Vill raka, men när?

E

elina89

"Min" häst har långt tillbaka varit vanvårdad och därför är hans päls väldigt jobbig. Nu har hans vinterpäls börjat komma, vilket tyder på att han är ett halvår efter ungefär. Och eftersom han blir jättevarm på sommarn så vill jag/vi gärna raka honom, men när är det lagom att göra det för han? I slutet av våren/början på sommaren? Vill inte klippa honom nu eftersom han fryser väldigt lätt. Snälla hjälp mig :crazy:

/Elina

Sv: Vill raka, men när?

Besvärar pälsen nu är det ju bara att klippa och täcka. Du måste ju förmodligen ha ett täcka på senare också om du rakar bort pälsen på hästen, om du inte kan vänta ända till sommarvärmen. Bättre att bara klippa direkt om hästen verkar besvärad av pälsen tycker jag. Lite b-vitamin kan ju hjälpa hästen nu också.

Att den är ett halvår efter är ju konstigt. Pälssättningen går liksom mest efter ljuset. Den kan inte ha något annat problem då, cushings?

kl

Sen vet du väl att det inte behöver vara vinterpäls nu? Hästar kan sätta päls av många fler anledningar.

Besvärar pälsen nu är det ju bara att klippa och täcka. Du måste ju förmodligen ha ett täcka på senare också om du rakar bort pälsen på hästen, om du inte kan vänta ända till sommarvärmen. Bättre att bara klippa direkt om hästen verkar besvärad av pälsen tycker jag. Lite b-vitamin kan ju hjälpa hästen nu också.

Att den är ett halvår efter är ju konstigt. Pälssättningen går liksom mest efter ljuset. Den kan inte ha något annat problem då, cushings?

Just nu stör det ju inte eftersom det fortfarande är så kallt. Han får b-vitamin. Sökte lite på cushings syndrom men det lät inte alls som att han skulle kunna ha det. Tycker ju också att detta är konstigt och vill ju också att det ska bli "normalt". *Suck* ska kolla ut lite mer vad man kan göra

kl

Sen vet du väl att det inte behöver vara vinterpäls nu? Hästar kan sätta päls av många fler anledningar.

Jo men det har alltid vart så. Han blev ju vanvårdad när han var ung så det borde väl ha något med det att göra, hans riktiga ägare säger att det beror på det, men man vet ju inte. Han har haft tunn päls nu hela vintern men det är ju nu som den tjocka pälsen bärjar komma.

Just nu stör det ju inte eftersom det fortfarande är så kallt. Han får b-vitamin. Sökte lite på cushings syndrom men det lät inte alls som att han skulle kunna ha det. Tycker ju också att detta är konstigt och vill ju också att det ska bli "normalt". *Suck* ska kolla ut lite mer vad man kan göra

Brukar bli bättre effekt av att ge Beviplex via injektion än att ge B-vitamintillskott oralt till de hästar som besväras av pälsfällning/pälssättning så jag skulle nog satsa på det istället. Slå din veterinär en pling så hjälper han/hon dig med beviplexen =)

Kan du inte berätta mer om det? Är ju fortfarande lite ny med pälssättning/pälsfällning:angel:, men lär mig gärna mer! :bow:

Inte så mycket att berätta =)

Jag har genom åren haft en del som haft svårt/knas med fällning/sättning, ffa äldre hästar som haft svårt släppa vinterpälsen.

och där har jag sett stor skillnad med att ge oralt B-vit tillskott och om veterinären sprutar Beviplex istället, på gamlingarna har vi lagt det subkutant (under huden).

Varför det är sådan skillnad vet jag inte, jag har gett ganska höga doser oralt men ändå inte fått samma effekt som att spruta det.

Min syster hade en ponny som satte en riktig mammutpäls och inte fällde av på sommaren som normalt. Det visade sig efter mååånga turer till vet. att hon hade fel på njurarna.

Som hästskötare gjorde mamma samma sak på hästarna när de var på tävln.turneer i europa.

Tar du ut vet. som ger det varje gång då?
Så vitt jag vet så får man inte spruta själv längre. med undantag för de gånger man måste ge medecin ett par dagar eller så.

kan hända att jag är på cykeltur:D

Brukar bli bättre effekt av att ge Beviplex via injektion än att ge B-vitamintillskott oralt till de hästar som besväras av pälsfällning/pälssättning så jag skulle nog satsa på det istället. Slå din veterinär en pling så hjälper han/hon dig med beviplexen =)

Okej, tack =) ska kolla upp lite ^^

Som hästskötare gjorde mamma samma sak på hästarna när de var på tävln.turneer i europa.

Tar du ut vet. som ger det varje gång då?
Så vitt jag vet så får man inte spruta själv längre. med undantag för de gånger man måste ge medecin ett par dagar eller så.

kan hända att jag är på cykeltur:D

Inte behövt ge på många år nu, men ja då tog jag ut vet 'varje gång'. Blev inte så många ggr, den som fick 'mest' fick subkutant 1 ggn/vecka och 4 - 5 ggr som mest. De flesta räckte det ge en injektion subkutant så 'kom de igång'.

Ingen aning om just ang beviplex om/hur man får spruta själv med veterinärens goda minne. Rent teoretiskt borde det vara okej ge intramuskulär injektion själv, men på den tiden jag behövde spruta beviplex vågade jag inte hålla i en spruta ens, så det var som inte aktuellt att matte skulle ge, ens under pistolhot ;)

Sprutar alltid mina hästar själv med B-vitamin intramuskulärt.Ger dem 2 dagar i rad enl. rek. av veterinären.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Blöt utebox!
  • Lymfangit