Shaklima

Trådstartare
Kom precis från stallet där det visade sig att hästen har lyckats trampa av sin baksko :eek: Det är inte särskilt mycket hov kvar för att sätta på en ny sko, Hovis ska komma på måndag.
Problemet är att han är lite svullen i det benet. Han brukar alltid vara väldigt torr och fin fram och lite "svampigare" bak, men nu tycker jag att han är lite svullnare än vanligt. Han är öm i hoven och vill inte gärna stödja på den.
Frågan är om jag ska linda honom bak i natt, och om jag kanske ska lägga på lite arnika under??

Hoppas på svar :crazy:

Sv: Vilsen!

har du en sjuksko så sätt på den så länge, fungerar bra som "tillfällig" ersättningssko. kanske har han blivit lite svullen pga. att han ömmar och att hoven trasat ?

kanske har han blivit lite svullen pga. att han ömmar och att hoven trasat ?

... eller så har han fått en senskada av att han trampat av sig skon. Det är inga dåliga krafter som behövs om de ska dra av en sko.
Jag skulle nog behandla honom som en senskadad, till jag vet vad det är.

tja, senskada pga. av tappsko har vi aldrig råkat ut för. har inte heller hört någon annan som gjort det, men det är kanske möjligt :confused:

min egen har lyckats trampa av sig en framsko 3 ggr på 3 veckor. öm och varm har han blivit, men det har berott på att han är väldigt ömfotad (plattfot därtill) och att hoven gått sönder (blir bättre med en gång om han får en "sjuksko" på sig). att han denna gången lyckats 3 ggr på så kort tid beror på att vi lagt ut skorna och satt längre "armar" som stöd vid trakten.

en av ponnyna har oxå lyckats få tappsko i sin sjukhage (5*5 m) även hon lite ömfotad, men det blir även på henne betydligt bättre med hjälp av tillfällig sjuksko.

det är ju inte direkt ovanligt att hästar får tappskor. inte heller att dom ömmar om hoven trasar och dom är ömfotade.

Jag har precis varit i stallet och lindat om hela hoven med en vet-flex linda och sedan silvertape ovanpå så han kan gå ut i en liten ruta i morgon. Jag tyckte att han kändes svullen upp längs senan så jag har lagt på nattlindor nu. Hur ska jag behandla en eventuell senskada?

Hade gårdens hovis till att titta på honom, och han konstaterade att det inte fanns någonting att verka. Rekomenderade att jag plåstrade om hoven och väntade till min hovis kommer på måndag, förhoppningsvis ska han inte vara lika ömm då.

Senskada för att hästen trampar av sig en sko? Njaaaa.

Varför skulle det vara så omöjligt, tycker du?

Trampar de på skon med andra hoven, och sen drar så hårt med benet för att komma loss så både skon och delar av hoven släpper så tycker jag inte alla det är orimligt med både sen- coh ligamentskador.
Har faktiskt varit ute för det med en av mina.

Jag letade igenom hela hagen och hittade tillslut skon, och den var knappt märkbart sned, såg verkligen ut somom han bara hade ståt på sig själv och samtidigt gått iväg så att sömmarna bara föll igenom hoven. Men om han tappade skon tidigt på morgonen så gick han ett bra tag innan jag kom, för jag var i stallet vi 17.30´å då är det ju inte konstigt att han var så öm :/

Men hur skulle en sådan senskada se ut i sådana fall?? Jag är inte särskilt erfaren när det gäller skador (det ska man väl bara vara gald för egentligen).

Den ser väl ut som de flesta andra senskador. Min som bara sträckte sig i ligamenten var varken svullen eller varm, bara ordentligt halt i några veckor.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 109
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka