Vindkraft - vad tycker ni?

Vad du än har för bakgrund så verkar du inte alls förstå elmarknaden.
Jag skulle inte säga att jag har någon direkt bakgrund inom detta område som jag kan skryta med.
Men det behövs inte heller för att förstå hur det hänger ihop eller för den delen hur det fungerar.
Ni behöver dock inte vara orolig för att jag saknar kunskap i ämnet, med ett intresse i teknik och energi så är det inte mycket som går obemärkt förbi mig.

Så åter igen hur betalar kolkraften eller för den delen kärnkraft för sina utsläpp/ resursanvändning.
Jag hävdar att den inte betalar för detta och därför är billig just nu.
De som lever i framtiden får dock betala istället

Aldre tvattmaskiner gar pa 220, medan de moderna gar pa 110 ... sa jag levde ganska lange med en sladd till ett uttag pa andra sidan rummet nar jag kopte min nya (ungefar som en stor maskin i en Svensk offentlig tvattstuga) underbara tvattmaskin. LOL:grin:
Moderna maskiner går på 110 volt? Har man någon pervers förtjusning för att krångla till det med transformatorer. Huvudspänningen brukar vara 460 volt i distributionsnätet i USA, vilket ger en fasspänning på 265 volt. Varför väljer man då enfas spänningen till 110 volt?

Moderna maskiner går på 110 volt? Har man någon pervers förtjusning för att krångla till det med transformatorer. Huvudspänningen brukar vara 460 volt i distributionsnätet i USA, vilket ger en fasspänning på 265 volt. Varför väljer man då enfas spänningen till 110 volt?

Säkerheten. Får du en smäll av 110v så svider det till rejält (jo jag vet) men du överlever.
Det är inte säkert att du gör med 220v.

Säkerheten. Får du en smäll av 110v så svider det till rejält (jo jag vet) men du överlever.
Det är inte säkert att du gör med 220v.

Exact. Hela Nordamerika anvander 110 V dar det ar mojligt. (Mexico har dock annorlunda kontakter i vissa omraden:angel:) Da vi har en hel del grejor som gar pa 220 (fran andra hall i varlden) har vi ocksa en uppsjo av transformatorer, samt ett par extra 220 uttag har och dar. :p

Exact. Hela Nordamerika anvander 110 V dar det ar mojligt. (Mexico har dock annorlunda kontakter i vissa omraden:angel:) Da vi har en hel del grejor som gar pa 220 (fran andra hall i varlden) har vi ocksa en uppsjo av transformatorer, samt ett par extra 220 uttag har och dar. :p

Welcome to my world. ;) Samma samma :D.
Dessutom kan jag tillägga så är effekförlusterna större i ett 110v system än ett 220v, men The US of A har råd att leva med det ;)

Precis som rubriken frågar så är jag allmänt nyfiken av åsikterna angående vindkraft på buke.

I mitt arbete har jag indirekt fått viss insyn i en befintlig vindkraftpark och en som är på gång. Jag måste erkänna att om jag var till viss del positiv tidigare så har det tyvärr gått ner till noll.

Enskilda mindre kraftverk för att försörja den egna gården/huset har jag inget emot. Utan det är dessa kolosser (de nere i söder på åkrarna jag har sett är små pluttar i jämförelse.) i tiotalsmängd. Och jag kan inte se miljövinsten i dem. Tillverkningen, transporterna, ställverken, bygget av alla vägar, betongfundamenten och verkens låga levnadslängd.

Dessutom ljudet, ljusflimmrandet i soligt väder, risken med iskastning som gör det direkt farligt att vistas 400 m inpå ett sådant kraftverk vintertid.

Samtidigt förstår jag att vi måste ta fram alternativa lösningar, men personligen ser jag inte denna vindkraft som lösningen.

Vindkraft är estetisk förorening av naturen!:devil:

Det beror helt och hallet pa naturen dar man satter sin 'wind power farm'. Sjalv tycker jag inte alls att den har wind farmen i ett bommulsfalt i Texas ar fult. Tvart om, det livar upp de enorma bommulsfalten ... liksom nar de star i en stenig och naken oken ... de pryder faktiskt sin plats da. :)

Har ar en farm i bommulsfalten

WindEnergyCotton_jpg_800x1000_q100_zps0loprpsp.jpg

Fråga närmaste dansk, ca 25% av elproduktionen är vind.

Detta är endast möjligt för vi exporterar vattenkraft som reglerkraft, men det fattar du väl?
Annars får dom som sagt starta upp sina gas/oljekraftverk och hur mycket sparar man då på miljön.
Vi hade en sådan period för några år sedan när vi inte hade nån reglerkraft att exportera, vattenmagasinen var mycket låga, vi fick själva importera från Norge, men det kommer du väl ihåg?

Detta är endast möjligt för vi exporterar vattenkraft som reglerkraft, men det fattar du väl?
Annars får dom som sagt starta upp sina gas/oljekraftverk och hur mycket sparar man då på miljön.
Vi hade en sådan period för några år sedan när vi inte hade nån reglerkraft att exportera, vattenmagasinen var mycket låga, vi fick själva importera från Norge, men det kommer du väl ihåg?

Och det gick ju bra eller hur. Funkar i Spanien också 16% vindkraft.

Problemet är ju rätt enkelt att lösa, Låt marknaden själv välja. Bygga de verk som lönar sig bäst, naturligtvis utan subventioner.

Är då vindkraften billigast och kan hålla den spänning som behövs är jag den siste att försöka stoppa den.

;)

Problemet är ju rätt enkelt att lösa, Låt marknaden själv välja. Bygga de verk som lönar sig bäst, naturligtvis utan subventioner.

Är då vindkraften billigast och kan hålla den spänning som behövs är jag den siste att försöka stoppa den.

;)
betyder det att de andra alternativen ska betala hela sitt kalas själva då med?

Och det gick ju bra eller hur. Funkar i Spanien också 16% vindkraft.

Jamen har du svårt att läsa? Det spelar ingen roll hur mycket vindkraft du än har så måste du ha reglerkraft.
Spanien har olje eller gaskraftverk som reglerkraft. Tror du på allvar att en regering med MP skulle gå med på att öka våra CO2 utsläpp när dom gör allt för att minska dom?
Inte värst troligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka