Vill ngn upplysa?

Sv: Vill ngn upplysa?

Det har jag väl knappast påstått?
"Likaväl som man tycker att vettar borde studerat etologi."
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Ambra skrev:
Jag har fått höra att dobberman ofta kan vara osäkra och rottisar har skärpa och att det är därför dom inte mixar bra.. En osäker hund med skärpa vill man inte ha:crazy: Jag känner bara en så jag kan inte uttala mig utifrån egen erfarenhet men den jag känner är en tik som inte är särskilt trevlig men snygg som få:love: /C

Både Doberman och rottweiler SKA ha viss skärpa.

Doberman och rottis är väldigt OLIKA mentalt - även om de båda är black n tan och är tyska brukshundar.

Det stora problemet är att det är rejält ont om BRA dobermans ens i renrasavlen och det finsn en hel massa skitrottisar med.
Lägg till att det oftast är skräphundar som används i blandras avlen(i synnerlighet i rottis/dobbisavlen) + att köparna oftas är okunniga och naiva så är slutresulatet oftast inte roligt att ha att göra med alls:crazy:

Jag känner till "värre" korsningar, men dessa och rottis/schäfer korsningar komemr VÄLDIGT ofta in till hundhemmen, och inte sällan eftersom att hundarna tuggat på folk och/eller fä
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Har inte läst igenom vad folk svarat utan jag skriver på eget bevåg.

Visserligen är både rottweilern och dobbermannen hundar med inte speciellt bra rykte. Men ta vilken hundras man vill i hela världen så får man den precis som man vill ha den (om man gör rätt vill säga). Fast med än del hundar är det svårare.
Förstår inte varför en sådan korsning skulle vara något trassel?

Vilken hund som helst kan ju vara bångstyrig? Eller har jag väldigt fel?
 
Sv: Vill ngn upplysa?

escodobe skrev:
Både Doberman och rottweiler SKA ha viss skärpa.

Doberman och rottis är väldigt OLIKA mentalt - även om de båda är black n tan och är tyska brukshundar.

Det stora problemet är att det är rejält ont om BRA dobermans ens i renrasavlen och det finsn en hel massa skitrottisar med.
Lägg till att det oftast är skräphundar som används i blandras avlen(i synnerlighet i rottis/dobbisavlen) + att köparna oftas är okunniga och naiva så är slutresulatet oftast inte roligt att ha att göra med alls:crazy:

Jag känner till "värre" korsningar, men dessa och rottis/schäfer korsningar komemr VÄLDIGT ofta in till hundhemmen, och inte sällan eftersom att hundarna tuggat på folk och/eller fä


Mitt ex:s syster har en rottis/schäfer, det är en jätte mysig hund :love: förutom att hon är stor och stark som en oxe :p
Så det finns sådana korsningar som blir bra :) Jag lovar;)
Kram
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jorå, jag har träffat enstaka RIKTIGT bra sådana - men på en bra har jag träffat 10 dåliga.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

_-Puma-_ skrev:
Har inte läst igenom vad folk svarat utan jag skriver på eget bevåg.

Visserligen är både rottweilern och dobbermannen hundar med inte speciellt bra rykte. Men ta vilken hundras man vill i hela världen så får man den precis som man vill ha den (om man gör rätt vill säga). Fast med än del hundar är det svårare.
Förstår inte varför en sådan korsning skulle vara något trassel?

Vilken hund som helst kan ju vara bångstyrig? Eller har jag väldigt fel?

Det är sällan BRA rottisar/dobbisar som används i blandrasavlen, det är där en stor del av problemet ligger.

En mentalt taskig doberman eller rottis är 40 kilo otrevligare en än mentalt kass cavalier.

Dessutom så har bägge raserna egenslaper som kan göra dem rejät farliga. Ta dobermanens reaktionshastigehet (som vida överstiger rottisens) kompinerat med för mycket rädlsleskäpa och ingen nervafastighet............. Då vill inte jag varken hålla i kopplet elelr stå i närheten.
Eller en dominat och testersteronpumpad rottis som bestämmer sig för att korrigera ett i hans ögon oacceptabelt beteende..

Då tar jag hellere en mentalt kass sheltie som pinkar ner sig å drar från platsen för at man tappat en kastrull i golvet.
(inte för att jag skulle vilja ha en sådan heller)
 
Sv: Vill ngn upplysa?

escodobe skrev:
Det är sällan BRA rottisar/dobbisar som används i blandrasavlen, det är där en stor del av problemet ligger.

En mentalt taskig doberman eller rottis är 40 kilo otrevligare en än mentalt kass cavalier.

Dessutom så har bägge raserna egenslaper som kan göra dem rejät farliga. Ta dobermanens reaktionshastigehet (som vida överstiger rottisens) kompinerat med för mycket rädlsleskäpa och ingen nervafastighet............. Då vill inte jag varken hålla i kopplet elelr stå i närheten.
Eller en dominat och testersteronpumpad rottis som bestämmer sig för att korrigera ett i hans ögon oacceptabelt beteende..

Då tar jag hellere en mentalt kass sheltie som pinkar ner sig å drar från platsen för at man tappat en kastrull i golvet.
(inte för att jag skulle vilja ha en sådan heller)

Förut var jag ganska intresserad av rottisar för att jag tycker de är härliga djur.
Det du skriver vet du ju säkert en hel del om och jag är inte förmögen till att veta mer antar jag.
Men rottisar ahr ett dåligt ryckte, det är en underbar familjehund på alla sätt och vis. För mig så handlar allt om ägaren.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

_-Puma-_ skrev:
Förut var jag ganska intresserad av rottisar för att jag tycker de är härliga djur.
Det du skriver vet du ju säkert en hel del om och jag är inte förmögen till att veta mer antar jag.
Men rottisar ahr ett dåligt ryckte, det är en underbar familjehund på alla sätt och vis. För mig så handlar allt om ägaren.

Visst är rottisar trevliga, jag har en själv.
Däremot att tro att ALLT handlar om ägaren är ganska naivt.
Och ärligt talat, vad blir du helst attackerad av? en pappilon eller en rottis?
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ngn upplysa?

Gnist skrev:
Hur vet du att de inte gör det?
Det vet jag inte, men en del vettar hälsar ex. aldrig på djuret innan dom tar tag i dom, det tycker inte jag visar någon kunskap på beteendelära.

Helt off topic.
 
Sv: Vill ngn upplysa?

Jag har hört sägas att det är synnerligen lätt att misslyckas med en dobberman.. Är det så? Var inne på att skaffa en ett tag men blev ivägskrämd av ryktet att så många verkar ha dålig mentalitet?/C
 
Sv: Vill ngn upplysa?

så mkt självutnämnda proffs här så man blir mörkrädd,endast en jävla massa påhopp,trodde man skulle diskutera o lärainte trycka ner varandra,är uppfödd i en vet fam i många led tro faktiskt att jag har lit koll,men tydligen inte......
 
Sv: Vill ngn upplysa?

skrämmande om vet rek blandisar!!! Läser själv til veterinär nu och våra lärare är iaf noga med attinte lägga värderingrar i sådant som raser korsningar och användningsormården!

veterinärer läser både gentik och etologi! Kanske inte så förfärligt mkt men vi kan faktiskt inte läsa mkt om allt! Och personligen tycker jag det är bättre med en vet som kan farmakologi anatomi och fysilogi än en som kan en massa etologi!
 
Sv: Vill ngn upplysa?

escodobe skrev:
Visst är rottisar trevliga, jag har en själv.
Däremot att tro att ALLT handlar om ägaren är ganska naivt.
Och ärligt talat, vad blir du helst attackerad av? en pappilon eller en rottis?


Naiv?
Jag blir helst inte attackerad alls.
Men jag tycker så, försök inte ändra på det.
Visserligen kan det slå slint i huvdet på en hund, men det kan det ju göra på vilken hund som helst.
Jag tycker att det är upp till ägaren att hunden inte är agressiv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp