lite dåliga saker med det oxå... Balbanden som hästarna kan fastna i t.ex., vissa kan gå på o försöka klättra eller klia sig o till sist lossnar juh banden mer o mer = skaderisk. Sen blir juh givetvis halmen möglig efter ett tag o det är klart att det finns risk att hästarna äter av det, beror juh på hur hagen ser ut i övrigt, har ni massa gräs så e inte risken lika stor såklart att de går på halmen... Sen gällder det juh att man har någonstans o göra av den sen när den blivit dålig, krävs juh en o annan storbal för o göra ett bra vindskydd o de blir mkt halm som ska kastas sen...

Två ponnysar jag hade i vintras gjorde vi ett vindskydd av halm. Eftersom stallet renoverades. ;)

Vi byggde först en ram av halm. Vi drog band igenom så det stog still.
Sedan byggde vi bara uppåt. Drog band igenom. Så det stog still. Sedan la vi ett trä tak på (plankor). Sedan bands fast. Därefter hade vi en stor persien som täkte hela, så det inte började mögla. Hästarna använde det ganska mycket. Hästarna tuggade lite på det men inte så att det skadades. :D
Den står fortfarande kvar och den har varken möglat och den ser ut som ny. :)

Jag vet en somrukar bygga av stora fyrkantsbalar och drar en presenning över som tak.
Verkar funka bra för dem.
Unghästarna går på lösdrift hela vintern med det som enda skydd.

Jepp hästrarna uppskattar det!
Vi provade förra året! All halmen var borta innan jul och i hagen gick en hel hög med badbollsformade ponnyer.
Så vi tänker inte göra om det i år....

Stora problemet när de började äta var balbanden som lostnade med stor risk för att fastna.

Hade jag gjort om det så hade jag ställt balaran utanför staketet så det gav lä utan att hästarna kan äta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 224
Senast: Efwa
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 354
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama