Villhöver en vinthund

Cocos

Trådstartare
Kära hundfolk! Jag har råkat bli med en vinthundblandning, en helt fantastisk individ som passar mig perfekt. Vill springa massor, lekfull och bara superhärlig. Hon har dock flera raser i sig och kräver nog mer mental aktivering än de flesta vinthund generellt. Jag har dock fallit väldigt hårt för det vinhundslika i henne, att se henne springa får mig typ att tappa andan. Hennes milda och värdiga sätt och hennes lugn inomhus. Så jag har fattat varför folk med vinthund oftast har flera hundar :D
Jag vill absolut ha en till hund men sitter och kollar på olika raser och undrar om nån har nån input?
Nuvarande hund har whippet i sig, jag gillar alla whippets jag träffat men önskar en lite större hund tror jag. Min tik är närmare 60 cm i manken vilket känns lagom.
Sen vill jag ha en äldre hund, och det verkar inte direkt va vanligt med omplaceringar?
Vad är de största skillnaderna på mentaliteten mellan greyhound, whippet och saluki? Jag är mest nyfiken på skillnaden i vardagen så att säga. Tex om greyhounds kanske gillar folk mer än salukis eller liknande.
Jag har ett barn som är hundvan, hunden ska va barnkär då barnet är med på många aktivitet med hunden.
Vill verkligen ha en till hund men det är inte bråttom.

Greyhounds är i regel famnhundar.

Nackdelen är att de är totalt oaktsamma då de springer och kräver bra underlag. Ett jäkla bök att hitta bra ställen. Varma och fryser sällan.

De tycker om att hoppa och landa så att de går sönder. Men de är ljuvliga!

Whippet är typ likadana fast med en terriers attityd. Enkla att ha lösa och de går inte lika lätt sönder då de är så lätta och smidiga. Frusna och vill ligga nära.

Saluki är faktiskt oftast väldigt keliga och trevliga. Mer självständiga än ovannämnda raser. Ganska hållbara.

Sen tycker jag att dessa raser inte är soffpotatisar. Jag anser att man ska skaffa en vinthund bara om man är intresserad av race eller coursing. Hundar som inte är avlade för detta ändamål är avlade av uppfödare som enligt mig inte är seriösa.

Fördelen med tex whippet jämfört med Grey är att whippet är så mångsidig. Agility, rally , lydnad, nosework, race, utställning, vattenagility, ruinsök, vattenräddning. Vad som helst går.

Att du sällan/aldrig ser vinthundar som omplaceras beror på att de allra flesta går via kontakter, till "någon som känner någon" osv. Jag har själv ett enormt kontaktnät när det gäller saluki och har hjälpt till med ett flertal omplaceringar (samt tagit en själv).

Precis som @em-pirre skriver så är Greyhounds och whippets lite samma typ av vinthund. De hör också till samma kategori vinthundar som tex galgo espanol. Rent generellt är de vinthundarna mer "hundiga" av sig, även om de i allra högsta grad är vinthundar med allt vad det innebär med jaktlust osv. Lite mer förarbundna, lite mer glada i människor... Greyhounden är dock extremt uppdelad i kappvariant och utställningsvariant, vilket är viktigt att känna till om du är intresserad av rasen. Däremot är det enkelt att hitta en trevlig, vuxen kappgrey till salu.

Saluki hör istället till samma typ av vinthund som tex afghan. Mer självständiga, oftast ointresserade av främlingar, inte speciellt följsamma/förarbundna. Otroligt intelligenta de med, men ifrågasätter generellt sett mer än vad tex greyhound och whippet gör. Jag vet flera som har saluki eller verkligen gillar saluki, som vill ha lättare hund att träna med och därför köpt whippet.

Vad du bör vara medveten om är att få vinthundar lär uppskatta stimmiga och stojiga barn. Barn som lär sig umgås med djur på ett lugnt och respektfullt sätt är sällan några problem alls, men spring, skrik och omild behandling uppskattar de inte alls och jag passar mig därför noga för att kalla dem för "barnkära".

Vinthundar är underbara :love:
Jag har en galgo espanol och är väldigt nöjd med "min" ras och har aldrig haft ett enklare hundägande. Min hund är lugn och mild trots två småbarn i huset. Han älskar klickerträning, lure coursing och är en väldigt duktig spårhund. Viftar lite på svansen om en främling kommer fram och hälsar och blir jätteglad att träffa de han känner. Omplaceringar är inte vanliga, men just nu är det en uppfödare som letar hem till två vuxna hundar.
Såg på din profil att du bor i Stockholm, har du möjlighet rekommenderar jag rastorget på Stora Stockholm för att lära känna vinthundsraserna lite bättre ;)

@Cocos, om det är så att du bor i Sthlm (@Lime är mer uppmärksam än mig :D ) så kan jag ordna så att du får träffa ett knippe vinthundar av alla möjliga raser. Bor själv i stockholmsförort med två salukis och har lätt för att få tag på fler vinthundsägare. Det brukar ju vara lite enklare att notera skillnader på raser om man träffar dem på riktigt istället för att bara läsa om dem :)

Tack för alla svar, svarar mer noggrant i kväll.
Jag bor i södra sthlm och träffar gärna vinthundar!

Greyhounds är i regel famnhundar.

Nackdelen är att de är totalt oaktsamma då de springer och kräver bra underlag. Ett jäkla bök att hitta bra ställen. Varma och fryser sällan.

De tycker om att hoppa och landa så att de går sönder. Men de är ljuvliga!

Whippet är typ likadana fast med en terriers attityd. Enkla att ha lösa och de går inte lika lätt sönder då de är så lätta och smidiga. Frusna och vill ligga nära.

Saluki är faktiskt oftast väldigt keliga och trevliga. Mer självständiga än ovannämnda raser. Ganska hållbara.

Sen tycker jag att dessa raser inte är soffpotatisar. Jag anser att man ska skaffa en vinthund bara om man är intresserad av race eller coursing. Hundar som inte är avlade för detta ändamål är avlade av uppfödare som enligt mig inte är seriösa.

Fördelen med tex whippet jämfört med Grey är att whippet är så mångsidig. Agility, rally , lydnad, nosework, race, utställning, vattenagility, ruinsök, vattenräddning. Vad som helst går.

Totalt oaktsamma när dom springer är kanske inte så otippat men jag blir nervös bara du skriver det :p

Jag kommer självklart aktivera hunden med nån typ av kapplöpning/lure coursing. Men vardagen blir springa lös där det funkar för den hunden, hänga med till jobb, promenera och lite trixträning typ.

Är whippets indelade i utställning och race också?

Att du sällan/aldrig ser vinthundar som omplaceras beror på att de allra flesta går via kontakter, till "någon som känner någon" osv. Jag har själv ett enormt kontaktnät när det gäller saluki och har hjälpt till med ett flertal omplaceringar (samt tagit en själv).

Precis som @em-pirre skriver så är Greyhounds och whippets lite samma typ av vinthund. De hör också till samma kategori vinthundar som tex galgo espanol. Rent generellt är de vinthundarna mer "hundiga" av sig, även om de i allra högsta grad är vinthundar med allt vad det innebär med jaktlust osv. Lite mer förarbundna, lite mer glada i människor... Greyhounden är dock extremt uppdelad i kappvariant och utställningsvariant, vilket är viktigt att känna till om du är intresserad av rasen. Däremot är det enkelt att hitta en trevlig, vuxen kappgrey till salu.

Saluki hör istället till samma typ av vinthund som tex afghan. Mer självständiga, oftast ointresserade av främlingar, inte speciellt följsamma/förarbundna. Otroligt intelligenta de med, men ifrågasätter generellt sett mer än vad tex greyhound och whippet gör. Jag vet flera som har saluki eller verkligen gillar saluki, som vill ha lättare hund att träna med och därför köpt whippet.

Vad du bör vara medveten om är att få vinthundar lär uppskatta stimmiga och stojiga barn. Barn som lär sig umgås med djur på ett lugnt och respektfullt sätt är sällan några problem alls, men spring, skrik och omild behandling uppskattar de inte alls och jag passar mig därför noga för att kalla dem för "barnkära".

Tack för beskrivningen, jag är ju van vid vallhundsblandningar och är nog mest intresserad av en lite mer förarbunden vinthund. Dock är jag grymt fashinerad av just saluki och det känns som att det kan va en hund som konpletterar oss bra.

Ang barn så är det såklart full rulle här hemma med jämna mellanrum men hunden lämnas alltid i fred förutom nån gång i veckan då barnet ber mig om en leksak och vill leka med hunden.
Jag är extremt petig med hur mina djur behandlas så barnet kan reglerna här hemma bra. Barnet är 3 år och har levt nästan hela livet med hund så hon är inte sådär superintresserad av hundar helt enkelt utan dom är bara en del av livet liksom.

@Cocos, om det är så att du bor i Sthlm (@Lime är mer uppmärksam än mig :D ) så kan jag ordna så att du får träffa ett knippe vinthundar av alla möjliga raser. Bor själv i stockholmsförort med två salukis och har lätt för att få tag på fler vinthundsägare. Det brukar ju vara lite enklare att notera skillnader på raser om man träffar dem på riktigt istället för att bara läsa om dem :)

JAAAA! :love:

Är whippets indelade i utställning och race också?
Nu skriker många nej, Men jag säger JA! Tyvärr. Eller egentligen finns det tre typer, race, utställning och coursing, fast den tredje typen är väl vad jag skulle kalla den vanliga och riktiga. Här pratar man inte om den tredje typen, men i gb gör man det. Sen finns de ju de som avlar just den riktiga typen men man kanske inte kallar den för nåt speciellt.

Jag skulle inte rekommendera en utställningswhippet. De är jättetrevliga och fina och så, men jag vill inte stödja en sån avel där hundarna knappt bryr sig om trasan...

Racewhipparna har tyvärr mycket fusk i stamtavlorna. Folk blandar in Grey för att få ännu snabbare hundar. Helt galet. Det är mycket snack om detta nu, och man har samlat namn och tagit upp det med fci för att få ett slut.

Spontant tänker jag Galgo om du hade vett mig om rastips.

Nu skriker många nej, Men jag säger JA! Tyvärr. Eller egentligen finns det tre typer, race, utställning och coursing, fast den tredje typen är väl vad jag skulle kalla den vanliga och riktiga. Här pratar man inte om den tredje typen, men i gb gör man det. Sen finns de ju de som avlar just den riktiga typen men man kanske inte kallar den för nåt speciellt.

Jag skulle inte rekommendera en utställningswhippet. De är jättetrevliga och fina och så, men jag vill inte stödja en sån avel där hundarna knappt bryr sig om trasan...

Racewhipparna har tyvärr mycket fusk i stamtavlorna. Folk blandar in Grey för att få ännu snabbare hundar. Helt galet. Det är mycket snack om detta nu, och man har samlat namn och tagit upp det med fci för att få ett slut.

Spontant tänker jag Galgo om du hade vett mig om rastips.

Okej, jag är ju mest ute efter en springglad sällskapshund. Men utställningsvarianter inom alla raser intresserar mig absolut ingenting.
En hund ska ju avlas för det den är tänkt för inte nått annat.
Tack för tipset, jag har kikat lite på Galgo men ska läsa lite mer nogrannt.

Villhöver var ganska gulligt.

Världens bästa ord :D iaf när det kommer till det man verkligen inte behöver men vill ha :angel:

Jag tar gärna emot flera tips på vad för vinthund som kan tänkas passa mig. Skriver mer om vad jag kan erbjuda och är ärlig med att jag inte är superaktiv jämt samt ensamstående med en unge så ibland blir det några dagars vila/bara kortare rastningar.
Jag går till en stor hundrastgård med hunden 3-4 ggr i veckan. Där får hund springa av sig samt att vi leker och tränar lite i en salig röra.
1-2 turer i skogen i veckan där hunden får va lös där det funkar, men även gå kopplad en del.
Tränar ca 2-3 kortare (10 min) pass med lite lydnad, kontaktövningar osv per dag när vi åker kollektivt. Alt kör ett lite längre pass hemma när det är nya saker som ska läras in.
1-2 dagar i veckan kör vi lite drag, jag springer hunden drar, på total hobbynivå då jag har rätt kass kondis. Planen är att bli lite mer seriösa mot sommaren och börja köra med kick bike då.

Min svagaste sida är nog promenader, vi går ett par turer i skogen på ca 1,5-3 timmar 1-2 ggr i veckan men därutöver blir det mest kortare 10-30 min turer.
Vardagen äntligen bökig på så sätt att jag lämnar barnet på förskolan en.bit från där vi bor så en vanlig morgon går vi hemifrån 08, framme vid tunnelbanan 08.10 sen kort tur med tunnelbanan. Går till förskolan 10 min, tillbaka till tåget 10 min och sen brukar jag kliva av bussen några stationer innan jobbet så 15 min promenad där.
Rörigt men hunden är ute och rör på sig mellan kl 08-10 i blandad miljö.
Jag har med min hund överallt, på jobbet, till vänner osv. Nuvarande hund är inte ensamhetstränad så hon är aldrig själv utan min mamma är hundvakt när jag handlar osv.

Tilägg: gör lite leta godis övningar och liknande och planen är att träna nån typ av spår med hunden jag har nu, dock har jag bara haft henne i 2 månader så vi ska satsa på vardagslydnaden och annat just nu.
Förra hunden spårade inte men henne körde jag iaf 1 timmes lydnad med 3-4 dagar i veckan och då va barnet liten så tid samt ork finns.

Senast ändrad:
Hur viktigt är draget för dig? Hur långt tänker du köra och tänker du dig att nya hunden ska springa tillsammans med nuvarande hunden?

Annars är ju mycket en smaksak. Tycker du att ca 60cm i mankhöjd är lagom så sållar du ju bort mycket redan där, men då är frågan om du hellre går upp eller ner i storlek om det skulle behövas?
Om man enbart tittar på mankhöjden så har du ju whippets (framförallt hanar), saluki (framförallt tikar) och galgo espanol. Är du intresserad av hundarna i grupp 5 också så finns ju faraohund, den stora podengon samt podenco.

Hur viktigt är draget för dig? Hur långt tänker du köra och tänker du dig att nya hunden ska springa tillsammans med nuvarande hunden?

Annars är ju mycket en smaksak. Tycker du att ca 60cm i mankhöjd är lagom så sållar du ju bort mycket redan där, men då är frågan om du hellre går upp eller ner i storlek om det skulle behövas?
Om man enbart tittar på mankhöjden så har du ju whippets (framförallt hanar), saluki (framförallt tikar) och galgo espanol. Är du intresserad av hundarna i grupp 5 också så finns ju faraohund, den stora podengon samt podenco.

Draget är nog ganska viktigt för mig, jag har precis börjat men verkligen fastnat och jag kommer kanske aldrig tävla eller så men kommer använda det som motionsform för att det är roligt.

Ang mankhöjden är det inte skrivet i sten, men vill gärna ha en hund som är ungefär i samma stl som nuvarande.
Jag är endast intresserad av tik så whippet kanske blir i minsta laget då. Å andra sidan är en whippet snabbare än min nuvarande hund så i draget kan det nog funka iaf.
Alltså podenco :love: det bodde en sån tik här i området förut, hon va så otroligt härlig. Hade mmassor av roliga saker för sig och otroligt charmig och cool!

Jag tycker du ska ta en titt på faraohund. Låter som att det kan passa dig.

Ska kolla! :D

Draget är nog ganska viktigt för mig, jag har precis börjat men verkligen fastnat och jag kommer kanske aldrig tävla eller så men kommer använda det som motionsform för att det är roligt.

Ang mankhöjden är det inte skrivet i sten, men vill gärna ha en hund som är ungefär i samma stl som nuvarande.
Jag är endast intresserad av tik så whippet kanske blir i minsta laget då. Å andra sidan är en whippet snabbare än min nuvarande hund så i draget kan det nog funka iaf.
Alltså podenco :love: det bodde en sån tik här i området förut, hon va så otroligt härlig. Hade mmassor av roliga saker för sig och otroligt charmig och cool!

Ska kolla! :D

Nu är ju mååånga whippets för stora, men några 60cm når tikarna förhoppningsvis inte :p Varför är inte hanhund ett alternativ?

Det jag tänker på med draget är att det borde vara en fördel med en uthållig hund, och just uthållighet är ju inte det vinthundarna är kända för. Där är ju i så fall grupp 5-raserna mer uthålliga, och snabbare än en människa så att det fungerar med drag är de garanterat ändå :)

Nu är ju mååånga whippets för stora, men några 60cm når tikarna förhoppningsvis inte :p Varför är inte hanhund ett alternativ?

Det jag tänker på med draget är att det borde vara en fördel med en uthållig hund, och just uthållighet är ju inte det vinthundarna är kända för. Där är ju i så fall grupp 5-raserna mer uthålliga, och snabbare än en människa så att det fungerar med drag är de garanterat ändå :)

Nej nån jätte whippet slipper vi gärna.
Jag gillar tikar och vill absolut inte ha hane helt enkelt :o
Vi drar inga mil om man säger så, så jag tror att vilken hund som helst i princip skulle klara av en runda med oss. Nuvarande hund är ju mer av en sprinter men några km drag är inga problem. Jag slipper helst köra hundarna separat så om den ena är väldigt uthållig så matchar det inte min nuvarande tik så bra tror jag. Men vet såklart inte säkert iom att vi inte tränat så länge :)

Finns flera (inte jättemånga) faraohundar som är aktiva i draget. I veckan blir det en till, så fort nya selen anländer till min hund. Är det korta distanser så verkar det fungera bra. Långdistansdrag finns det nog lämpligare raser för :p

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 805
Senast: Bison
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 974
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?