Viltåker???

Empalie

Trådstartare
Nu har vi nya grejer på gång min sambo och jag...vi har fått nys på att stället där jag hade ponny för ca 7 år sedan är för uthyrning. Stället är jättemysigt fem minuter till samhället och möjlighet att ha två hästar i ett fräscht stall. Stallet har två stora boxar då en missuppfattning jorde att fyra boxar blev två:) Problemet är hagarna då jag vistades i stallet fanns det hagr precis intill huset...här har ägarna nu ändrat en del och en del av hagrna har blvit viltåker med nysått någonting...ngn som har erfarenhet av detta och som har haft sina hästar på det????
Annars finns det en liten yta vid huset som kan bli en liten hage och även en ren skogsbit bakom huset som kan vara hage. En bit bort hade vi en hage innan men den har också blivit viltåker:confused: :(
En bit längre bort finns möjlighet till bra bete om somrarna men det ligger inte i anslutning till huset och man kan väll inte få allt eler???
Hur långt har ni till sommarhagarna ni som har det i anslutning till huset????
MVH:love: :love:
Snälla hjälp!!!

Sv: Viltåker???

Vi har dels gräshagar hemma, men i år har vi också fått låna ett större bete på andra sidan byn. Det tar c a 10 minuter att gå med hästarna, vilket ju kan kännas lite drygt innan man fått in rutinen.

Våra hästar går bara ute på dagarna, det jag kan känna otryggt är ju just att man inte har samma uppsikt över dem om betet är en bit iväg... Särskilt om det inte finns närboende som kan hålla ett öga på vad som händer. Bra staket var dock ett absolut krav, så vi inte har hästarna på lösdrift utan att veta om det, så vi har jobbat i helgen med att få upp en tredje hög tråd och rejält med ström i den!

För oss är det viktigt att ha vinterhager som fungerar, vintern som gått har verkligen satt hästägare på hårda prövningar med lera upp till knäna. Då är det skönt att ha hagar som tål vatten, som går att byta mellan så allt inte är upptrampat.

Jo, man vill ju gärna ha uppsikt hela tiden men jobbar man kan an ju inte heller ha uppsikt. Har du ngn aning om det här ed viltåker om man kan ha häst på det...har knappt ngn aning om vad viltåker är!!!

Beror ju helt på vad de sått in, vissa sår in säd, andra klöver, några blandningar.

Jag hade INTE släppt mina hästar på annat än ren gräsvall, jag är rätt kräsen där.

Du får helt enkelt fråga vad de har sått in.

Nä det är klart. Jag tyckte han nämnde havre och klöver...???
Men kan man ha dem där höst och vinter då det inte växer ngt????

Då blir säkert inte den som har viltåkern så glad, då förstör ju hästarna det som är insått...

Dessutom är det ju inte roligt att ha hästarna på leråker.

En viltåker är precis som det låter, en åker som är "skapad" för att gynna viltet. Den fungerar som träda och runt det finns det restriktioner. Prata med fastighetsägaren som kan berätta för er vad som gäller.

Kicki :)

En viltåker används mest på vinterhalvåret av viltet. Då det blir svårt att hitta mat på andra ställen så är meningen att viltet ska kunna söka sig till viltåkern för att få mat.
Så om den fortfarande ska användas som viltåker lär nog inga hästar vara välkomna där oavsett årstid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 859
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur