_moa_

Trådstartare
Jag har fått för mig att testa viltspår med min gammeltant och i förmiddags testade vi lite korta sträckor.
Jag har ingen aning om hur man gör och vad man ska tänka på. Dessutom var min tant livrädd för klöven. Det enda vi fått tag på var en älgklöv som ju var hur jäkla stor som helst.

Hon gick bara raka spår idag och mycket korta som hon klarade bra (bortsett från att klöven var läskig:D )
Hur långa kan man lägga?
Ska dom vara lösa?
Ska man försöka få dom att greppa klöven och komma tillbaka eller är målet att dom ska markera bara?
Något superviktigt som är bra att veta?

spr5_122013513.jpg

spr4_122013602.jpg

Jag förstår ju att en kurs är optimalt, men helt krast så är ju risken att tant hinner dö innan det ens är kursstart. Hon är ändå snart 12 år gammal.

Sv: Viltspår

Viltspår är buskul - och tycker din fina gammelvovve att själva spårandet är jätteroligt, behöver spårslutet dvs klöven inte vara nån jackpot, även om det förståss är trevligt. Hon ser ju på bilderna ut att vara intresserad av den i alla fall?
Min hund spårar kring kilometern - sen brukar jag ha slut blod i flaskan (om jag inte tar med mycket), är hunden intresserad är det en barnlek. I bärjan skalle jag nog hålla mig kring 250 m kanske, med några vinklar. Vill man knixa till det kan man ha några meters bloduppehåll nånstans, dvs du släpar klöven men skvätter inget blod, på kanske 20 m. Man kan också göra en sk återgång, där man stannar och vänder tillbaka i eget spår för att sen gå åt sidan. Hunden kanske upptäcker sidospåret på en gång, eller också märker den att spåret tog slut och går tillbaka.
Men vill du bara glädja och aktivera en fin gammal hund, så lägg hyffsat enkla spår, hon ska alltid lyckas, aldrig misslyckas! Sen känner du nog själv om hon behöver utmanas lite mer!
Härligt!!
Lycka till!

Glömde säga, att ett blodspår (liksom ett personspår) måste få ligga ett tag innan du spårar. MINST en timma, gärna flera timmar. Är det väldigt torrt i markerna kan du låta det ligga kortare tid, är det fuktigt eller duggregn kan du vänta.
Och naturligtvis - när du lägger spåret så gå inte tillbaka i samma spår, utan gå en stor lov runtomkring så hunden inte av misstag hittar ditt returspår!

Jag tänkte snabblåna tråden bara genom att fråga - på vintern då? Nu är ju varken torrt, fuktigt eller regnigt. Bara kallt.. Eller räknas snö till fukt? *hrm*
Vad jag vill komma fram till är - hur länge ska spåret ligga den här årstiden för att bli som 'bäst'?
Det går naturligtvis inte att lägga långa spår i djupsnö, men när jag ska börja med lillvalpen räcker det med ett par meter och det går ju göra på de flesta uppskottade områden så länge man är försiktig.

Spåra i snö går ju, men då blir det ju väl enkelt, dvs man följer spåren i snön... Jag spårar själv inte med min hund i djup snö, varesej vilt eller personspår. Hur gör ni andra?

(förlåt Moa!)

Nej, naturligtvis spårar vi inte i djup snö. Det skulle vara rätt fånigt - särskilt som mina hundar har ben som är sisådär 15 cm långa.:grin: Men OM jag nu ska lägga korta spår på plogad mark, hur länge ska jag då låta spåret vila i vinterkylan?

Tanten är ju lite till åren, ta vara på henne, ha kul och njut istället. Låna lite böcker och läs dig till hur du ska göra, finns massor med bra (bla. på biblan)

Höfta till lite med vad du tycker känns bäst för dig och hunden, så länge ni får det att funka så komplicera inte till det.

Viltspår av Marita Carlsson är av rekomenadtion

Jag har aldrig kommit mig för att prova viltspår innan, vilket jag är ledsen för nu. Vad roligt det är! Och jag tror min tant kommer uppskatta det massor. Nu var hon lite tveksam, mest för att den andra hunden var med och var arg på henne innan. Hon är väldigt mesig min tant så hon vart rädd för den 6 månaders gamla valpen. Jag tror det var därför klöven blev läskig också då det var i samband med den innan vi la spåret. Men hon var intresserad av den, så det är ju positivt i varje fall!

Nu la vi bara i hagen hos hästarna (som var mindre glada över liklukt i deras hage :angel: ) för det är så mycket snö här. Så hon gick kanske 15 meter.

Jag har aldrig önskat bort snön så mycket som nu!!! Kan ju lägga löjligt enkla i snön med, men min tant blir så stel i kylan och får kramp i höfterna när hon pulsar snö. Hoppas hon hänger med till våren.

Vilken miss jag inte provat innan :( Planerade i hjärnan om att nästkommande hund ska jag minsann testa viltspår med och så fick jag för mig att testa nu istället.

Tack för tipsen!

squarepants: Hon har alltid haft vita partier i ansiktet men nu är det verkligen massor, ögonbryn och allt :love:

Sel: Ingen fara, intressant fråga!

Får svänga förbi bibblan här innan jul, ska ändå fixa kurslitteratur.

Ja, vi tar verkligen till vara på henne, hon lever redan på övertid då hon höll på att dö i våras. Sorligt att dom inte blir äldre för hon är verkligen underbar!
Tanken är bara att ha kul, funkar det inte så funkar det inte :) Lite hjärngympa nu när hon inte orkar gå hur länge som helst längre.

Jag var på vippen att säga till dig att INTE spåra i snön, men sen när jag läste vidare att du inte vet hur länge till din "tant" hänger med så säger jag bara KÖR PÅ! Så mycket hon orkar och vill så klart:D

Däremot rekommenderar jag inte att börja med den yngre nu när det är snö. Risken är väldigt stor att den går efter synintryck istället för att använda nosen och då får du lära om sen till våren...

Det måste nog vara enda anledningen till att jag vill ha bort snön, saknar att spåra!! Men å andra sidan så har vi så mycket annat bus för oss på vintern då all snö uppskattas:angel::D

Kan också tillägga att båda mina tyckte att klöven var läskig de första gångerna, nu är det dock tvärtom;)

Ja snön är kanske inte det bästa, la ett blodspår i em och gick det precis. Först fattade hon ingenting utan stod med huvudet i snön och käkade för glatta livet (världens hungrigaste hund:crazy: ). Men sen tänkte hon en stund och gick framåt efter spåret, innan hon insåg att spåret gick en halvmeter utanför mina spår och om hon bara följde mina spår skulle hon hitta godisen:p

Vart köper man klövar? Nu la jag bara några godisar i slutet och droppade blod hela vägen men det kändes inte optimalt precis... Och älgklöven hade jag inte hemma nu heller.

Har ingen ny ännu, men framtida ska spåras med. Dock undvika snön precis som ni säger:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 809
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hundträning Då min hund börjat visa intresse för viltdoft och att följa spår (så pass att hon nu inte kan gå lös) har jag fått tipset att börja...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Eurydome
·
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: Ldsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka