Vilse i pannkakan...

simpan

Trådstartare
Många trådar från mig nu men jag har massor med funderingar.

Sambon och jag har köpt gård, med ridhus, stall och hela kittet.

Det finns totalt 16 stallplatser, jag har 6 egna hästar och avser hyra ut 5 boxar permanent och ha de andra kvar för tillfällig uppstallning vid exempelvis kurser och kommer eventuellt att ha någon häst för tillridning och försäljning (som jag äger själv då, inte ta emot andras).

Djurskyddet var ute och besiktigade stället förra veckan så det är nygjort och allt i ordning.

Ridhuset kommer att hyras ut till privata träningar och kurser och jag har även godkänt vandrarhem för logi, dock ej anslutet till STF men godkänt utav dem.

Kommer att registrera företag som enskild näringsverksamhet.

Vad behöver jag för tillstånd för min verksamhet?

Var ringer jag för att kolla vad som gäller? Kommunen? Jordbruksverket? Djurskyddet?

Tacksam för all hjälp jag kan få, fler trådar dyker säkert upp framöver också. Hoppas att ni har tålamod med mig :o

Förresten, slänger in en fråga till när jag ändå är igång... Det ska byggas en lösdrift för ston och unghästar, behövs bygglov för det eller räcker det med förprövning?

Sv: Vilse i pannkakan...

I normala fall behöver man inte bygglov för att uppföra ekonomibyggnader för eget bruk på en jordbruksfastighet, däremot måste ni ju förpröva när ni har plats för mer än 4 djurenheter - men det har ni ju redan i vilket fall så alla ny-om och tillbyggnader av stall måste ju då förprövas.

För att hyra ut stallplatser behöver man i de flesta fall ha ett sk. §16 tillstånd från kommunen.

Har man 9 bäddar eller fler, eller 6 rum (har jag för mig - osäker på antal rum) - och hyr ut för övernattning ska man ha tillstånd för hotellverksamhet. Hör med polis och räddningstjänst, dom vet sannolikt hur du ska göra för att söka detta tillstånd.
Räddningstjänsten bör ju komma och granska lokaler som hyrs ut för övernattning även om det huvudsakliga ansvaret för brandskydd alltid ligger på fastighetsägaren.

Låt förresten räddningstjänsten komma ut och titta på utrymningsvägar m.m. på hela anläggningen så att du slipper göra fel när det kommer till brandskyddsfrågor - som fastighetsägare så är du numera skyldig enligt lag att ha ett systematiskt brandskyddsarbete och att förebygga olyckor.

Jordbruksverket vill att du registrerar dig som foderföretagare eftersom hästar räknas som livsmedel :eek:, skulle själv aldrig nånsin äta häst frivilligt men det finns ju alla sorters människor här världen.

Har du mark och stödrätter så behöver du kontakta jordbruksverket snarast, senast 19:e mars ska ansökan om gårdstöd m.m. vara inlämnat - gårdstödet ligger på mellan 1000-2000 kr per hektar och år och sen kan man få extra pengar för miljöåtgärder, för åtgärder som bevarar kulturhistoriskt viktiga landskapselement m.m.... kan bli nån tiotusenlapp om året även på en hästgård !

Tillstånd för att frakta miljöfarligt avfall kan vara bra att ha också - det låter dramatiskt men tex gammla trasiga lysrör räknas som "miljöfarligt avfall" och som företag så gäller andra regler än som privatperson.

Lycka till och hoppas att du inte "kroknar".... det låter värre i början än vad det är egentligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka