Viltstängsel vid nybygge av motorväg

A

AlohaBaby

Har ingen aning om var denna tråden hör hemma så jag ber moderatorn att flytta den om jag lagt den fel..

Jo, det är så här, att vid stallet där jag har mina hästar har de byggts en ny motorväg rakt igenom våra beteshagar mkt närmre stallet än den gamla vägen. Nu har de öppnat vägen för trafik, men de har inte satt upp ngt viltstängsel, trots att vi har gott om både rådjur och älg i krokarna och för att inte tala om hästarna! Jag är livrädd att ngn ska tappa en häst som leds in och ut eller att de ska rymma ur hagen och springa ut på vägen. Det skrevs en insändare i lokaltidningen idag om att det springer mkt vilt i trakten men det var inget som fanns dokumenterat enligt VV så därför satte de inte upp ngt viltstängsel. Några av våra vinterhagar är nu precis i kant med motorvägen (kommer bli en 110väg när det är helt klart), det är bara en brant nedförsbacke imellan! :cry:

Till min fråga då. Är det ngn som vet hur man kan få VV att ändra sig så att de sätter upp viltstängsel förbi stallet och hagarna? Jag vill inte gå runt med ont i magen varje dag för att jag är rädd att det ska hända ngt. Stallet var endå där långt innan motorvägen byggdes! Och vem är ansvarig om en häst skulle komma lös och orsaka en olycka på vägen? Jag tänkte ringa och prata lite med dem idag, men jag behöver lite tips och råd känns det som...

Sv: Viltstängsel vid nybygge av motorväg

VV kan ju inte sätta upp viltstängsel för att ni kan tappa hästarna? Då får ni ju hängna in gården istället. Däremot för viltet, men att tro att dom ska betala massa pengar för några enstaka personers skull? Nää...

hästar räknas också som vilt i trafiken. att krocka med en häst är lika farligt som att krocka med en älg.

Ja, men att VV skulle betala och sätta upp viltstängsel för att det finns hästar i närheten har jag svårt att tro. Vet flera stora hästgårdar längs 90-110-vägar och där finns det inget viltstängsel.

*kl*

Har någonstan i bakhuvudet att banverket är skyldig att stängsla järnvägen om det finns hästar och likn i närheten. Så inte helt omöjligt att det samma gäller vv, ring och hör med dem!

Inte alls, efter E4 i våra trakter finns ett stort inackorderingsstall. Deras hagar går kant i kant med motorvägen, något viltstängsel är inte uppsatt och det finns inga sådana planer heller eftersom det inte är något tvunget pga hästanläggning.

Ägaren har istället fått sätta dubbla stängsel, och den sista delen som är närmast vägen är ett fast staket och innanför ett el stängsel med 4 breda trådar.

Det finns en annan bit också att tänka på med viltstängsel. Det är om viltet normalt rör sig på bägge sidor om vägen. Då måste man för viltets skull även bygga en passage så att de kan passera vägen. Som exempel har man byggt en sådan vilttunnel på väg 11 i Skåne för att viltet ska leva naturligt. Kan vara så att det kan krävas även i det här fallet. Då blir det tal om en kostnadsfråga ifall det finns så mycket vilt att det ska sättas staket och tunnel eller om det inte ska göras. Kan mycket väl tänka mig att det inte ur VV synpunkt finns så mycket vilt i området att det är berättigat med staket.

Dessutom kräver viltstängsel bygglov och tillstånd från Länsstyrelsen.

*kl*

Har någonstan i bakhuvudet att banverket är skyldig att stängsla järnvägen om det finns hästar och likn i närheten. Så inte helt omöjligt att det samma gäller vv, ring och hör med dem!
Tror du har fel, hande en trakig olycka for nagra ar sedan dar nagra hastar blev pakorda av taget, ingen stangsling kravdes.

Tror du har fel, hande en trakig olycka for nagra ar sedan dar nagra hastar blev pakorda av taget, ingen stangsling kravdes.

Anledningen till att jag fått för mig där är att pga av en olycka som var här i krokarna. Hästarna hade då sprungit upp på järnvägen eftersom det inte fanns stängsel. Utredningen visade att banverkat hade ansvaret efterom de borde stängslat där pga hästarna....

Tror att banverket alltid är ansvarig vid tågolyckor, har för mig att nån här på forumet har en hund som blev påkörd av tåget och skulle få ersättning för vetvård. Örebros travbana ligger precis vid järnvägen, inget stängsel där heller.

Kan mkt väl vara så, jag kommer inte ihåg alla detajer kring olyckan, var ju som sagt ett tag sedan...

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 379
Senast: kryddan
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 402
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel