Vill veta!

A

AtletShipping

hade en konstig dröm höromdan om att nån träna till ett nytt dressyrprogram lr nåt och hela programet handla i princip bara om detta:
Att man skulle fatta galopp mitt i en skänkelvikning från trav på diagonalen, utan att rörelsen skulle brytas(dvs i galoppfattningen skulle hästen fortfarande korsa stegen och förflyttas åt sidan) och senare efterhand jag stod där o titta i drömmen skulle ryttaren senare fatta galopp mitt i en förvänd sluta (både från trav o skritt) på diagonalen oxå utan att rörelsen fick brytas och störas så lite så möjligt.
Och allt så såg lätt ut som detta var självklart lätt.

Så ni dressyrexperter, är detta en rörelse i verkligheten som går att göra? (inte för jag nånsin hört talas om det) men går det verkligen? Eller hade jag bara en konstig dröm.
Har grubblat på detta i flera dagar sen jag drömde det..
Och hur jag än fantiserar i verkligheten kan jag inte se en häst i tankarna som kan göra detta utan att snubbla i galoppfattningen..

Sv: Vill veta!

ehh... jaaa , du.. jo, det skulle väl kunna gå,men jag tror inte att det finns någon sån rörelse.. ;)

Det som slår mig, är att jag hört att nån rysk dressyrryttare haft övergångar trav-galopp mitt i slutor. Alltså travsluta som övergår direkt i galoppsluta (åt samma håll, tror jag). I en GP kür. Tydligen väldigt effektfullt även om domarna först trodde att hon fick galoppinslag.

Mvh Cissi

okej, så då har iaf nån gjort det i verkligheten..
trodde inte det var möjligt (iaf utan att se ut som misstag)..

tack

AraSlei skrev:
ehh... jaaa , du.. jo, det skulle väl kunna gå,men jag tror inte att det finns någon sån rörelse.. ;)

nä trodde inte jag iheller, men nu när man har drömt det o det såg så självklart ut så börjar man undra :D

Inte någon 'officiell' rörelse. Det närmaste som finns är väl 'saxen': galoppsluta över medellinjen, galoppombyte, galoppsluta år andra hållet (över medellinjen igen), man då ska ju hästen vara rakriktad i själva bytet och bytet ska gå rakt fram, inte åt sidan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 667
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama