Vill veta allt om Fautras hästtransport!

Feboline

Trådstartare
Hej! Jag är i tankarna på att byta ut mitt Värmlandsvagn släp mot ett Fautras Provan Premium som jag såg på tävling i helgen. Det verkar annars inte vara jättefarligt på svenska marknaden vilket verkar konstigt då det fanns många fiffiga lösningar. Möjligen att det är ganska dyrt då....
Ge mig allt om Fautras! Materialet, är det bra? Hur fungerar säkerhetsutlösningen numer? Finns uppsägning för hönät? Vart binder man hästen? Sadelkammaren? Hållbar i svenskt klimat? Mm mm. Har nu en 2013 års Vv 677 som köptes ny och inte har gått mycket alls. Vill dock byta nu för jag är tveksam över plyfan, köper jag en Fautras kanske jag inte behöver byta ut den på länge...
 
Hej,
Byt till Fautras Oblic istället :) Bästa vi gjort! Ingen bom att fastna i, stadig och rejäl - inget gungande när hästen kliver på, framdörr och sida är öppningsbar så hästen kan stå och titta ut innan och efter träning/tävling, stor sadelkammardel och bra ventilation. Säkerhetstänk in minsta detalj.

Fantastisk att köra. Godkänd för 140km/h i Tyskland vilket säger något, även om man nu kanske inte skulle vilja köra så fort.

Har haft min i sex år och den har fått slita, minst sagt. Ingenting att anmärka på direkt. Min matta har bubblat sig men det finns orsak till det och Fautras fixade det när jag lämnade släpet på service. När jag köpte min så var de väldigt ovanliga, nu ser jag dom på vägarna ganska ofta och det börjar komma ut begagnade på marknaden. Det kommer fram någon på varje tävling och vill titta på släpet, jag borde få provision :)

Nackdelen är vikten. För Oblicen behöver du BE-körkort (eller utökat B, jag kan inte det där). Och du kan inte dra med vilken bil som helst. Som jag förstått det så väger den egentligen inte mer än t ex Thule Diamant, men den klassas i Frankrike där den tillverkas och det är svårt att ändra.

Vurmar så starkt för Oblicen eftersom hästarna åker så mycket bättre. De står på diagonalen och har gott om utrymme. Att slippa det där med bom är största säkerhetsvinsten. Sen har jag märkt en jätteskillnad på mina hästar, som tidigare alltid varit snälla att åka med nu också är avslappnade och nöjda. De blir inte lika trötta. Det går lätt att lasta, lätt att lasta ur. Jag t o m sadlar i transporten om jag bara har en häst med mig, så gott om utrymme är det och inget att fastna i. Och efter träning eller vid startanmälan etc så öppnar jag bara framdörren och hänger upp hönätet eller en transportkrubba med betfor så kan hästen stå och titta ut och mysa, helt klart en positiv rutin som vi skapat.

Klart att du ska byta till Fautras! De är jättebra att ha att göra med. Men satsa på Oblicen med en gång, det är det helt klart värt!
 
Mycket intressant :) dock är det väl just det, Saaben får dra 1500 på B och inte särskilt mycket mer på utökat eller BE och vi tänkte inte byta bil just nu. Vad har oblicen för tjänste -och totalvikt?
 
Min har en totalvikt på 2500kg. Tjänstevikten tror jag ligger runt 1100? Jag bytte till en begagnad Jeep samtidigt, även det blev bra ;)
 
Mycket intressant :) dock är det väl just det, Saaben får dra 1500 på B och inte särskilt mycket mer på utökat eller BE och vi tänkte inte byta bil just nu. Vad har oblicen för tjänste -och totalvikt?

Den minsta Oblic:en har tjänstevikt 1150 kg, Saab brukar inte vinna mer än max 100-150 kg med BE (det är ingen optimal dragbil). Även om Oblic är ett fint släp, hade jag nog inte sett det som aktuellt om du inte vill byta bil.
 
Jag har en Fautras JMS och har du bara en häst så kan jag verkligen rekommendera den varianten. Min är 10 år nu och bortsett från att den blivit väldigt matt i färgen så är den fortfarande i kanonskick trots flitig användning och mindre flitigt underhåll :o.

Just JMS:en är otroligt smidig. Hade en Saab när jag köpte den och det var inga problem att köra stor häst lagligt i den med bara B-körkort trots att Fautras som sagt är relativt tunga (de nyare årsmodellerna är dock något lättare). Att transporten är lika bred som bilen är också en fördel, särskilt om man kör en del mindre vägar. Den ligger väldigt bra efter bilen eftersom den har så pass låg tyngdpunkt.

Hästarna står lugnt och fint och alla hästar jag har kört i den har uppskattat att de har lite mer utrymme än de normalt har i en vanlig 2-hästars transport. Mycket lätt att lasta när det bara är ett kliv upp och ingen ramp (inte ens shettisen på 93 cm har tyckt att klivet varit för högt varken upp eller ner). Framdörren funkar fint att använda som fronturlastning för de hästar som hellre går ut framåt. Luckorna bak är ställbara i olika lägen vilket gör det enkelt att reglera ventilationen. Min har också öppningsbara fönster fram.

Har sadelskåp som hänger på insidan skötardörren fram och det funkar helt ok så länge man inte vill få in en westernsadel eller nåt i den stilen. Hösegel finns inte (i alla fall inte på min gamla) men jag hänger en höpåse i gallret vid framrutan och det funkar fint.

Säkerhetsutlösning har jag tyvärr inte på min så det kan jag inte uttala mig om.

De enda nackdelar som jag kan komma på är dels att den jämfört med många andra nya transporter idag inte är särskilt hög i tak invändigt. Har man en väldigt hög häst kan det kanske vara ett problem men min stora (som är ca 165 cm) verkar inte ha några invändningar i alla fall. Sen saknar jag "ponnyinredning" nu när vi skaffat b-ponny också. Bommarna går tyvärr inte att justera ned till lämplig ponny-nivå i min. Men det kanske finns som tillval om man köper en ny...
 
Jag har ett Provan Premium, köptes nytt för drygt 1 år sedan och är användt minimum 2 ggr/vecka sedan dess, även på flera långa resor.

Är i stort sett nöjd, det är jättesmidigt att man kan öppna och stänga bakbommen framifrån (även om det inte alltid fungerar helt till 100%, t.ex. om släpet står lite snett), att man kan lasta ur bak eller fram på båda sidor, stänga dörren bakom endast en häst, ta ur mellanväggen på ett smidigt sätt, lasta in andra saker än hästar med pallgaffel, att golvet inte KAN ruttna, +++

Har inte haft använding för säkerhetsutlösningen, men den verkar fungera likt som på de flesta nyare släp. Man binder hästarna uppe på sidorna, fäste för hönät framme i släpet, ibland sätter jag även fast hönätet i hingstgallret. Frambommen kan sänkas till lagom höjd för C/D-ponny, men måste vara samma på båda sidorna. Jag har inte monterat sadelkammaren i mitt släp, då jag använder tävlingsskåp och det fanns inte plats för båda.

Materialet verkar vara ganska hållbart, vi har varit lite oroliga pga att det inte är sparkskydd på framdörrarna då en av våra hästar brukar sparka rätt kraftigt med frambenet i dörren när hon blir otålig... men det har *peppar peppar* hållit hittils. Fästena på frambommarna ("splinten", vet inte vad det heter på svenska) är dock rätt klena och behöver redan bytas, men dessa kostar väl typ 10 kr på Bilt***. En vän som har lite mer erfarenhet med konstruktioner än jag tyckte att det var ett mkt solid släp annars.

Största minuset för mig är att det är aningens trångt, mina 165-hästar står okej, men skulle önskat mig 10 cm extra i bredd om jag fick välja själv. En annan sak jag ogillar är att vissa detaljer har skarpa kanter som känns som en onödig säkerhetsrisk. Rent personligt skulle jag även önska att man kunde lossna bakbommarna helt vid lastning, vilket är omöjligt pga. deras patent.
 
Vi köpte en Fautras Provan premium för fem år sedan och är supernöjda, kommer aldrig att köpa ett släp från en annan tillverkare. Vi hade en Boj bravo tidigare och det går inte att jämföra. F ligger mycket bättre på vägen och hästarna verkar stå mycket lugnare. Det verkar också lättare at lasta hästar med steg istället för med ramp. Materialet i en F kan verkat tunt men har hållit väldigt bra trots att vi kört väldigt flitigt med två hästar varje vecka.
En nackdel dock med F, lacken bleks. Det är helt kosmetiskt och påverkar inte funktionen, men det är lite tråkigt på ett så pass nytt släp.
 
Jag har förstått att man kan polera släpet när det blivit tråkigt i färgen så får den tillbaka sin forna glans ;) något att testa!

Har idag boj bravo EH som jag är nöjd med, men en vacker dag blir det en oblic! Det släpet har allt!:love:
 
Tack för alla informativa svar, ser fram emot fler :) ja, jag tänker lite såhär, i dagsläget har jag bara en tävlingshäst och skulle därför klara mig med en enhästars. Jag ska till Fautras på fredag och kolla på vad de har. Men, eftersom jag är beredd att lägga ner dessa pengar som en Provan Premium ligger på, och jag gillar dess finesser, tänker jag att det ska vara ett släp som jag kankse inte ens behöver byta igen, och för att gardera mig för framtiden och ytterligare en tävlingshäst är jag inte säker på att jag vill dra på mig en enhästars. Tyvärr blir även oblicen svår att anpassa efter dagsläget, vi har nyligen köpt bilen och då är totalvikten max 1500. Därför känns Provanen som en kompromiss mellan idag och i framtiden. Jag är dock öppen och objektiv inför visning så vi får se imorgon vad de har :)
 
Jag har ett Provan Premium, köptes nytt för drygt 1 år sedan och är användt minimum 2 ggr/vecka sedan dess, även på flera långa resor.

Är i stort sett nöjd, det är jättesmidigt att man kan öppna och stänga bakbommen framifrån (även om det inte alltid fungerar helt till 100%, t.ex. om släpet står lite snett), att man kan lasta ur bak eller fram på båda sidor, stänga dörren bakom endast en häst, ta ur mellanväggen på ett smidigt sätt, lasta in andra saker än hästar med pallgaffel, att golvet inte KAN ruttna, +++

Har inte haft använding för säkerhetsutlösningen, men den verkar fungera likt som på de flesta nyare släp. Man binder hästarna uppe på sidorna, fäste för hönät framme i släpet, ibland sätter jag även fast hönätet i hingstgallret. Frambommen kan sänkas till lagom höjd för C/D-ponny, men måste vara samma på båda sidorna. Jag har inte monterat sadelkammaren i mitt släp, då jag använder tävlingsskåp och det fanns inte plats för båda.

Materialet verkar vara ganska hållbart, vi har varit lite oroliga pga att det inte är sparkskydd på framdörrarna då en av våra hästar brukar sparka rätt kraftigt med frambenet i dörren när hon blir otålig... men det har *peppar peppar* hållit hittils. Fästena på frambommarna ("splinten", vet inte vad det heter på svenska) är dock rätt klena och behöver redan bytas, men dessa kostar väl typ 10 kr på Bilt***. En vän som har lite mer erfarenhet med konstruktioner än jag tyckte att det var ett mkt solid släp annars.

Största minuset för mig är att det är aningens trångt, mina 165-hästar står okej, men skulle önskat mig 10 cm extra i bredd om jag fick välja själv. En annan sak jag ogillar är att vissa detaljer har skarpa kanter som känns som en onödig säkerhetsrisk. Rent personligt skulle jag även önska att man kunde lossna bakbommarna helt vid lastning, vilket är omöjligt pga. deras patent.
Har du då deras "lasthjälp"? Hur funkar det om man vill ha ut all inredning och lasta hö tex?
 
Har du då deras "lasthjälp"? Hur funkar det om man vill ha ut all inredning och lasta hö tex?

Lasthjälp? Vad är det? Har deras patenterade "aid system".

Det är jättesmidigt att ta ur inredningen, men bommarna bak går inte att ta ut, så dessa sitter kvar. Inget större problem ift att köra hö.
 
Lasthjälp? Vad är det? Har deras patenterade "aid system".

Det är jättesmidigt att ta ur inredningen, men bommarna bak går inte att ta ut, så dessa sitter kvar. Inget större problem ift att köra hö.
Precis, aid system, glömde vad det heter:D
Så när du kör hö stänger du bara till bommarna bak som vanligt? Går de att vrida mer än 90 grader utåt?
 
Precis, aid system, glömde vad det heter:D
Så när du kör hö stänger du bara till bommarna bak som vanligt? Går de att vrida mer än 90 grader utåt?
Ja, de svingar upp lite mer än 90 grader. Har man ingen mellanvägg går det ju inte att fästa dem, men de följer med in när man stänger dörrarna och är inte vägen på något sätt.
 
Tyvärr blir även oblicen svår att anpassa efter dagsläget, vi har nyligen köpt bilen och då är totalvikten max 1500.

Nu tänker du nog fel. På 1500 kg totalvikt kan du ALDRIG köra två hästar. Så vill du dra med den bilen, är det ju kört med ett släp som är vägt så du kan lasta två hästar. Då är det bättre att köpa enhästars och sälja/byta in OM det blir aktuellt med nytt körkort, ny bil, nytt släp och två hästar i släpet.
 
Ja alltså jag tänkte att nu när jag mest släpar på en av hästarna och vi precis köpt Saaben tänkte jag att jag kan regga den för 1500 i totalvikt, och att jag i framtiden med en häst till kan regga upp den och då byta bil och utöka körkortet. Jag vill ogärna byta transport igen om jag inte måste och lägger då hellre lite mer pengar nu, på något som fungerar både idag och i framtiden.
 
Kolla bara som sagt så det är möjligt att väga upp i framtiden. Är inte lika lätt hos alla, vissa gör de inte alls eller är svindyrt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp