Sv: Vilodag

Min unghäst (eller ja, 5-åring :angel: ) får 1-2 vilodagar i hagen per vecka, ibland byter jag ut en av dagarna till skrittrunda.

En vuxen häst behöver inte vila helt tycker jag, då kan man hellre köra aktiv vila - skritt en dag i veckan.

beror mycket på hästens ålder, hur mycket han rids m.m, och vad man menar med vilodag. Jag har inga bestämda antal vilodagar för mina hästar. Oftast är det någon av medryttarna eller jag själv som kanske inte kan rida någon dag och då blir det ju en vilodag för dom.

Kanske man bara tar en lugn ridtur i skogen på en timme, så är det kanske inte jobbigare för hästen än om han busar i hagen med de andra hästarna. Ska man då räkna det som en vilodag?

Om jag ser att mina hästar gått mycket en period så att de kanske skulle behöva någon vilodag, så lägger jag in det vid behov för just den hästen.

Hästar som tränas hårt eller typ kanske ridskole hästar som går så pass mycket har säkert ett större behov av regelbundna vilodagar än vad många privata "hobby" hästar har, som kanske inte rids mer än någon timme om dagen.

Så ofta den behöver. Det är ju självklart individuellt. En del hästar blir galna om de får stå bara en dag medan andra vill vila minst två ggr/veckan.

Min häst står 1 gång i veckan. Jag har det som grundprincip och har inte behövt ändra på det då hästen tycker att det är bra så. Kanske att man skulle kunna lägga de lite mer sällan - kanske var 9 dag - men det blir så krångligt för matte att hålla reda på. :p

Hästen är 14 år och tränas medelhårt. Per vecka blir det några pass på ridbana, en galoppträning, ev. någon klättring + resten uteritter. Hur ofta anser ni att hästen bör vila?

Med vilodag menar jag att hästen går i hagen under dagen, samt ev. skrittas lite.

Det är ju jätteolika. Vissa hästar mår bra av vila och vissa gör det inte. Det finns hästar som mår (och går) absolut bäst om de får jobba dagligen. Det måste man se från individ till individ.

Mina hästar har vilodag ungefär 1-2 gånger i veckan, dom går givetvis i hage minst 12 timmar/ dag gör dom inte det skulle jag nog inte ha någon vilodag.

Min häst är 7 och ska fylla 8. Jag rider max 3 dgr och sedan en dag vila (helvila i hagen) samt så rids hon ut en dag i veckan. Kan inte träna mer då:

1. hon är ung
2. träning bryter ned och vila bygger upp
3. är i en "kraftig inlärningsfas (galoppombyten, piaff, samlade gångarter osv) och mentalt behöver hon också återhämtning.

Mvh//LG

Rider tredagar ger en dag ledigt rider tre dagar en dag ledigt osv.
Ibland när jag märker mitti terminen att pållan håller på att tappa sugen låter jag henne få en vecka där vi bara rider eventuellt inbokade träningar för tränare sedan är hon fit for fight igen. En månads sommarbete per år lite vintervila i november-december.
Det är så min häst fungerar bäst, men alla är vi olika :smirk:

Apo

Olika från häst till häst. Om man har tränat hårt hela veckan kanske den behöver fler vilodagar än annars.

när det behövs.

men efter tävling (fälttävlan) brukar min alltid få minst en vilodag

annars tycker jag att man ska låta hästen vila från vanligt arbete om den börjar kännas tråkig och omotiverad

det beror på hur länge hästen går ut i hagen, jag låter hellre min häst skrittas en dag, eftetersom att han bara går ute 4 timmar om dagen.
så skrittar jag ut 15min istället, så vilar han huvudet men får röra på sig lite endå!

Det tycker jag att du måste avgöra själv. Tidigare red jag min häst varje dag som mest. Självklart kortisrundor med bara skritt ibland men min pålle börjar bli till åren och jag har dragit ner lite på ridningen. Jag red ganska mycket och hårt i höstas och han blev sur. När jag drog ner lite på ridningen blev han gladare så han sa till själv att nu räcker det. Nu gör ju inte alla hästar det så du får helt enkelt känna efter vad som verkar funka för er.

Min pålle som är 16 vilar var 10:e dag, alltså hagvilar, detta för att jag kanske vill vara lite bekväm av mig, dock har han alltid 2-3 lugna turer under de här 10 dagarna. Han mår allra bäst av att få röra sig mkt då han kronisk lymfangit i ett ben, och det är mkt. finare när han motioneras. Han går ute i hagen ca 10 timmar per dag.

Min häst vilar 1-2 gånger i veckan. Egentligen skulle jag vilja att han vilar 2 dgr i veckan jämt men jag kan knappt hålla mig borta från stallet :o

Har inga bestämda dagar för vila. När min häst var igång för fullt tog vi skritturer ute som lugna pass och bara lätt jogging några dagar. Dels för att hagarna på mitt ställe är ganska små och tråkiga så då är det bättre att de får komma ut och skritta istället. Eller en promenad för hand.
Men som ovanstående skrev det är ju hur individen är.

Tycker att man måste se till varje häst...alla är ju inte lika, vissa har mer behov av vilodagar än andra och åldern kan ju ha betydelse också...sunt förnuft tror jag funkar rätt bra...titta på hästen. :)

Min vilar oftare än vad han behöver, pga mitt jobb och min sjukdom (som tappar mig för kräfter ibland). Kanske 2-3ggr i veckan. Ibland mer. Men det funkar bra så, han är fortfarade ung och mår bra av att smälta saker. Går givetvis i hage varje dag.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Jadzia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
588
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama