Villaområde + hästgård = sant?

Jate Volim

Trådstartare
Ja, nu planerar kommunen bebyggelse i anslutning till vår gård som är klassad som jordbruks-/lantbruksfastighet. Detta uppskattas såklart inte utav oss och på begäran av kommunen ska vi skicka in papper på våra önskemål och åsikter.

Vi har en nära granne (ca 30m max) och där efter ytterligare ca 4-5 st som samtliga bor i vanliga villor men som kommer att drabbas, och tanken är att de ska skriva under på att inte heller de vill ha nga nya grannar. Kommunen påstår i pappren att de kommer att ta hänsyn till att där finns en hästgård och ha 50 meters avstånd osv men vi TROR inte på ett sådant koncept. Det kommer att bli klagomål, garanterat.

Dessutom har de i sina faktablad angett felaktigheter såsom att det funnits hästar i liten omfattning på gården sedan 2006. Hmm.. Vi flyttade in 2002 och sedan dess VET vi att det funnits mellan 5-12 hästar på gården alltid. Vi råkar dessutom veta att de vi köpte av hade 3 hästar. Innan dess har vi inte så stor koll men däremot så vet vi att den gamla stallbyggnaden uppfördes 1988, alltså för 20 år sedan. Hela 90-talet har det alltså funnits hästar på gården om man ska tro pappren och uppförandet av byggnader osv.

Dessutom påstår de att man kan förlägga betesmarker åt hästarna år motsatt håll mot vart bebyggelsen hamnar, dvs. mot vägen. Det som de då har missat är att vi redan köpt den marken utav kommunen (dvs. de själva) för flera år sedan. Ska man då förlägga betet mer åt det hållet måste de lägga om hela nya vägen, vilket jag inte tror att de syftar på :devil:Detta är alltså ytterligare en felaktighet! :eek:

Vi kommer att drabbas HÅRT utav detta. Dels är det skogen som för oss ut i naturen som de ska bebygga, dvs. framöver kommer vi få skritta igenom ett villaområde när vi ska rida ut, så lagom spännande med unghästar :mad: Dessutom kommer det bli svårt att träna hemma i paddocken eftersom det inte längre kommer att vara lika lugnt här hemma. Blir det problem med grannarna så vet man ju dessutom vem som kommer att bli bortkörd. För att inte tala om hur mkt gården minskar i värde!

Vi har en man på miljökontoret på vår sida, detta område är ett av två strövområden som finns på orten och så gott som ALLA rastar sina hundar, promenerar och joggar här. Dessutom är det flera olika sorters djur som bor där; grävlingar, rådjur, ekorrar, hermeliner, olika fågelarter m.m. m.m. som kommer tvingas flytta.

Det jag nu vill ha hjälp med är vettiga argument EMOT kommunen för att de inte ska bygga här. Vad kan man lägga fram som kommunen faktiskt bryr sig om och hur mkt har man att säga till om? Vad har ni för erfarenheter? Ngn som varit i samma sits? Vad var era argument för att hindra bebyggelsen?

HJÄLP!:confused::(:crazy::mad::cry:

Sv: Villaområde + hästgård = sant?

Det här ska ni ta itu med helt klart för annars kan ni sitta i klistret precis som du befarar. Har ni vinstdrivande verksamhet med hästarna? Isåfall är det lättare att hänvisa till att er verksamhet kommer att ta skada av det. Ta gärna kontak med hushållningssällskapet, för om ni hamnar hos rätt person kan ni få bra hjälp där. Det är jättebra att ni har med er miljlökontoret för de kan vara ganska starka i sina argument, likaså länsstyrelsen kommer att höras och ta gärna ett snack med dem. Skaffa er bundsförvanter.

Jag kan bara komma med ett råd: skaffa ett juridiskt ombud, det hjälper er att effektivt försöka få fram en så bra deal som möjligt mot kommunen och ha stenkoll vad ni har rätt till och inte. Lycka till

Här finns ett läsvärt dokument som rör fall som ditt, oftast ur den andra synvinkeln, men argumenten finns där http://www.falkenberg.se/download/1...74/Antagandehandling_Hästar+i+planeringen.pdf

Jag citerar nedan skyddsavstånd och anledningar till dessa ur texten så förstår man att det inte finns några strikta riktlinjer. Varje fall avgörs enskilt i kommunerna, men det är alltid bra att kunna hänvisa till fakta och då ta fram det mansjälv är mest gynnad av. T ex hur vet man att folk som inte är allergiska flyttar dit, då är det 500 m skyddsavstånd som gäller i många fall... Lycka till!

1978 Naturvårdsverket Ridanläggningar 1/1978 200 m Lukt, insekter, skadedjur
1982 Naturvårdsverket Allmänna råd 1982:1, Miljöskydd
vid djurhållning 500 m Lukt, insekter (>100 djurenheter)
1983 Socialdepartementet Promemoria. De allergiska barnen i samhället Allergi
1989 Allergiutredningen SOU 1989:768, Att förebygga allergi/överkänslighet 500 m Hästallergier
1989 Naturvårdsverket Allmänna råd 1989:6, Miljöskydd vid djurhållning 500 m Lukt, insekter (>100 djurenheter)
1991 Socialstyrelsen Informationsblad 1991, Hälsoskydd
200 m Allergi
1994 Kommunförbundet Faktablad, ridanläggningar 500 m, ej
under 200 m Lukt, insekter, allergi
1995 Boverket Allmänna råd 1995:5, Bättre plats för arbete
500 m Lukt, insekter, buller, allergener
1998-99 Arbets- och miljömedicin, Karolinska sjukhuset
Forskningsrapporter Allergenspridning från stall 50 m i luftprov
100 m i dammprover
2002 Arbets- och miljömedicin, Uppsala
Forskningsrapport 500 m Allergenspridning från hästhagar
250 m i dammprover
2003 Västra Götalandsregionens Miljömedicinskt Centrum
Yttrande i planärende 200 m Allergi, lukt, insekter
2004 Västra Götalandsregionens Miljömedicinskt
Centrum Yttrande i planärende 75 m Allergi
2004 Västra Götalandsregionens Miljömedicinskt Centrum
Yttrande i planärende 200 m Allergi
2004 Socialstyrelsen Meddelandeblad 2004 200m (500 m)
Lukt, insekter, buller, allergier, skydd för vattentäkter
2004 Astma- och Allergiförbundet Rapport till Statens folkhälsoinstitut 500 m Allergi

om där e många hundägare som rastar sina hundar där och det finns säkert fler som vill ha naturen kvar där...Du kanske kan lägga fram såna protestlistor i affärerna där folk kan skriva under på att de vill ha sin skog kvar??

Jag har inga bra råd tyvärr.
Vet att det finns en gård i Sundsvall som verkar drabbas som ni, fast i det här fallet verkar det som att kommunen har drivit igenom sin vilja och byggplanerna är i full gång.
Har sett att gården är till salu och har varit så ett tag, så de gissar väl som ni att det inte blir kul med villaområden kring en gård :(
Kanske kunde du ta kontakt med de gårdsägarna och höra lite om deras erfarenheter, kanske har de något bra tips :idea:
Kolla gårdar till salu, västernorrland, tror området är sidsjön...

Det här ska ni ta itu med helt klart för annars kan ni sitta i klistret precis som du befarar. Har ni vinstdrivande verksamhet med hästarna? Isåfall är det lättare att hänvisa till att er verksamhet kommer att ta skada av det. Ta gärna kontak med hushållningssällskapet, för om ni hamnar hos rätt person kan ni få bra hjälp där. Det är jättebra att ni har med er miljlökontoret för de kan vara ganska starka i sina argument, likaså länsstyrelsen kommer att höras och ta gärna ett snack med dem. Skaffa er bundsförvanter.

Hej!

Tack för ditt svar med bra tips :idea: Jo, vi har förstått att miljökontoret kan vara bra att hålla sig kompis med :) Tyvärr (attans) så delade min mamma och hennes sambo på sig tidigare i våras och bolaget följde med honom. Dock finns planer på att inom kort starta nytt företag/bolag, kanske kan man stöta på lite där? Att man har haft en verksamhet som avlutats pga ändrade familjeförhållanden men som kommer att startas upp igen? Jag vet inte men kanske? Hushållningssällskapet och länsstyrelsen ska kontaktas så snart jag får tid, kanske har de tips och råd. Hushållningssällskapet har jag dock aldrig hört talas om, vad gör de? Hur får man kontakt?

Mvh Jate Volim

Hej!

Vi ska fundera över den möjligheten också, men som framgår i inlägget ovan så är vi en inkomstbidragande person mindre i hushållet vilket såklart påverkar ekonomin. Inget som stör oss i vardagen men i och med att detta är ganska nytt så är plötsliga utgifter inte så populära förrän ekonomin är helt stabil igen. Har du nga ungefärliga uppgifter på vad det kan kosta?

Hej!

Tack för ditt svar, jag har inte hunnit läsa igenom allt (smygsurfar på jobbet :o) men det verkar finnas en del matnyttigt. Vissa saker har vi såklart tänkt på men det är bra att se det framför sig med olika formuleringar i text och olika synvinklar, det ger inspiration.

Här ska protesteras!!! :d

Mvh Jate volim

Smart!

Vi har tänkt att vi ska skriva under en protestlisa i grannskapet, men man kan ju få fler att skriva under :)

Tack :bow:

ps. Är det ngn som känner sig manad att hjälpa till med formuleringen av protestlistan så är det mkt välkommet! ds

Okej, det låter ju trist :( Jag FATTAR inte hur kommunen har mage! Hur kan man köra bort lugna, vettiga människor från en gård där man bott i många år? Köper man en gård så gör man väl det för att man vill leva avskilt? Vill man bo i ett villaområde så köper man väl en villa? Eller? Sådant här upprör mig så mkt att jag får lust att åka dit och bränna ner det förbannade kommunhuset :devil:

Men jag inser att det kanske inte ger mig så mkt i gengäld, så jag låter bli :D

Tack i alla fall för ditt svar, jag ska se om jag kan få kontakt med andra i samma situation. Dessa människor kanske kan vara en bra början.

Mvh Jate Volim

Har tyvärr inga tips att komma med. Vet bara att en bekant som hade ridskola till slut gav upp och flyttade då grannarna klagade på flugorna och trafiken, trots att de bodde mer än 300 m från stallet. Gården var gammal och villorna relativt nybyggda. :mad:

Det är ju bra att ni haft bolag som haft verksamhet tidigare och det är kanske vettigt att dra igång det igen för kommunen tar med hänsyn till om det finns ekonomisk verksamhet.
Vad gäller hushållningssällskapet så finns det på http://www2.hush.se/h/ och kanske jag ser att de har hästkompetens här http://www2.hush.se/h/HS%20Hästnytt/Hästnyttinfo_ny.htmoch jag vet att de har varit med och drivit vissa principfrågor för hästägare bla i min kommun. De kan ha väldigt bra resurser med jurister osv om de bestämmer sig för att hjälpa dig med ditt ärende.

Är du registrerad som hästgård hos kommunen dvs att du har tillstånd för inackorderingar eller att du har fått inspektioner av Milj&Hälsa för hästhållningen? Annars se till att du är registrerad.

Kommunen har en översiktsplan att följa. Jag föreslår att du försöker få tag på den och tittar på vad det finns för intressen i ditt område. Ofta finns det på kommunens hemsida att ladda ner. Kanske att skogen är avsedd för friluftsliv och då kan du hänvisa till det. Är det däremot avsett för bostadsbyggande så är det mer problematiskt för dig.

Gör personligt besök hos Miljö&Hälsa-personen ni har kontakt med för att prata om ditt ärende. Gör besök även på Stadsbyggnadskontoret(eller vad det heter hos din kommun). Det är oslagbart med personligt besök för att diskutera saken. Det är viktigt att de får reda på att du finns och att din gård ligger där. Men glöm inte att ta det lugnt trots att du är upprörd(även om jag förstår dina känslor).
Kanske ska du kontakta någon politiker? Vad har ni för styre i kalmar och då specifikt i er byggnadsnämnd? Det är mycket bra om du hittar en centerpartist eller så som är för en levande landsbygd... :angel:

Du kommer att få tillfälle att komma in med synpunkter på planen. Missa för guds skull inte det tillfället för att du inte har koll på datumen eller så för annars är det kört! Då ska du ha samlat på dig alla argument som finns och skrivit ner det på ett bra sätt. Sedan är det så att du bedöms som att du har rätt att komma med synpunkter eller ej och det låter som du har det i kraft av att vara granne eller iallafall nära boende.

Du har ett vapen och det är överklagande av detaljplanen att ta till om det inte går din väg, men då ska du ha lämnat in synpunkter på planen innan man har tagit beslut om den! Alltså jätteviktigt att du inte missar några datum här!

Summa summarum så är det så när detaljplaner tas fram att man kommer att väga de allmänna intressena mot dina. Det är därför viktigt att du kan visa på både skada för dig personligt och för allmänna intressen typ friluftslivet i skogen och kanske naturlivet i skogen ex.

I värsta fall och blir nu inte förbannad - om det är ett område som är populärt och du ser att du kommer att förlora fajten. Vänd isåfall på steken och se till att din gård kommer med i detaljplanen och sälj marken dyrt till en markexploatör och köp en ny gård där du får vara ifred. Nu är jag jäkligt krass, men kanske en sån sak kan vara ett bättre beslut ibland?

Lycka till och kör hårt! :)

Juridisk hjälp i den omfattningen består i Hushållningssällskapet med. Dit man ska vända sig är till LRF konsult.

Kicki :laugh:

Tack för länken!

Och nej, vi ska strida in i det allra, allra sista. Över min döda kropp ska de bygga så mkt som ett skjul här. De tjurar när vi ska söka bygglov för att gjuta ut ett förbannat golv, men själva kan de bygga ett helt område :eek: Nope, det ställer jag inte upp på!

Tack än en gång!

Det är ju bra att ni haft bolag som haft verksamhet tidigare och det är kanske vettigt att dra igång det igen för kommunen tar med hänsyn till om det finns ekonomisk verksamhet.

Bolaget är påväg att dras igång igen men eftersom det kräv en viss ikomst m.m. första året så är det inte möjligt att lösa över en dag.

Vad gäller hushållningssällskapet så finns det på http://www2.hush.se/h/ och kanske jag ser att de har hästkompetens här http://www2.hush.se/h/HS%20Hästnytt/Hästnyttinfo_ny.htmoch jag vet att de har varit med och drivit vissa principfrågor för hästägare bla i min kommun. De kan ha väldigt bra resurser med jurister osv om de bestämmer sig för att hjälpa dig med ditt ärende.

Tack för länkarna, det är tacksamt med all hjälp man kan få!

Är du registrerad som hästgård hos kommunen dvs att du har tillstånd för inackorderingar eller att du har fått inspektioner av Milj&Hälsa för hästhållningen? Annars se till att du är registrerad.

Jag har faktiskt ingen aning :o men vi har haft inackorderingar i mindre skala tidigare. Om inte annat så har vi tänkt att hyra ut två boxar nu i höst, så det kan ju vara läge att ta en extra kik på det ändå.

Kommunen har en översiktsplan att följa. Jag föreslår att du försöker få tag på den och tittar på vad det finns för intressen i ditt område. Ofta finns det på kommunens hemsida att ladda ner. Kanske att skogen är avsedd för friluftsliv och då kan du hänvisa till det. Är det däremot avsett för bostadsbyggande så är det mer problematiskt för dig.

Det ska jag ta en titt på nu på en gång :)

Gör personligt besök hos Miljö&Hälsa-personen ni har kontakt med för att prata om ditt ärende. Gör besök även på Stadsbyggnadskontoret(eller vad det heter hos din kommun). Det är oslagbart med personligt besök för att diskutera saken. Det är viktigt att de får reda på att du finns och att din gård ligger där. Men glöm inte att ta det lugnt trots att du är upprörd(även om jag förstår dina känslor).

Detta är också ngt att fundera på, självklart låter man inte känslorna svalla över ibland folk, det har man inget igen för.

Kanske ska du kontakta någon politiker? Vad har ni för styre i kalmar och då specifikt i er byggnadsnämnd? Det är mycket bra om du hittar en centerpartist eller så som är för en levande landsbygd... :angel:

Ytterligare ett tips som jag inte ens funderat på, här ska raggas centerpartister så det står härliga till :)

Du kommer att få tillfälle att komma in med synpunkter på planen. Missa för guds skull inte det tillfället för att du inte har koll på datumen eller så för annars är det kört! Då ska du ha samlat på dig alla argument som finns och skrivit ner det på ett bra sätt. Sedan är det så att du bedöms som att du har rätt att komma med synpunkter eller ej och det låter som du har det i kraft av att vara granne eller iallafall nära boende.

Det är detta vi arbetar med nu, 20/8 ska det hållas möte och då måste allting vara klart, SENAST! Dessutom ska vi ha skickat in skriftliga synpunkter innan dess om jag inte missförstod det hela.

Du har ett vapen och det är överklagande av detaljplanen att ta till om det inte går din väg, men då ska du ha lämnat in synpunkter på planen innan man har tagit beslut om den! Alltså jätteviktigt att du inte missar några datum här!

Okej, hur går man tillväga då?

Summa summarum så är det så när detaljplaner tas fram att man kommer att väga de allmänna intressena mot dina. Det är därför viktigt att du kan visa på både skada för dig personligt och för allmänna intressen typ friluftslivet i skogen och kanske naturlivet i skogen ex.

Det är framför allt det jag behöver hjälp med just nu, vad vi själva anser om det hela vet vi ju. Problemet är att finna argument som håller och dessa argument bör ju också vara sådant som allmänheten, grannar och de som ska bosätta sig i det nybyggda området berörs av. Oss som personer tar nog inte kommunen så stor hänsyn till. De flesta argument vi har nu är sådana som innebär att de kommande boenden kommer att störas eller påverkas negativt på ngt sätt.

I värsta fall och blir nu inte förbannad - om det är ett område som är populärt och du ser att du kommer att förlora fajten. Vänd isåfall på steken och se till att din gård kommer med i detaljplanen och sälj marken dyrt till en markexploatör och köp en ny gård där du får vara ifred. Nu är jag jäkligt krass, men kanske en sån sak kan vara ett bättre beslut ibland?

Jag blir inte alls förbannad :) Alla konkreta svar är välkomna. Problemet är att vi la ner MASSOR av energi för bara nga månader sedan för att köpa loss den här gården och nu kommer detta! Dessutom så triv så underbart bra så vi vill egentligen ALDRIG flytta! Men vi vill å andra sidan ALLTID ha hästarna hemma... Vi har bara lite drygt 2 ha mark till gården samt ca 1 ha som arrenderas av kommunen, så så värst många tomter blir det ju inte heller.

Lycka till och kör hårt! :)

Tack så hemskt mkt för väldigt välutvecklade idéer och tips. Om ngt mer dyker upp får du gärna notera det här ;) Håll tummarna för oss!

Men det är ju på sätt och vis bra att ni nyss köpt loss gården, för då kan ni berätta om era utvecklingsplaner för gården och att de planerna kommer att gå i stöpet om bostadsområdet byggs.

Ansök om direkt om tillstånd för att ha inackorderingar(brukar vara miljö&hälsa som ger det tillståndet). Har ni tänkt att hyra ut så ska ni ha det ändå.

Bra att ni har koll på datumet. Det är juridiskt viktigt.

Läs här om överklagande av detaljplan http://www.hylte.se/Page.asp?Pagenumber=461 . Jag tror att när du får underrättelse om att planen är antagen, så ska det vara med information om hur man överklagar också.

Angående att inkludera gården i detaljplanen och sälja till exploatörer, så har kanske planarbetet kommit för långt för det. Men annars tänk att en villatomt är ca 1000 kvm och då blir det 20 tomter av eran mark. Säg att ni kan sälja det till exploatören för tja 300 000 styck om ni ligger hyfsat till geografiskt. Det blir ju några spänn till en ny gård :p Ps (Säg till om detta är ett alternativ för då kan jag förmedla kontakter)

I övrigt så håller jag mina tummar för er och det vore kul med ett pm om hur det gick för er sen :banana:

***Delvis knapplån***

Men - att inte kommunen utnyttjade sin förköpsrätt när gården såldes så nyligen? Det förvånar mig ...

Immer

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 921
Senast: Efwa
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 521
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 549
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama