Viltspår - milda makter!!!!!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Efter att ha mottagit 2 rådjursskånkar och två flaskor blod från allas vår Gnist (TACK!!!) gav jag mig glatt ut i skogen för att lägga Beauceronens första viltspår! Han går ju Personspår som en klocka, jätteduktig, men det här måste väl va lite "häftigare" tänkte jag... Och la ett lagom startspår på kanske 300 m, med en massa knixiga vinklar, spår över stockar och stora stenar, etc etc. Försökte hålla igen på blodet.
Hem igen, ta en paus, sen iväg med hunden. Som fick SPADER!!! BLOOOD!!! Han drog iväg som en furie genom den mycket risiga snårskogen, jag hängde som ett snöre i snöret. Han, som annars spårar mycket metodiskt och sansat, betedde sig som en varg med MAT i nosen! Det kändes som om vi klarade de 300 metrarna på tio sekunder, och DÄR låg rådjursskånken! WOW tänkte vovven, vilken GREJ! Jag berömde ju, massor, och lät honom ta skånken för att gnaga lite medans jag pustade ut på en mossig sten. Lycklig var han, svansen mellan öronen! För mig dock hade detta varit jobbigt, trots att jag ränner i skogen varje dag!
Tugga, knaster, knak... Efter ett par minuter tittar jag till hunden - som har en liten bit klöv kvar, stickandes ur gapet... Han hade ätit upp hela rådjursskånken på ett par minuter! Rubbet!!
Jaha, Bara att knalla hemåt då! Förbi spårtstarten, och där tvärnitar hunden, lycklig - Kan vi inte göra om det igen???
NU undrar jag - ni som kör viltspår - blir era hundar lika sanslöst galna? Skriet från Vildmarken ungefär? Blev era hundar tokiga efter Vilt efteråt?
Jag är alltså både jätte-entusiastisk och något skräckslagen! Har jag väckt Vargen i min hund??
Finns det nån här som tränar och tävlar i viltspår? Jag tror det skulle passa min galning alldeles utmärkt, men under kontrollerade former! Vi bor i NÖ Skåne!
PS! TACK Gnist!!! :laugh: DS.

Sv: Viltspår - milda makter!!!!!!!

Haha!

Vi viltspårar ibland. Har gått två denna veckan! Min hund tar det väldigt lugnt och försiktigt och är inte mycket mer intresserad av det än personspår. Men så är han inte speciellt viltgalen heller. Ber jag honom att hitta spåret så gör han det, men jag tror inte han hade tagit det annars. Klöven tycker han är sådär rolig, igår bar han den till huset, det är mer än han brukar göra ;) Annars hittar han den mest för att jag ber honom, skinka i spårslut är mycket roligare!

Jag har låtit mitt ligga över natten, på en äng där det är mycket vilttrafik, dessutom frös det på över natten och var frost när vi gick. Det var svårt för honom, men det gick. Så jag tror nog du kan göra det svårare för din hund :p

Galen på vilt har han inte blivit, men han tycker älgar och rådjur är mest läskiga så såna vågar han inte sätta efter. Harar jagar han om han får, men det får han inte. Sträng matte ;)

Nu ska jag få fårblod och fårklövar :angel: Spårar ju bara för att det är kul så då spelar det ju ingen roll vilket djurs ben och blod det är. Så har någon ett skadeskjutet får som kutar runt i skogen så kan de ju ringa oss :D

Senast ändrad:

Hihi:D

Jag kör en del viltspår, skitkul. Mitt första tips är att låta spåret ligga myyyyyycket längre än vad du tror, min hund har inga problem att köra spår som är 48 timmar (hon är iofs tränad), och jag tycker du bör vänta iaf 3-4 timmar även om du har nybörjarhund.

Sen kan man späda blodet med vatten, det gör jag nästan alltid.

Och nej, mina hundar blir inte galna och inte vilttokiga, och de är ändå jakthundar:angel:

Och jag bor ju här *vinkar*

Jag ser förloppet som en tecknad serie för ögonen med dig vilt flaxande och snubblande efter en galen hund i galopp genom skogen :D :rofl: :D :rofl:

Hahaha, helfestligt! Jag är supersugen på att köra igång det med Arwen, men hon är inne i en "hej-kom-och-hjälp-mig-jag-är-schizofren"-period i skog just nu så hon kan inte koncentrera sig på någonting än att just kolla vad som kan tänkas käka upp henne eller inte... :cool:

Men det låter himla roligt! :D

Min daghund, en cocker spaniel, blev också som förbytt när jag testade viltspår på henne några gånger!
Den vanligtvis så lugna och bekväma tik sitter nu vid min sida och nästan ylar av glädje när hon ser att jag gräver i "hundfacket" i frysen, där klövarna ligger :love:

Jag ser förloppet som en tecknad serie för ögonen med dig vilt flaxande och snubblande efter en galen hund i galopp genom skogen :D :rofl: :D :rofl:

