Vill lära mig mer.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag går på ridskola och jag har ridit tre gånger nu. Kan tillägga att jag är 15 :) Vi har skrittat och travat mest, jag börjar hitta rytmen i trav men jag är ju inte duktig än. Vad är det man ska tänka på när man travar och galopperar? Galopp har jag inte provat på än, men det kommer. Jag tycker att det är jättekul att rida och jag vill lära mig mer. Hur lärde ni er så mycket om hästraser, skötsel och vård, utrustning m.m.?
 
Sv: Vill lära mig mer.

Mitt tips är läs, läs och läs. ;)

Man kan inte ersätta det praktiska med böcker, men man kan lära sig mycket. När jag var yngre och inte hade möjlighet att hålla på med hästar så läste jag allt jag kom över. På så vis hade jag ändå viss kunskap när jag började och det underlättade.

Och om du inte vill köpa böcker, kolla på biblioteket, där finns det ofta en hel del. :)

Jag läser fortfarande alla hästböcker jag kommer över. Jag kan bli riktigt överlycklig när biblioteket köper in en ny faktabok jag inte hunnit läsa ännu. :D

När jag väl började på ridskola så hängde jag i stallet varje dag. Du kanske får hjälpa till och sköta hästarna, titta på när andra rider och hjälpa till med stallarbetet. Fråga din ridlärare!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill lära mig mer.

Titta på andra som rider. Det är enligt mig det bästa sättet att lära sig på. Kolla på ridlektioner (någon/några som rider för tränare) så kan de se både vad eleverna och läraren gör. Fråga mycket. För att hitta lättridningen i traven så brukade jag säga till mina elever att räkna "1-2", du ställer dig på 1 och sätter dig på 2. På så vis blir det lättare att hitta rytmen. Om du inte vet det så ska du resa dig när hästens yttre framben trampar upp. Så när hon säger att du måste byta sittben menar hon att du ska resa dig när hästens yttre ben reser sig. Måste du byta så gör du antagligen fel och reser dig när hästens inre ben reser sig. (Inre menas med in mot mitten av volten/ridhus och yttre är mot staket/ut från volten).

Att läsa är även väldigt bra men jag tycker att man lär sig mer från det praktiska och vågar vara med och titta och fråga sig fram. De flesta är väldigt snälla och låter dig säkert testa dig fram så att du lär dig själv! Annars är det bara att fortsätta! Ridningen kommer ju mer du rider :)
 
Sv: Vill lära mig mer.

Min syster och min mamma har båda hållit på med hästar hela sina liv, så jag lärde mig av dem massor. Jag läste böcker, var i stallet och fick hjälpa till och lärde mig samtidigt, gick på lektioner, iakttog och frågade. Nu var ju hästarna en så stor del i hela familjen så jag lärde mig hela tiden. Mitt tips är att läsa böcker, göra saker i praktiken och våga fråga! :) dessutom är Bukefalos en guldgruva när det gäller att lära sig mera om hästar ;)
När det gäller att trava och galoppera, lyssna på ridläraren, hon/han vet bäst när de gäller dig och hästen. :) gå i egen takt framåt, så som de känns bäst för dig. Det brukar hjälpa vid lättridning i trav om någon säger "upp, ner, upp, ner" när du ska stiga upp och ner i sadeln, så du hittar takten lättare. Vid galoppen ska du bara sitta ner och slappna av, och försöka följa med i hästens rörelser. Det kan vara bra att hålla i sadeln eller manen. Både i traven och galoppen lönar det sig att trampa ner hälarna, så man inte tappar stigbyglarna och därför tappar balansen. Lycka till! :)
 
Sv: Vill lära mig mer.

Hej!
Jag är 12år och har ridit ca 2år och hoppar och galopperar :)
Det är olika du kan alltid gå in och titta på yotube och söka på när folk rider
om du vill titta på mina klipp sök Sandrabalder99 så finns det att se.
Det lär man sig av och finns böcker du kan köpa och mera om eller filmer du kan se om och om igen inom ridning finns instruktions filmer och sånt. :) :laugh:
Att tänka på när du trvar och galoppera är bara håll tempot med hästen/ponnyn och ha balansen och lyssna på ridläraren så går det :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 893
Senast: GotAsecret
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp