Vinäger på regnskållor?

A

Atalantha

Jag var inne på en klinik och hörde mig för vad för schampoo jag skulle använda på min pålle som har regnskållor eller vad dom kallas. Dom är som proteinknölar, faör st det är ju svamp. På ena halvan av ryggen sitter dom. Dom sa att schampoot sliter mkt på päls bla, och kostar väldigt mkt, så dom rekommenderade mig att testa vinäger innan, för att kolla om det fick bort det.

Någon som har erfarenhet av det?
Hur mkt? Hur ofta? Spädas ut eller ej?
Jag får intrycket av att det var en väldigt svidande process, men schampoot lär inte vara mildare.. Vet ni något annat som kan funka? Tips mottages tacksamt :D

Sv: Vinäger på regnskållor?

När jag fick hem min unghäst från lösdrift så var hon full av regnskållor. Jag tog utspädd jodopaxlösning och tvättade henne med där det var som värst och det hjälpte bra fort på henne.

Så det kan ju vara ett tips annars.

Jag blandar äppelcidervinäger 50/50 med vatten.
Testa pevaryl som finns receptfritt på apoteket. Finns i både puder, salva och i sprayform. Tyckte det hjälpte på min pålle.

Lite nyfiken bara, om du va på kliniken och fick detta råd - varför inte fråga hur du skulle dosera, hur ofta tvätta osv där?

Lite nyfiken bara, om du va på kliniken och fick detta råd - varför inte fråga hur du skulle dosera, hur ofta tvätta osv där?

Jag anser inte detta vara relevant i min fråga, plus att jag inte känner att jag måste förklara mig, men för denna gångens skull då.

Först och främst så undrar jag varifrån du fått att jag inte frågat där? :confused:
Kan inte minnas mig skrivit det någonstans :crazy:

I vilket fall som helst så vill jag alltid försäkra mig om att tipsen jag fått inte är helt tokiga, innan jag häller på min häst saker jag inte har kunskap inom.....

Jag tvättar regnskållor med 70% Sprit,gnuggar så sårskorpor som inte ser friska ut försvinner.Sedan tar jag på lite antibiotika salva.Tycker de försvinner rätt snabbt då,men jag stämmer hellre i bäcken än i ån.

När jag fick hem min unghäst från lösdrift så var hon full av regnskållor. Jag tog utspädd jodopaxlösning och tvättade henne med där det var som värst och det hjälpte bra fort på henne.

Så det kan ju vara ett tips annars.

Tack, det låter som ett bra tips :D

Regnskållor orsakas inte aw swamp utan aw en bakterie, Dermatophilus congolensis. Läs med bl a på sva.se. De schampon som är bakteriedödande, tänker ffa på klorhe idinschampo, swider inte. Inte sliter det på pälsen heller. Antar att du inte fått denna märkliga info på någon weterinärklinik.

Jag har testat "alla" råd som jag har läst om regnskållor men det enda som har hjälpt är att få ordning på magen så den är i tipptopp skick, först då försvann de "på riktigt" inte bara att de som fanns just då försvann för att sedan komma nya.

Mina hästar hade inga synliga (eller hörbara:angel:) problem med magen men eftersom jag är övertygad om att problem som syns utanpå kommer inifrån så riktade jag in mej på magen.

Mina får en halv vanlig bakjäst varje dag året runt förutom vid pälssättning/fällning, då får de en hel. De får också 2 dl linfrökaka varje dag året runt.

Dessa två komponenter var vad som behövdes för att mina hästar skulle kunna bekämpa dessa hopplösa regnskållor.

Är det riktigt mycket skållor så är en pencillinkur det allra bästa. Det har båda mina hästar fått.

Skållor är inte svamp utan en bakterie som finns i jorden. Mer eller mindre på vissa platser.

Utan belägg, enbart diskussion med hemveterinär och dennes erfarenhet; så verkar det som om hästar som har fått regnskållor och sedan går genom en pencillinkur blir immuna.

Regnskållor orsakas inte aw swamp utan aw en bakterie, Dermatophilus congolensis. Läs med bl a på sva.se. De schampon som är bakteriedödande, tänker ffa på klorhe idinschampo, swider inte. Inte sliter det på pälsen heller. Antar att du inte fått denna märkliga info på någon weterinärklinik.

Infon om att knölarna var svamp fick jag på Åby djurklinik, och infon om vinägern fick jag på Alingsås djurklinik. Som jag skrev i första inlägget så var jag ju inte säker på vad det hette. Det var iaf svamp som orsakats av väta :)

Hej!
När min häst hade regnskållor så tvättade jag med Hexocilschampo enligt bruksanvisningen på flaskan. Det fungerade bra.
/Gollum

Här tvättar vi regnskollorna med 2% Virikon lösning. Enligt vår vettes råd. Funkat väldigt bra här.

Jag har en häst m regnskållor så tipset m Virkon ska jag prova! Vår vet menade att en penicillinkur är det bästa, men det kan också gå bort av sig själv om klimatet är gynnsamt. Jag vill helst inte ge peniclillin just nu mitt i tävlingssäsongen. Intressant också där någon i denna tråd sa att bästa sättet att hålla skållorna bort var att hålla magen i trim. Just den här hästen har varit strulig med känslig mage tidigare. Dock inte senaste året. Men ändå..

Jag anser inte detta vara relevant i min fråga, plus att jag inte känner att jag måste förklara mig, men för denna gångens skull då.

Först och främst så undrar jag varifrån du fått att jag inte frågat där? :confused:
Kan inte minnas mig skrivit det någonstans :crazy:

I vilket fall som helst så vill jag alltid försäkra mig om att tipsen jag fått inte är helt tokiga, innan jag häller på min häst saker jag inte har kunskap inom.....

Nej det står inte att du inte frågat, men eftersom du gör det låter det som du inte gjort det och då tycker jag att det är en "intressant" inställning till råden som ges på din klinik. Litar du lika lite på annat de säger?

Senast ändrad:

Vill också slå ett slag för jodopaxlösningen, den fungerar mycket bra.

Nej det står inte att du inte frågat, men eftersom du gör det låter det som du inte gjort det och då tycker jag att det är en "intressant" inställning till råden som ges på din klinik. Litar du lika lite på annat de säger?

Jag har varit på klinik med pållen många gånger och fått lära mig att receptionsterna inte alltid är så pålitliga man vill tycka dom verkar..

Har du något behov av att skriva OT? Ursäkta om jag har en otrevlig attityd, men jag förstår inte alls hur dina frågor skulle vara relevanta?
Jag bad om tips och råd, inte om att behöva förklara mig om något så meningslöst. Så länge inga djur lider så spelar det väl ingen roll?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka