Vill mer än hästen klarar...

L

Liljan80

Som rubriken säger så vill jag mer med min ridning än vad min nuvaraden häst klarar av är jag rädd.
Men jag vet inte om jag kan med att sälja då jag verkligen gillar honom i övrigt. Han är supersnäll kommer till en i hagen och så vidare men sen när det kommer till ridningen så tar det lite stopp. Han gör så gott han kan, försöker alltid men energin tryter ordentligt när vi rider dom dressyrpassen jag gillar. Han är en superallround häst dock inte inkörd passar både nybörjare och lite mer avancerad ridning (öppnor,slutor, påbörjat galoppombyten) men här då saknas det energi och motivation från hans sida.

Hästen i fråga är 17 år.

Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Detta påverkar även min motivation och lust att åka till stallet, har även en son på ca 15 mån som gör att dessa tankegångar kommer och går.

Vore jättetacksam för tisp och råd då jag inte mår bra av att gå och fundera.

Sv: Vill mer än hästen klarar...

Det är verkligen inte lätt att hamna i ett sådant här läge! Man tycker så oändligt mycket om sin häst och vore det för allt pyssel och mys skulle man inte ens tänka tanken. Jag sålde min ridtravare för några månader sen av dels ekonomiska skäl men även just pga hans kapacitet. Efter ett rejält knöligt dressyrpass rann allt ur mig och jag bröt ihop inför tränaren. Det hon sa då var att oavsett vilken häst jag har och vad den kostar i inköp så tar det lika mycket tid, pengar och engagemang som att ha en häst på en bättre utbildningsnivå. Beslutet hade undermedvetet legat och grott i mig men när någon sa att det var okej att känna som jag gjorde, kunde jag släppa mitt dåliga samvete och gå vidare.

Så nu spar jag pengar både till familjeliv (ännu inga barn) och en framtida häst, under tiden är jag medryttare för att få hålla igång men också ta en välbehövlig paus från det intensiva hästägandet. Visst saknar jag att åka till stallet på det sätt som jag gjorde innan, men jag är säker på att det beslut jag tog var rätt. Min fd häst hamnade även hos någon som hellre rider i skogen och tränar lite lätt någon gång ibland. Det känns rätt för alla parter.

För din del kanske det handlar om att skaffa sig en ny häst direkt och med tanke på din nuvarande hästs ålder och din önskan om att utvecklas, kanske det är läge att leta efter en yngre, mer kapabel förmåga som du kan utvecklas med.

Lycka till i ditt beslut, oavsett vad det blir!

Beroende på möjligheter (ekonomi, plats, tid osv) så sälj, låna ut på foder eller skaffa en till. Jag har varit där du är och det är inte sjysst mot hästen, och tär på en själv.

Jag hade möjligheten att köpa en till, alla har ju dock inte det jag är medveten om det. Men man kunde HÖRA hur hästen drog en lättnadens suck och var själaglad åt att få busa i skogen med matte igen, och slippa krav, krav, krav och att ge 110% men ändå känna den där gnagande frustrationen från matte.

Min förra häst fick återkommande kotledsinflammationer och skulle antagligen inte hålla för mer än promenadridning/sällskapshäst. Och det låter väl hårt att säga att det inte var den ridningen vi ville ägna oss åt, men så var det, så vi bestämde oss för att ta bort honom för hans eget bästa. Han hade inte haft det så lätt innan + att det inte var en häst som skulle gilla att bara lunka på en gård.

Jag känner lite såhär att eftersom det tar så mkt tid och kostar mkt så vill iaf jag känna att jag är nöjd med nivån på min häst lr iaf att jag kan acceptera dens begränsningar. För jag tror (vet iaf att jag skull bli det) att man annars bara blir frustrerad och även om det inte går ut över hästen så känner den nog av det och det känns inte lika kul att vara i stallet.

Efter att vi tagit bort min förra häst började vi leta ny, men vi hade 40 000 som maxpris och det visade sig ju vara väldigt svårt att få en fräsch okej häst för det, tillslut hittade vi en:) men hade kännt att hellre ingen egen häst alls än en som man egentligen inte ville ha till 100 %.

Är väl i och för sej lite skillnad på att köpa en ny häst och att ens gamla häst inte räcker till...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar