Viltspår - milda makter!!!!!!!

Sv: Viltspår - milda makter!!!!!!!

Hahaha, vad roligt, det påminner mig om när jag skulle få spåra med Aliides Focus....såg nog ut ungefär likadant förutom att jag halkade på en sten och slog i svanskotan. Allt gick otroligt fort, Focus hittar påspinne och Aliide gapar "SKYNDA DIG FRAM MED GODISET!" ..Helskotta, hade feber innan och efter trodde jag att min tid var inne :rofl::rofl::rofl:

Tips är att låta spåret ligga länge. Jag skulle säga 12 timmar om han är SÅ ivrig.

Lycka till!

Allmänt, om någon bor i Skåne och vill ha klövar så kan jag fixa hjortklövar, gratis, bara ni hämtar dem:D

Har du tänkt gå prov? Jag brukar rekomendera att man går anlagsprovet DIREKT. Nu har du redan en spårvan hund och då kan det bli vansinnigt tempo från början. Annars går man AKL redan efter 1-3 spår och gör bort det och koncentrerar sig på ÖKL där tempot förmodligen inte dras upp så mycket. Jag skulle ärligt aldrig lägga ned så mycket tid på ett anlagsspår för att reglera tempot, det är ju bara något som ska klaras av. Värre när det blir som för dig att tempot redan är högt...

Ja spårvana hundar kan slita sig igenom lätta blodspår precis som du beskriver, det har jag varit med om många gånger! Det är bara att luta sig tillbaka i spårlinan och le mot domaren och se ut som att du knappt håller emot alls :)

Jag lade ett sådant lätt spår åt min hund som årets första spår för att fräsha upp henne lite. Tja det blev ju ingen trevlig tur direkt och jag gjorde aldrig om det igen... Hon fungerade dock klockrent på ÖKL spår.

Tack för tipsen! Jag vet faktiskt inte vad jag tänker göra, jag letar en klubb eller liknande som sysslar med viltspår, fick faktiskt erbjudande för nåt år sedan att börja med en grupp i NV Blekinge, men då var jag inte intresserad...:o:mad: Nu måste jag hitta dem igen.

Menar du att man ska gå anlagsprov direkt trots att man inte spårat så mycket själv?

Ja det är hunden som ska spåra, inte du. Klarar hunden spåret direkt finns ingen anledning att tjorva till det. Lägg arbetet på att ringa, återgång och bloduppehåll. Ett rakt blodspår som bara legat en stund är inte mycket att träna på för en hund.

Om du bor i "Bridgemill" är det kanske lite långt att köra men jag vet att Malmö Viltvårdsförening har kurser.

Jag har gått kurs hos ett gift par som håller till kurser Eslövtrakten, de är superduktiga och trevliga! Hon är utbildad domare och de är båda aktiva jägare och sysslar med eftersök vid olyckor. Jag kan pma dig adressen till deras hemsida.

Jag känner igen mig!
La mitt första viltspår till hunden nu i veckan för att prova om han gillade det. Han är väldigt svårmotiverad och är inte speciellt intresserad av personspår.

Men det här! Spåret började kanske 200 meter bort från bilen och jag hade tänkt att ta en promenad först och gå spåret sen. Men han kastade sig ur bilen med stryp och kort koppel och spårade sig fram till spårstarten för att sen kasta sig i 90 graders vinkel rakt in i skogen. Han plöjde fram som en dåre och jag släpades efter. Han tog spåret exakt fram till klöven.

Sen gick vi vår promenad och på vägen hem gick vi förbi spårstarten och han tar spåret en gång till.

Känns så kul att vi äntligen har hittat en aktivering som han gillar. :banana:

Liknande trådar

P
Övr. Hund Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta på? hur många gånger går ni? Hur lång tid? Vad har ni för ras? Så här...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka