Jag vet inte riktigt vad du menar med effektstyrning, du får gärna förtydliga. Jag är i branschen men känner inte igen dina termer (effektstyrning, toppkraft).
Men vi har alltså en elbörs där all el handlas, utom den som handlas bilateralt, och så har vi en reglerkraftmarknad. Ska vi koppla bort produktion pga obalans i systemet så ska vi antingen koppla bort den som orsakar obalansen (inte håller plan) eller den kraft som det finns avtalat med att de kan dra ner. Det är så det funkar idag. Börjar vi koppla bort sånt som vi ogillar så skickar det konstiga signaler. Ex blir det mindre lyckat att straffa ut stabil pålitlig kraft för att främja intermittent kraft som inte kan styras eftersom den beror av faktorer som inte kan påverkas (väder).
Både Energimyndigheten, Eon och vattenfall använder ibland uttrycket toppkraft. Jag har hört det ända sedan högskolan faktiskt. Men du har inte hört uttrycket?
Effektstyrning har jag också hört talas om.sedan högskolan. Det är användarnas effekt man styr ner. Det finns redan idag men kan utvecklas mer.