Sv: Vilodag för 7 årig häst?
Till skillnad från många som svarat i tråden skulle jag vilja säga att ännu viktigare än x antal vilodagar i veckan är att hästen arbetar VARIERAT. dvs på olika underlag, och i olika form och syfte.
som du beskriver det låter det som hästen går i ridhus mesta tiden och det tycker jag är ett större problem som har en högre faktor på hur sliten hästen blir, än det faktiska antalet dagar den arbetas. DET skulle jag därför se till att endera justera, eller som kompensation ge hästen ledigt minst en - hellre två, dagar i veckan. Jag tycker inte att man kan gradera som du är inne på, att hästen går medelhårt arbete om den rids ensidigt 6 dagar i veckan. slitaget och monotonin för kroppen arbets och rörelsemässigt, gör att det kan räknas som faktiskt ganska hårt arbete, om man ser det från den aspekten, vilket jag absolut skulle göra.
med vila kan man avse en så enkel sak som att skritta ut en timma en dag i veckan på lång tygel. det behöver inte innebära enbart hagvistelse.
Min egen som är 10 år fyllda och jag har haft honom sen han var 4, går 5 dagar i veckan, aldrig mer än 6 dagar. Men även de 5-6 dagar han går, är jag jättenoga med att inte rida i ridhus eller på ridbana mer än 2 dagar på raken, och variera dressyr arbetet med tömkörning, skogsridning, skritt på lång tygel osv.