Jag har inte heller några problem att se det. :D :rofl: :D

Väntar på att min pappa ska komma hem med blod och klövar. Vi har tränat lite släpspår med kanin och där går det undan. Hunden blir inte trött men jag blir, det är som en omvänd agilitybana, matte får hoppa och studsa medan vovven pinnar på :D

När jag lägger in kaninen i frysen så ligger min hund och vaktar frysen och småpratar, tror han hoppas på att kaninen ska hoppa ut på egen hand

Senast ändrad:

Jag går viltspårskurs med min ena Chinese crested just nu, han har aldrig spårat tidigare och fick försöka sig på att viltspåra i tisdags. Han var ganska intresserad av spåret, tog det lugnt och metodiskt och stannade upp och nosade på en del bloddroppar...dock missade han slutet eftersom han har ett väldigt svalt intresse för själva klöven så till nästa gång ska jag ta med mig nåt gott att lägga där i slutet bredvid klöven för att markera och visa honom att där är målet.
Andra hundar som var med på kursen var nästan alla nybörjare och de flesta runt 1½ år gamla, en del tog det ganska lugnt medans en del drog iväg i hundranittio...
Ska testa viltspåra med mina andra nakenfisar också, väntar på att få hem klövar på måndag och sen ska vi köra igång. Tror att åtminstone den ena kommer tycka att det är riktigt kul :)

Så länge det inte dyker upp någon RIKTIG älg är det lugnt har jag hört!

*host*

Brukshundar är tydligen vääääldigt udda hör jag ryktas :angel:

*kl*

Passar på att slänga in en liten fråga. Varifrån skaffar ni blod och klövar? (Eh, ja förutom Gnist då, som fixar själv antar jag :D)

Kan man beställa någonstans eller måste man vända sig till ett jaktlag eller liknande?

Blod går att köpa fruset i de flesta affärer, men "mitt" blod är viltblod = behöver inget tillstånd för att användas :laugh:

Klövar kan du höra med jaktlag/småviltsjägare/lägga ut förfrågan på något jaktforum. Tror det finns ställen som säljer dem också, men har inte haft behov av att leta reda på dylika :angel: ;)

Så länge det inte dyker upp någon RIKTIG älg är det lugnt har jag hört!

Vi har faktiskt aldrig stött på älg, trot eller ej, fastän vi är i skogen flera timmar varje dag! Uppe i Västerbotten, där jag egentligen "hör hemma", kunde man ju knappt gå utanför dörren utan att träffa på en långskånk! Här i Skåne finns det mest rådjur. Så jag vet faktiskt inte vad han skulle göra om han träffade på en älg. Rådjur gillar han ju :angel: men han var lite tveksam inför dom jättestora kamelerna som stod utanför cirkusen i somras... Inte så att han var skraj för dem, men han ville inte precis rusa in i deras hage...!

Glömde tillägga, att lilla dottern, 9, blev MYCKET upprörd när hon fick höra att Reeko ätit upp ett helt rådjursben - hon skulle ju ha dem på sitt Halloweenparty i slutet av månaden!!! Så jag fick lova att INTE använda det andra benet förrän efter festen... Vet inte vad hon tänker göra med det, dock... Skrämma kompisarna, ja, men hur...

*host*

Brukshundar är tydligen vääääldigt udda hör jag ryktas :angel:

Det tycks i vart fall finnas en massa dolt under ytan, som man inte förväntat sig...! :eek: (Fast kommentaren var nog inte riktad till mig, misstänker jag...?)

Bra ide´!! DET vore kul!! Och vilka uppslag man skulle få här på Hund...! :devil:

Haha, ja, och så skulle du få tecka galna unga boxrar, en saluki som äter upp hela världen, en saluki som är en riktig dam, schäfrar som faktiskt är fina, halvtossiga sällskapshundar osv :D SNÄLLA GÖR DET!

Glömde tillägga, att lilla dottern, 9, blev MYCKET upprörd när hon fick höra att Reeko ätit upp ett helt rådjursben - hon skulle ju ha dem på sitt Halloweenparty i slutet av månaden!!! Så jag fick lova att INTE använda det andra benet förrän efter festen... Vet inte vad hon tänker göra med det, dock... Skrämma kompisarna, ja, men hur...

Haha! Jag som först tänkte att hon skulle bli upprörd för att hunden varit så brutal att den ätit upp ett djurben - inte för att hon sedan skulle vilja använda det :p

*kl*

Passar på att slänga in en liten fråga. Varifrån skaffar ni blod och klövar? (Eh, ja förutom Gnist då, som fixar själv antar jag :D)

Kan man beställa någonstans eller måste man vända sig till ett jaktlag eller liknande?
Jag köper blod på Ica finns i sådana här halvlitersförpackningar för 15 kr/st:
DSC_5907.JPG

Klöv har jag fått av en jägare som köper från vilslakteri till sina kurser men jag såg en annons på blocket om en som sålde så det är nog bara att leta lite.

Liknande trådar

P
Övr. Hund Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta på? hur många gånger går ni? Hur lång tid? Vad har ni för ras? Så här...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Annielee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka