Vill veta allt om ekbark

Madde_W

Trådstartare
Blir inte klok på det här med ek. Jag har alltid fått höra ek i allmänhet är giftig för hästar, särskilt ekollon. Jag provade mineralfodret biopromin en period som innehåller till stor del ekbark. Mina hästar fick rejäla gallor så jag bytte tillbaka till "vanliga" mineraler och gallorna försvann. På hemsidor där man säljer örtmedicin för hästar säljer man ekbark som något som ska vara bra för magen. Mina hästar gnager gärna i sig lite ekbark själva i sommarhagen så kanske finns det ett behov av små mängder?
Nån som vet???

Sv: Vill veta allt om ekbark

Nu blandar du väl i hop med ASPbark?

Ek är giftigt, det gäller även barken. Låter jättekonstigt att det skulle ingå i hästfoder?

Nej, biopromin innehåller ekbark och nåt som heter kinabark så jag blandar inte ihop det. Samt att de säljer ekbark på hemsidor som säljer örtmedicin för hästar. Det står att det är sammandragande för magen. Det är därför jag undrar om det är nån som vet varför det används i foder om det nu är giftigt??

Vanlig svensk ek är inte giftigt vare sig för hästar eller andra. Däremot innehåller ekollon mycket garvsyra och tanniner och hästar bör därför inte äta de, trots att hästar ofta tycker om ekollon.

Jo det är den, hela eken är giftig. Även om det är mer koncentrerat i ekollonen.

Även saker som i vissa mängder är giftigt och farligt kan i andra mängder fungera som medicin. Kan ju vara så med ekbark att det kan var bra för magen i "rätt" mängd.

Teoretisk ja, digitalis är också en värdefull medicin i rätt dos. Såvitt jag vet finns ingen forskning på om ekbark skall ha en förträfflig effekt på hästars matsmältning, det är sånt man "lånat" från den humana örtmedicinen. Ergo vet man inte heller vad som är en säker mängd.

Vet inte vilka mängder som ingår i fodren TS vill ge, det kanske är såpass lite att det inte är farligt. Men ändå, jag tycker det är väldigt onödigt att ge sånt som man vet är giftigt. Det finns massor av magmedel som inte innehåller ek! Vill man ge örter så finns det ett flertal trygga örter som är bra för magen, och som inte är giftiga, vare sig det gäller 10 g eller 1 kg. :)

Jo det är den, hela eken är giftig. Även om det är mer koncentrerat i ekollonen.

Källa på det? Frågan är ärligt menad och inte spydig. Jag har läst biologi och floristik på högskola och inte hört att ek skulle vara ett giftigt trädslag. Har inte heller hittat den uppgiften vid googling, med undantag det om ekollon som jag redan visste.

Flera, men har inte tid att googla fram nu. Du kan ju leta själv om du är intresserad. Det finns flera växter som är giftiga för hästar men inte för människor, så att en växt inte är döskallemärkt i floran innebär inte att den är säker att äta för hästar.

Här var en snabbhittad sida som också fastslår att allt på eken är giftig.
http://www.thewayofhorses.com/10_08_acorns.html

Min gammla häst blev jättesjuk av att äta blad och grenar från en ek. Som dig och många andra trodde jag att endast ekollon var giftiga, min stackars häst fick lära den hårda vägen att det inte stämmer!

Tack för länken! Och du, jag letade själv först. Hittade inget, därav frågan.

Beklagar att din häst blev sjuk. Hur mycket ek åt han för att bli så sjuk? Vilka symptom fick han? Min nuvarande har alltid gillat ek. Det har inte funnits i de hagar jag har haft honom, men han snor åt sig ute när han kan. Som väl är hittills inte visat tecken på att må dåligt av det.

Tack för alla svar. Jag vill givetvis inte ge mina hästar ek och slutade med mineralfodret så fort jag märkte att det innehöll ek. Jag var bara nyfiken på om nån visste varför man använder det i foder. DYRT foder dessutom.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar