zannahgirl
Trådstartare
Sv: Vill veta allt om Islandshästen!
Skulle vilja se hans trav från sidan jag som pluggar rena gångarter
Skulle vilja se hans trav från sidan jag som pluggar rena gångarter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem pratar om att skumpa? Bara du som jag förstår.
Jag har sedan flera år tillbaka en hel del problem i kroppen, vissa dagar kan jag inte alls rida pga det. Men att sitta ner på hästen går ypperligt, om man kan sitta på hästen som man sitter på ett ägg alltså mycket, mycket lätt i aktern. Det går att göra utan att ta spjärn i stigbyglarna, ändra lite på vinkeln i bäckenet, och slut om med ovanskänkel.
Lösdrift funkar super om man har lösdrift pårätt sätt.
Har man hästrna i en hage med inte så mkt gräs i och tar in dom för att fodra så funkar det super att ha p ålösdrift. Men för att veta exakt vad en häst stoppar i sig kan man inte ge hö i hagen dessutom är det vid mat somalla de flesta skadorna sker ute i hagen.
Så hade jag lösdrift skull jag göra på följande
Ta in på morgonen för att ge hö och kraftfoder släppa ut igen efter maten
När mankommer hem från jobbet ta in för att ge mellis och så ut igen
Och ta in på kvällen för att ge kvällsmat
Och så ger man hö under tidenman borstar och sadlar och sånt.
Så totalt 4 matgivor om dagen.
Hästar som går i träning är rakade och har täcke med hals
Alt är om man har en lugn flock men bara om man har en flock som står kvar vid sin högiva och inte jagar runt andra ge hö i hagen via höautomater.
Men att ha lösdrift som många har där hästen har fri tillågng och står 90% av sin tid i hagen och äter och blir smällfet och går utan täcke orakad är inte min kopp of the så att säga!
Dels har jag faktiskt inte den tiden som det krävs viss hade jag varit arbetlös så hade de väl inte gjort nått om hästen kommit in blöt och lerig.
Men nu är jag inte de och har tidspress i stallet.
Att ta in en häst med täcke och som är ren och torr gör att jag direkt kan slänga på sadel och rida mot att få ta in Jorunn och slänga på henne ett svettäcke och torka upp i timmar och sedan borsta bort leran som är över ryggen där sdeln skall vara.
Sedan blir allt lerigt träns sadel benskydden sadelgjort ja allt om hästen är lerig och det tar ytterligare tid att göra rent allt efteråt och timmarna bara rinner iväg!
Jag har haft min häst både på lösdrift och installad och kan bara tala för mig själv men när jag har på lösdrift blir jag slappare..
Ähh orkar inte åka ut idag hon får stå, och Jorunn har blivit smällfet eftersom hon gått på fritilågng eller haft massa gräs i hagen.
Och hon har blivit loj och slö och inte villig till att arbeta trött helt enkelt.
Och när jag haft henne installad har jag kunnat haft 100% koll på vad hon får i sig och kunnat haft henne bra i hullet.
Och jag måste åka ut varje dag för att mocka och blir mer aktiv i stallet och tidsmässigt spar jag ca 1 timme om dagen. Vilket är mkt när man jobbar skift och har minemalt med tid inna jobbet redan.
Det kan idag regna och snöa och Jorunn kan ha rullat sig som en dåre i hagen jag tar bara av täcket med helhals borstar lite fort och så på med sadel och träns och rider iväg.
Tack vare spolspiltan är även hovar och ben rena på 1 minut
Jag gillar inte att lösdrift skall vara det bästa och ända för många här inne utan jag är mer för att man måste få välja de som passar en själv bäst.
Man ska få ha sin häst på lösdrift med fri tillågng otäckad utan att känna sig som en dålig hästägare..
Och du skall få ha din häst installad med täcke med hals i hage om dagen utan att känna dig elak och som en dålig ägare.
Jag har som dagt haft bägge delarna.Förr passade lösdriftmig bäst då jag inte kunde åka ut varke dag och inte red så mkt men idag skulel det aldrig funka.
Sedan betyder det inte att jag i framtiden kommer kunna ha henne pålösdrift igen. livet kan förändras=)
Ungefär som jag tänkte då Tyckte själv att jag inte borde rida en 5 åring regelbundet Intressant med trotsåldern, men det låter jobbigt med en trotsig jättebebis på några hundra kilo Tack snälla för ditt svar..Ofta kräver ju en femåring träning, att få lära sig. Har man begränsade kunskaper så är väl det inte idealet att starta med när det gäller gångarterna.
Med egen erfarenhet i bakfickan, så skulle jag starta med en häst som har allt på plats, men som då kräver underhåll vilket bara det kan sätta ägaren/ryttaren på prov.
Det är mitt svar till dig. Sedan ska man veta att en femåring är bedårande och ofta frågande, däremot kan de blir lite av Dr Jekyll och Mr Hyde när de blir runt 6 år och framåt ett tag. Trotsålder kallas det för, och man kan bli ordentligt överraskad här kan jag lova.
Ha ha ha det låter så kul Mindre kul när man är där dock Låter som jag ska leta häst över 7 år iallafall, trotsåldrar har jag nog av här hemma med barnenDet kan vara väldigt olika hur de beter sig, den första hästen jag hade från fem år blev skitskraj för allt som rörde sig. Det tog 6-8 månader så försvann det, den andra hästen blev regelrätt trotsig. Backade, ställde sig på bakbenen, drog iväg i galopp, kastade sig oväntat av till höger eller vänster. Försvann under året som sexåring. Nästa var egentligen oerhört snäll, visst kunde han stanna och ställa sig istadigt. Men vid en myndig tillsägelse så fann han sig tillrätta och knallade fram igen. Han har varit väldigt fjollig i många situationer, slangar är läskiga, sprutflaskor är läskiga, kort sagt allt som han bestämde sig för var läskigt det var det också. Det tog betydligt längre tid att bli av med, men nu när han är 9 år så är han oerhört duktig och bryr sig inte längre. Jovisst kan han blåsa upp sig, men mer än så blir det inte. Något måste man ju visa i varje fall.
rädd är jag inte direkt, men lite smånervös om jag inte har koll på situationen Men ju mer van jag blir så ju mindre nervöst är det ju, vill bygga erfarenhet och gärna av flera olika hästar inte bara snälle stubben liksom, önskar ju lära mig hantera även lite svårare hästar om än inte de tokigasteOm du har någon med dig som har lite mer erfarenhet så kan man alltid tackla det tillsammans. Sedan är det ju olika hur man är som person, vissa blir ju rädda när hästarna börjar konstra och då kan det bli väldigt svårt att ta sig förbi om hästen får sin vilja igenom flera gånger.
Låter som en liten lagom utmaning Bara jag inte åker i backen så är det ok, konstra får han göra sen vem som vinner det återstår att se, ha ha ha.. Men vill du verkligen låta mig prova honom? Väldans snällt av dig måste jag säga!Jag kan bjuda på en tur, för en sak vet man säkert med min ena häst. Han kommer att kolla om det är samma regler som gäller fortfarande. Inte på något dumt sätt, men kollar göra han.
Ånej, några sådan dumheter håller han inte på med. ramlar du av så beror det nog mer på dig själv.