Vill veta allt! - Betäcka mitt hbl

lillaP

Trådstartare
Hej! Har läst lite olika trådar men vill få infon samlad på en plats o lite mer specifik, så jag gör min egen tråd!

Jag funderar på att i sommar eventuellt betäcka mitt halvblodssto. Mina funderingar rör alltifrån betäckningen, till dräktigheten o fölningen. Kostnader, vaccinationer, försäkringar, utrustning osv.

Men stora frågan är - efter att ha läst trådar om åldern - är min häst för gammal? Hon blir 17 år i juni och har aldrig så vitt jag vet haft ett föl. Har hört att hon har varit moderlig o försökt ta hand om andra hästars föl... Tror hon skulle tycka det var mysigt med ett eget. Hon har gått msv hoppning och är kunnig i dressyren. Just nu är hon i full kondition och är pigg o livsglad.

Sen till hingst... Jag vill inte ha ett föl för att sälja det men det ska helst bli en häst som kan prestera. Så förslag på hur man hittar den rätta hingsten skulle vara jättebra!

Hingstar i Gallinas stam:
Far: Krocket 651
Farfar: Kaliber 574
Farfars far: Utrillo 432
Farfars farfar: Ernö 310395954

Morfar: Galant 486
Morfars far: Jovial 369
Morfars farfar: Bohéme xx
Morfars morfar: Drabant 315
Mormors far: Unesco 428

Bild på min häst:
vrk4.jpg

Blir väldigt tacksam för svar! :bump:(om det är ngt jag glömt o fråga om kan ni ju fylla på...)

Sv: Vill veta allt! - Betäcka mitt hbl

Hon ser ju ganska trevlig ut. Jag hade pratat med veterinären om den anser att hon är i skick för att bli mamma, men rent generellt så borde det inte vara problem om stoet är i bra kondition. Finns massor om detta i flera olika trådar.

Om jag tittar på´stammen lite snabbt så ser hon ut att vara en trevlig allroundhäst, men om det stämmer vet jag inte. Ganska gammal stam, men jag tycker inte att stoet ser omodern ut på bilden. Vad förväntar du av avkomman, vilken gren? Temperament på sto? Trivs du med temperamentet?
U

jag håller med Pastejja, hon ser helfräsch ut !

Det lutar åt lite dubbeltalang, jag skulle nog fundera på tex Lambourghini, Nobel eller Acacio. Med den förstämde så blir det väldigt svenskt blod, lite kul i sig.

Lite OT. När det gäller stammar - så brukar man skriva far-morfar-mormorsfar. Detta för att hingstarnas stammar känner (nördarna) till så det blir bara rörigt med en massa farfar etc.

Jag tycker att hennes stam är mer hopp än dressyrinriktad.

Krocket var den första hingst som fick 10 10 på hoppning på svenskt bruksprov, tror att det var löshoppning då. Sen kom han inte högre än LA på tävlingsbanan, varför vet jag inte. Förutom att han är morfar till Briar har han även lämnat bra fälttävlanshästan som Karuso och Kolombia. Krocket kom från stofamilj 46, en av de mest framgångsrika svenska stofamiljerna i hoppning och fälttävlan.

Galant kom från stofamilj 35 som främst lämnat goda hoppare. Hans mamma var helsyster med Vagabond. Galant verkade i svensk avel under några år innan han exporterades till Schweiz. En av hans schweiska avkommor hette också Galant fast med några romerska siffror efter. Denna vann en hoppning i Falsterbo för kanske en tio år sen med en känd ryttare vars namn jag just nu inte kommer på:o

Unesco lämnade tyvärr inte särskilt mycket på tävlingsbanan trots att han betäckte över 1000 ston. En avkomma vardera i svår hoppning och dressyr om jag minns rätt. Hans bästa avkomma var nog sonen Ganesco som lämnade flera svårklassavkommor och exporter. Unescos far Pompe 401 tävlades i dressyr men jag vet inte hur högt upp i klasserna han kom.

Jag tycker att ditt sto ser trevlig ut i modellen! Modern då hon är ädel och högbent.
Jag skulle låta en veterinär kolla på henne och bedömma fall hon är för gammal för att få ett första föl. 17 år brukar inte vara problem, men jag skulle kollat för säkerhets skull.

Krocket har ju som sagt lämnat fina dubbelbegåvningar, så hopp- eller fälttävlansavel kanske vore bra med henne? Jag tycker hon har en trevlig stam, så det är kul att du vill sätta henne i avel!

Funderade på Qalle, kanske? Också en dubbelbegåvning med hoppinriktning, och morfar Maratons son Magini har ju lämnat bra tillsammans med Krocket förr. Om du vill fortsätta på den svenska linjen.

Annars så skulle jag välja en modern hopphingst med god resning, för att konsolidera hennes fina typ och bättra på halsen lite.

Oj det var många svar samtidigt, tack så mycket!

Svarar alla i samma:

pastejja: Jag vill ha en hopphäst helst.. förväntningar.. i alla fall 140 hoppning, sen får man väl se hur det blir. Det finns väl inga garantier direkt..

Gallina är otroligt lugn och förståndig. Men hon ändrar sig mycket efter den som hanterar henne, alltså ganska känslig rent psykiskt. Hon är orädd och älskar att hoppa (trots att hon i två år nu varit livrädd för bommar... pga vad som förm. varit en kracsh eller dyl) Jag trivs bra med hennes temperament, det passar mig. Men jag vill ha en häst som är framåt att rida, det är mycket viktigt. Kan man påverka det på något sätt? En snäll häst är det viktigaste i alla fall, men det beror väl mykt på uppfostran? (Låter säkert som om jag har noll koll vilket jag för övrigt har... :rofl: )

cirkus: Har du lust att slänga in några bilder på hingstarna du nämnde o berätta lite om dem? Hehe jag vet att det blev lite konstigt med stammen :P orkade inte leta upp hennes papper så jag tog dem direkt ur ett bildreportage jag hade gjort om hingstarna... :D

Görel: Vad kul att du berättade om hingstarna i stammen! Jag har inte lyckats ta reda på så mykt om de främsta, utan bara de längre bak.

Vad kollar vet. när de avgör en sådan sak? (om det är ngt spec. så man måste åka till klinik eller kan man ta ut vet.?)

Mabuse: Vad roligt att du tycker det! Jag hoppas verkligen det kan gå att genomföra också... skulle vara helt underbart att ha något som går vidare när hon blir gammal o vi måste skiljas åt..

Det skulle vara kul att fortsätta på den svenska linjen, det tycker jag med. Måste man det för att det ska bli ett svenskt halvblod?

Jättetack alla!

När jag skulle låta betäcka mitt sto för första gången (naturlig betäckning) var hon 14 år och jag lät veterinärundersöka henne. Veterinären gjorde en gynundersökning på plats och sa bara att allt såg ut som det skulle och att han inte hittade några hinder för att betäcka henne.

Vill du veta mer om hästar i stammen så kan jag berätta mer.

Vilket fint sto! Det är nog inga problem, men prata med din veterinär om det.

När jag skulle låta betäcka mitt sto för första gången (naturlig betäckning) var hon 14 år och jag lät veterinärundersöka henne. Veterinären gjorde en gynundersökning på plats och sa bara att allt såg ut som det skulle och att han inte hittade några hinder för att betäcka henne.

Vill du veta mer om hästar i stammen så kan jag berätta mer.

Ja, det får du väldigt gärna göra! :bow:

Är det någon som kan berätta något mer? Vad kostar det tex ungefär att få fram ett föl?

Vad ligger längre bak i stammen?
Alltså mormorsmorfar, mormormormorsfar o s v.

Vad ligger längre bak i stammen?
Alltså mormorsmorfar, mormormormorsfar o s v.

Här är en bild på stammen. Har inte längre o vet tyvärr inte vart jag kan hitta mer... Vet du? Jag kollar runt lite på internet så kanske jag hittar mer. :bump:

gstam.gif

Kopierar mitt svar från en annan tråd om Lambourgini.

"Jag vet att det inte finns så mycket om honom på nätet. Men jag har föttupp sju stycken föl efter honom. Den älste är från hans första årskull (2003). Jag har hört att han ska lämna litet men hittills har ingen av mina blivit liten, samtliga verka landa över 165 cm. Vissa betydligt högre och då har jag inga jätteston.
Samtliga har fått både gång och hopp + att han verkar passa väldigt många typer av ston.
Tyvärr har han dragits med lite oturliga skador som att fastna i ett fönstergaller och liknade som gjort att han inte kommit ut och fått visa upp sig på tävlingsbanorna.
Här är en länk till ägarens hemsida http://www.starbydressyrstall.se/"

Jag tänkte först på honom (har ju själv dräktigt med honom i år) men tänkte att det kanske blev för mycket Unesco?

Jag tänkte mest på att det blir dubbelt Utrillo och Pompe. Men så kom jag på att min älska lilla fuxdam ju är e.Lambourgini - Kaliber och hon blev ju väldigt bra. Så jag kopierade in informationen om honom då. Så då blir 2 x Unseco, Utrillo och Pompe fast de flest långt bak.

Gör inte det ngt att det lir så många av samma då? Lambourgini verkar väldigt trevlig, det stod att han hade ett gott lynne o hade en bra inställning till hoppning. Min dam är tittig på markbommar o har tydligen alltid varit lite markskygg enl. uppfödaren o andra... så det kan ju vara bra att få in en sådan egenskap!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka