Vill lära mig allt!

bellabus

Trådstartare
Var börjar man? Finns det bra böcker för att få insikt i hur man ska tänka och kunna?

Har skaffat egen häst igen efter några år och har tidigare alltid haft någon annan som skött maten till hästen. Men nu vill jag lära mig detta själv.
Vill veta hur man ska tänka generellt och inte bara till min egen.

Några tips? :-)

Sv: Vill lära mig allt!

Så mycket grovfoder som möjligt är grunden, sen fyller man på med annat där grovfodret inte räcker till. Givetvis ska man ha analys på grovfodret. Tänk också på att hästfolk anses lättlurade så tro inte på alla mirakelfoder utan kolla vad just din häst behöver, mirakelfoder brukar vara dyra också...

Christina Planck "Hästens närigsbehov och utfodring"

En jättebra bok att utgå ifrån, finns t ex tabeller som är bra stöd när man räknar foderstat. Ett bra grovfoder sparar både tid, pengar och hästens mage. Håll extra koll på proteinkvoten, komplettera med proteinrikt foder (t ex lusern, soja etc.) om grovfodret inte håller måttet.

Christina Planck "Hästens närigsbehov och utfodring"

En jättebra bok att utgå ifrån, finns t ex tabeller som är bra stöd när man räknar foderstat. Ett bra grovfoder sparar både tid, pengar och hästens mage. Håll extra koll på proteinkvoten, komplettera med proteinrikt foder (t ex lusern, soja etc.) om grovfodret inte håller måttet.

Den ska beställas hem. Antar att man räknar efter hästens enskilda mått och träning. Tack!

Var börjar man? Finns det bra böcker för att få insikt i hur man ska tänka och kunna?

Har skaffat egen häst igen efter några år och har tidigare alltid haft någon annan som skött maten till hästen. Men nu vill jag lära mig detta själv.
Vill veta hur man ska tänka generellt och inte bara till min egen.

Några tips? :-)

Om du vill lära dig ALLT, och då menar jag ALLT. då ska du dyka ner i litteratur. Eller som jag studera på en skola.. jag studerar på Strömsholm och det är sååå mycket man lär sig. Vi får lära oss exakt vad som finns i alla olika typer av foder, vi får lära oss att analysera.. hur hästen ser ut inuti (anatomi) och hur den funkar.. och hur den påverkas av allt foder och vad det är som händer i tarmarna (tunntarmen och grovtarmen) vi får veta ALLT om sjukdommar och vad man kan göra för att förbygga/behandla allt om sårvård mm..

Vi använder oss av Mats melbergs bok hästen i praktiken, utfodrings ABC, hästens biologi mm. sen får vi ju lära oss mycket av lärarna som sånt som inte står i boken.. Jag har också precis börjat med hästar igen och kan VARMT rekomendera denna kurs.. Den är 4 -5 månader kostar 1800kr och är på distans.. samt närträffar! och jag har aldrig varit så kunnig om hästar i hela mitt liv..!!

Fölåt jag inte svarat, glömde bort denna tråd.

Tack för alla svar! Den där kursen lät jättebra, ska kika på det. Dock får det bli tidigast om 2 år då jag jobbar fulltid + startar eget för tillfället så har inte riktigt tid med plugg just nu. Men sen absolut :)

Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar