Vindkraft - vad tycker ni?

Jag vet inte riktigt vad du menar med effektstyrning, du får gärna förtydliga. Jag är i branschen men känner inte igen dina termer (effektstyrning, toppkraft).

Men vi har alltså en elbörs där all el handlas, utom den som handlas bilateralt, och så har vi en reglerkraftmarknad. Ska vi koppla bort produktion pga obalans i systemet så ska vi antingen koppla bort den som orsakar obalansen (inte håller plan) eller den kraft som det finns avtalat med att de kan dra ner. Det är så det funkar idag. Börjar vi koppla bort sånt som vi ogillar så skickar det konstiga signaler. Ex blir det mindre lyckat att straffa ut stabil pålitlig kraft för att främja intermittent kraft som inte kan styras eftersom den beror av faktorer som inte kan påverkas (väder).

Både Energimyndigheten, Eon och vattenfall använder ibland uttrycket toppkraft. Jag har hört det ända sedan högskolan faktiskt. Men du har inte hört uttrycket?

Effektstyrning har jag också hört talas om.sedan högskolan. Det är användarnas effekt man styr ner. Det finns redan idag men kan utvecklas mer.

Det är omöjligt att koppla in vindkraft om det inte blåser.
Det är lika omöjligt att koppla in solkraft om det är mulet.
Finns det inget att koppla in hur löser du det ?

Ja därför kan man inte koppla in solkraft eller vindkraft på toppen. Den kan inte reglera överhuvudtaget.

Både Energimyndigheten, Eon och vattenfall använder ibland uttrycket toppkraft. Jag har hört det ända sedan högskolan faktiskt. Men du har inte hört uttrycket?

Effektstyrning har jag också hört talas om.sedan högskolan. Det är användarnas effekt man styr ner. Det finns redan idag men kan utvecklas mer.
Och ändå får jag inga relevanta träffar när jag googlar på begreppen för att se om det är jag som är obildad. Många på Energimyndigheten kan inte skilja på effekt och energi, så vilka ord de använder bryr jag mig inte så mycket om ;)

Och ändå får jag inga relevanta träffar när jag googlar på begreppen för att se om det är jag som är obildad. Många på Energimyndigheten kan inte skilja på effekt och energi, så vilka ord de använder bryr jag mig inte så mycket om ;)

Konstigt. Jag får många träffar. Även utanför Energimyndigheten. Så tyvärr funkar det inte att trycka till mig med att du jobbar i branschen. Tvärtom skulle jag nog säga.

@TomasN, jag är inte ute efter att vara dryg, ville bara säga att jag inte känner till dina termer. Jag förstår vad du menar men tycker du använder fel ord. Effektstyrning förstod jag inte först och därför frågade jag. Jag jobbar på det där stället som gör balansregleringen och vi använder inte de begreppen där. Min googling gav som sagt inte enda träff som hade med elbranschen att göra på första sidan. Jag kan ta en printscreen om du vill.

(Och jag vet att du också är i branschen på något sätt, det framgår av det andra du skrivit)

@TomasN, jag är inte ute efter att vara dryg, ville bara säga att jag inte känner till dina termer. Jag förstår vad du menar men tycker du använder fel ord. Effektstyrning förstod jag inte först och därför frågade jag. Jag jobbar på det där stället som gör balansregleringen och vi använder inte de begreppen där. Min googling gav som sagt inte enda träff som hade med elbranschen att göra på första sidan. Jag kan ta en printscreen om du vill.

(Och jag vet att du också är i branschen på något sätt, det framgår av det andra du skrivit)
Testa att googla kombinationen toppkraft elproduktion så får du nog fler relevanta träffar.

Jag tolkade det som en sorts härskarteknik. Jag ber om ursäkt om det inte var så.

Toppkraft används frekvent av kraftbolagen och ja jag har jobbat med kraftproduktion. Jag jobbar på ett företag som har kraftproduktion idag med men inte med just kraftproduktion nu. Det är märkligt om du inte ens känner till begreppet måste jag säga. Vi använder olika ord men ingen använder fel ord skulle jag säga.

Det är synd att bråka om småsaker som ord men jag blev irriterad och smått förundrad av det du skrev.

Jag tolkade det som en sorts härskarteknik. Jag ber om ursäkt om det inte var så.

Toppkraft används frekvent av kraftbolagen och ja jag har jobbat med kraftproduktion. Jag jobbar på ett företag som har kraftproduktion idag med men inte med just kraftproduktion nu. Det är märkligt om du inte ens känner till begreppet måste jag säga. Vi använder olika ord men ingen använder fel ord skulle jag säga.

Det är synd att bråka om småsaker som ord men jag blev irriterad och smått förundrad av det du skrev.
Nej det var inte menat så. Men det var ett onödigt påpekande och jag ber om ursäkt för det!

@lillkillen, du menar alltså att vi ska gå in och manipulera elmarknaden. Störa ut elbörsen och styrsignalerna som skapas där som t.ex. skapar incitament för investering i ny kraftproduktion och nät, energieffektivisering etc. Jag tycker det låter som en väldigt oigenomtänkt idé.

Ogenomtänkt pga att alla i ett längre perspektiv tjänar på det eller ogenomtänkt för att det går mot vad som finns idag?

Alla kraftkällor som ger energi på ett energieffektivtsätt och är miljömässigt försvarbart ska vara baskraft.
När den finns, används den i första hand och i andra hand kopplar man på de som inte är lika effektiva/ miljömässiga.

Ogenomtänkt pga att alla i ett längre perspektiv tjänar på det eller ogenomtänkt för att det går mot vad som finns idag?

Alla kraftkällor som ger energi på ett energieffektivtsätt och är miljömässigt försvarbart ska vara baskraft.
När den finns, används den i första hand och i andra hand kopplar man på de som inte är lika effektiva/ miljömässiga.
Fast som jag skrev tidigare, det är politikerna som styr var och vad som ska producera elen, producenterna reglerar utifrån vinstintresse och konsumenterna vill ha billig el. Det är som vanligt marknaden som bestämmer vilken produktion som kommer att köras via priset. Hög efterfrågan = dyr el, låg efterfrågan = billig el.

Dåliga prognoser kan stjälpa företag snabbt då det påverkar priset i ena eller andra riktningen, det är inte så enkelt att bara stänga av produktionen heller om det råder låg förbrukning. Viss produktion måste finnas för att kunna hålla en god frekvenskvalité, men priserna på den producerade elen kan vara så lågt att man får betala för att bli av med ett ev överskott.

Fast som jag skrev tidigare, det är politikerna som styr var och vad som ska producera elen, producenterna reglerar utifrån vinstintresse och konsumenterna vill ha billig el. Det är som vanligt marknaden som bestämmer vilken produktion som kommer att köras via priset. Hög efterfrågan = dyr el, låg efterfrågan = billig el.

Dåliga prognoser kan stjälpa företag snabbt då det påverkar priset i ena eller andra riktningen, det är inte så enkelt att bara stänga av produktionen heller om det råder låg förbrukning. Viss produktion måste finnas för att kunna hålla en god frekvenskvalité, men priserna på den producerade elen kan vara så lågt att man får betala för att bli av med ett ev överskott.

Q.E.D

Det var ju några år sen jag flyttade så du har säkert rätt. Tvätt borde gå på 220 också för det fanns bara ett uttag för specialkontakterna i tvättstugan :confused:

Aldre tvattmaskiner gar pa 220, medan de moderna gar pa 110 ... sa jag levde ganska lange med en sladd till ett uttag pa andra sidan rummet nar jag kopte min nya (ungefar som en stor maskin i en Svensk offentlig tvattstuga) underbara tvattmaskin. LOL:grin:

Jag håller med dig om nästan allt du skriver, men Jordskott är inspelat till största del i Sala och det tillhör inte Norrland... ;) Att det sen är vilda diskussioner om vindkraft även här är en annan sak. ;)
Ah du missförstod mig Serien är inte inspelad här, alla VYER till serien är inspelad här. Dvs bilder över naturklippen när de filmar berg och skogar.

Jag bor inte inärheten av Sala ;)

Senast ändrad:

Som sagt i typ mitt första inlägg, det finns inga problem med överproduktion som du vill påstå.
Problemet är enbart politiskt.
Hade kolen betalat alla sina utgifter själv så hade den varit dyrare.
Men hur värdesätter man framtiden?

Tex så får vindkraften betala allt själv, från fundamentet till vingarna.
Nertagningen betalas även det av vindkraftverket.
Så efter vindkraftverkets livstids så har man en massa järn och glasfiber som skickas till återvinning .
Betongfundamentet har en mycket längre livslängd så vill man, sätter man upp ett nytt verk.

Kolkraften är inte reverserbar över huvudtaget och den betalar heller inte för det.

Mia jag måste fråga, vad har du egentligen för erfarenhet av 3fas, nät, elproduktion, kolkraft, vattenkraft, kärnkraft och trådens ämne vindkraft

Som sagt i typ mitt första inlägg, det finns inga problem med överproduktion som du vill påstå.
Problemet är enbart politiskt.
Hade kolen betalat alla sina utgifter själv så hade den varit dyrare.
Men hur värdesätter man framtiden?

Tex så får vindkraften betala allt själv, från fundamentet till vingarna.
Nertagningen betalas även det av vindkraftverket.
Så efter vindkraftverkets livstids så har man en massa järn och glasfiber som skickas till återvinning .
Betongfundamentet har en mycket längre livslängd så vill man, sätter man upp ett nytt verk.

Kolkraften är inte reverserbar över huvudtaget och den betalar heller inte för det.

Mia jag måste fråga, vad har du egentligen för erfarenhet av 3fas, nät, elproduktion, kolkraft, vattenkraft, kärnkraft och trådens ämne vindkraft
Som hvala sa, en hel del. Vad har du själv? :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka