Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

eas

Trådstartare
Hej,
Som rubriken lyder så vill jag lära mig rida häst då jag alltid har haft intresse för hästar. Men tyvärr så fick jag aldrig chansen att gå på en ridskola då mina föräldrar inte hade råd med sådana aktiviteter.

Nu när jag står på mina egna ben så vill jag lära mig. Jag har dock några frågor:

1. Hur kommer hästen eller hästsporten att ändra mig som person? Blir man mer aggressiv och större maktlust eller blir man mer femminin och snäll? Både kortsiktigt och långsiktigt.

2. Eftersom jag läser en civilingenjörsprogram så kan det bli för mycket plugg ibland. Räcker det med en dag ridning per vecka? Hur lång tid kommer detta att ta om mitt mål är att kunna hantera en häst i fullfart?

3. Har ni andra tips till en nybörjare? Jag vill att det ska bli så billigt som möjligt. Då jag lever på CSN bidrag(9000 kr) + lön(mindre än 5000 per mån) från eget företag. Hur mycket kommer hästsporten att kosta mig per månad?

4. När det gäller jobb på stallet osv. Måste jag göra det? Eller är det frivilligt? Jag förstår att det är mycket ansvar i stallet. Och då behövs det mycket tid som jag inte har.

Min dröm är att jag ska rida min häst med full fart! Då kommer vi att känna oss fria. Då litar han på mig till 100% och viceversa. En underbar känsla.


Jag befinner mig i Västerås.
Vissa kurser läser jag på KTH i Stockholm kista.

Tackar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Kolla vad det kostar att rida på ridskola. Då rider du lektion 1 gång/vecka och allt brukar vara serverat när man kommer dit.

Hur det ändrar dig som person vet jag inte. Du lär inte bli aggressiv då man måste vara väldigt lugn med hästarna.
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Som hästmänniska med långårig erfarenhet låter ditt inlägg ganska roligt :D men svaren är:

1) Ingetdera. Du är den du är - förhoppningsvis kommer dock umgänget med hästar att göra dig mer ödmjuk inför livet, mer insiktsfull samt i förlängningen mer stabil och säker på dig själv. Aggressiv = du får hästen mot dig, mesig = du får hästen på dig ;), typ på foten etc.

2) Detta beror i första hand på hur bra kroppskännedom, balans och koordination du redan har. Hästar fungerar bäst på tydliga men ej våldsamma signaler och det gäller att man inte samtidigt ger någon annan signal som motsäger det man vill. Det kommer också att påverka hur fort du lär dig hästens rörelser och kan låta bli att spänna emot dem, och det beror till viss del också på hur osäker du känner dig tillsammans med hästen. Dessutom beror det på hästen - en del hästar springer mer än gärna i fullare fart och längre sträcka än vad ryttaren tänkt sig och vissa tycker dessutom om att göra diverse krumbukter i full fart. "Full fart" är inte att rekommendera att ha som kortsiktigt mål när man börjar rida men det brukar de flesta upptäcka av sig själva :D.

Övrigt: en dag per vecka är vad de flesta rider på ridskola, och då brukar man vanligtvis galoppera efter drygt ett halvår, ibland tidigare, ibland senare. Trav kan ta ett tag att lära sig rida ordentligt i men det är viktigt att göra det jobbet för sedan tycker man att galoppen är lättare, vilket inte är fallet om man börjar för tidigt med galoppen. Trav efter galopp är dessutom betydligt skumpigare än före och det är ju bra om inte galoppen slutar med att man ramlar av sedan man fått hästen tillbaka i trav igen!

Beträffande arbetsinsatser är det olika från ställe till ställe så det får du höra dig för om, men det är också så att ju bättre man förstår hur hästar fungerar desto bättre går ridningen så umgänge på marken är en viktigare bit än vad man kanske förstår från början.

För övrigt ÄR det jättehärligt att rida och den känsla du pratar om får man inte bara i full fart utan den är vi alla ute efter i varje stund tillsammans med hästen, så välkommen till friheten på hästryggen och hoppas du hittar en väg som passar dig!
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Nu kommer du nog få en miljard svar!

1. Hur det kommer att förändra (eller inte förändra) dig som person är ju omöjligt att säga. Min allmänna uppfattning är att många hästmänniskor är lite maktkåta, tar i lite för hårt fysiskt mot sin häst och så just för att man kan. Men så finns det också jättebra folk som är mjuka och varma mot sina hästar.
Jag tror varken du behöver bli mer feminin eller maskulin. Ridsportseliten är ju ofta män men barnen på ridskola ofta tjejer. Det är inte många år sedan nästan var man hade en arbetshäst hemma och då var det ju i huvudsak en mans häst.

2. Det räcker nog absolut med en dag i veckan på ridskola för att lära dig grunderna. Hur lång tid det tar för att nå ditt mål (tänk också på att ju mer du lär dig desto mer avancerade mål kommer du bygga upp för dig) Att rusa fram över en äng i galopp kan vem som helst göra som lyckas sitta kvar på hästen men samspelet med en häst är större och mer än så.

3. Lägg pengar på bra ridlektioner i första 1-2 åren och var orädd men respektfull. Har man lite dålig balans i början kan det kännas skitläskigt. Försök hitta något stall där du kan vara och greja runt för att lära dig rutinerna runt hästar och hur allt fungerar i stallmiljö. Försök sedan hitta en häst du kan motionera när du känner dig tillräckligt trygg i din ridning. Det finns nog många stressade hästägare som skulle uppskatta någon som mockar, borstar och rider ut hästen någon gång i veckan. Det kan vara STOR skillnad att rida en lite dämpad ridskolehäst som bara går runt runt och att rida hästar i ett privat stall. Man lär sig mycket av att rida privat tillsammans med andra hästägare.

4. På en ridskola åker du bara dit och rider och går hem igen. Men även där kanske dom vill ha hjälp och har du tid och det funkar för ridskolan så skulle jag rekommendera att du hänger där lite extra och hjälper till. Just för att lära dig.

Lycka till :)
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

kl.

Sannolikheten för att en seriöst hästintresserad person skulle vilja ha svar på frågor av typen ovan är nog nära noll kan jag tänka mig.
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

kl.

Sannolikheten för att en seriöst hästintresserad person skulle vilja ha svar på frågor av typen ovan är nog nära noll kan jag tänka mig.

Varför?
Jag tycker hans funderingar är helt rimliga för någon som är helt ny på hästar....
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

"Blivande civilingenjör med eget företag söker.......................".
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Det bästa är väl att börja på ridskola, rida en gång i veckan en termin eller två och testa om hästhobbyn är något för dig. Sen kan du ju alltid utveckla det hela om du känner för det, tex genom att rida kurser/privatlektioner för en bra instruktör/bli medryttare etc etc.
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

1. Hur kommer hästen eller hästsporten att ändra mig som person? Blir man mer aggressiv och större maktlust eller blir man mer femminin och snäll? Både kortsiktigt och långsiktigt.

Mycket har visat på att undomar som rider utvecklas till rätt starka människor som har lättare att ta ledning i olika situationer i livet. Självklart är alla olika, men många utvecklas positivt i personligheten. Ingen påverkan i femininitet/maktlust/aggresivitet mig veterligen.

2. Eftersom jag läser en civilingenjörsprogram så kan det bli för mycket plugg ibland. Räcker det med en dag ridning per vecka? Hur lång tid kommer detta att ta om mitt mål är att kunna hantera en häst i fullfart?

Man kan rida en gång i veckan och sen hoppa in på extra-pass om man vill. Att sitta kvar i galopp brukar väl dröja runt ett år kan man säga. Sen från att sitta kvar och "åka med" till att rida i full kontroll, aktivt, kan ta längre tid...

3. Har ni andra tips till en nybörjare? Jag vill att det ska bli så billigt som möjligt. Då jag lever på CSN bidrag(9000 kr) + lön(mindre än 5000 per mån) från eget företag. Hur mycket kommer hästsporten att kosta mig per månad?

Det är tyvärr dyrt att rida. Mellan 150-300/gång beroende på ridskola.

4. När det gäller jobb på stallet osv. Måste jag göra det? Eller är det frivilligt? Jag förstår att det är mycket ansvar i stallet. Och då behövs det mycket tid som jag inte har.

Inget jobb mer än borsta av hästen innan ridning, och sadla o tränsa.
I vissa stall kan man arbeta mot att få avdrag på kostnaden för ridning.


Hur som haver så önskar jag dig Lycka till! :)
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Vissa ridskolor har väl nybörjargrupper för killar, som ett steg till ökad jämställdhet i stallet? Har för mig att jag har läst någonstans att det är ett sätt för att få killarna att stanna i stallet, att de kanske blir avskräckta om de måste rida i en grupp med bara tjejer.

Min pappa började rida när jag hade ridit ett par år, för att han skulle kunna dela mitt intresse bättre, ingen av mina föräldrar har hållit på med hästar förut och mamma är direkt rädd för dem. Då var det en grupp en gång i veckan bara för pappor som ville prova på. Många slutade, men pappa red i två terminer. Sen fick han sluta för att mamma jobbar obekväma arbetstider och mina syskon fortfarande var så små att han behövde vara hemma, men han är fortfarande med mycket i stallet, även om han inte rider.

Prova med att rida på ridskola. Du slipper det mesta av ansvaret som medföljer när man har egen häst, på min ridskola var det ett krav på stalltjänst en gång/termin, men då var man flera stycken, både rutinerade och mer osäkra varje gång, plus att de rena nybörjarna oftast inte behövde vara med alls. Du rider dessutom en gång i veckan, vilket kan vara en bra början. Att ha häst 24/7 är inget jag rekomenderar för någon som aldrig har hållit på med hästar förut. Tycker du sen att det är jätteroligt att hålla på med hästar och ridning kan du säkert utvecklas därifrån!
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

4. När det gäller jobb på stallet osv. Måste jag göra det? Eller är det frivilligt? Jag förstår att det är mycket ansvar i stallet. Och då behövs det mycket tid som jag inte har.

Inget jobb mer än borsta av hästen innan ridning, och sadla o tränsa.
I vissa stall kan man arbeta mot att få avdrag på kostnaden för ridning.

När jag gick på ridskola skulle man ha stallpass 1-2 dar per termin, då man skötte in- och utsläpp, fodring och mockning. Men alla ridskolor har väl inte så.
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Hej,
Som rubriken lyder så vill jag lära mig rida häst då jag alltid har haft intresse för hästar. Men tyvärr så fick jag aldrig chansen att gå på en ridskola då mina föräldrar inte hade råd med sådana aktiviteter.

Nu när jag står på mina egna ben så vill jag lära mig. Jag har dock några frågor:

1. Hur kommer hästen eller hästsporten att ändra mig som person? Blir man mer aggressiv och större maktlust eller blir man mer femminin och snäll? Både kortsiktigt och långsiktigt.

2. Eftersom jag läser en civilingenjörsprogram så kan det bli för mycket plugg ibland. Räcker det med en dag ridning per vecka? Hur lång tid kommer detta att ta om mitt mål är att kunna hantera en häst i fullfart?

3. Har ni andra tips till en nybörjare? Jag vill att det ska bli så billigt som möjligt. Då jag lever på CSN bidrag(9000 kr) + lön(mindre än 5000 per mån) från eget företag. Hur mycket kommer hästsporten att kosta mig per månad?

4. När det gäller jobb på stallet osv. Måste jag göra det? Eller är det frivilligt? Jag förstår att det är mycket ansvar i stallet. Och då behövs det mycket tid som jag inte har.

Min dröm är att jag ska rida min häst med full fart! Då kommer vi att känna oss fria. Då litar han på mig till 100% och viceversa. En underbar känsla.


Jag befinner mig i Västerås.
Vissa kurser läser jag på KTH i Stockholm kista.

Tackar :)

Hej!

Jag har själv ridit hela livet, hästar är min passion! Men min sambo å andra sidan sitter i ungefär samma sits som dig. Han vill lära sig rida för att kunna dela mitt intresse med mig.
Han kommer att börja på ridskola för att lära sig grunderna och rida en lektion i veckan, vilket beroende på stall och undervisningsform (ensam/i grupp) kostar från 100 kr per gång. Han har hyfsad känsla för hästar och djur överlag, men vi räknar ändå med ca 2 år av 1 lektion/vecka innan han kommer att klara av en tur i "fullfart", alltså skritt, trav och galopp i skogen med mig.

Smartast är att ta kontakt med de närmsta ridskolorna, förklara vad du söker och sedan provrida en lektion på flera olika ställen innan du bestämmer dig.
Värt att tänka på är:
-Hur verkar hästarna ha det på stallet? Rent och snyggt och de ser "glada" ut?
-Känns det som att du lärde dig något på provlektionen?
-Kommer du bra överens med stallpersonalen och får du den hjälp du behöver?

Lycka till!!! Det är aldrig försent att börja rida!!!
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

1. Ridning förändrar inte din personlighet. Dock finns det forskning som visar på att man utvecklar sitt ledarskap.

2. De flesta som håller på med hästar är just de som rider 1gång i veckan på ridskolan, -så absolut kan man göra det! beror på vad man har för mål med ridningen också. Har man som mål att rida i Svenska hopplandslaget så räcker det inte med en dag i veckan.

3. Ridning är en relativ dyr sport. ca 3000:- per termin. Jag lever själv endast på CSN och har egen häst, som kostar mig ca 3000kr i mån.

4. Rider du på en ridskola behöver du oftast inte hjälpa till speciellt mycket i stallet. Det finns personal som tar hand om hästarna och stallet. Generellt kommer man dit den dagen man ska rida, borstar sin häst, sadlar, rider, sadlar av, borstar av och sen åker man hem.

Västerås är inte långt ifrån där jag kommer från (kommer från Fagersta). Finns en hel del ridskolor runt om :)
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

1. Hästsporten förändrar inte ens personlighet, möjligtvis kan den förbättra ledarskap, självförtroende och ansvarstagande.

2. En dag i veckan kan räcka alldeles utmärkt, speciellt om du skall betala för att gå på ridskola, det kostar ju en slant... Skall man då rida 2ggr/v kostar det dubbelt... Men att kombinera med studier är inga problem, tvärtom får man en välbehövlig paus från plugget. För när man är i stallet/på hästryggen så kopplar man bort allt annat o hjärnan får därmed vila från stress o press. Själv ägde jag två hästar samtidigt som jag läste en ingenjör och levde då själv på csn... Inget är omöjligt om man tycker om knäckebröd o gröt..

3. Andra tips.... Satsa på islandshäst, inte lika "puttenuttesnuttegulligt" och det är ganska mkt män som rider. Ridskolorna har ofta gubblektioner, gubbkurser och gubbritter. Min sambo har varit på gubbkurser med sin häst o tycker det är kul! Man behöver förståss inte ha egen häst för det.

4. Rider man på ridskola blir det inte mer jobb i stallet än man själv väljer. Har man egen häst blir det mer. Men nämn den karl som är ledsen över att behöva köra traktor? Har man som vi islandshäst så behöver man inte joxa med täcken o benskydd o sånt. Min sambo borstar av sin Häst, rider en tur o ställer in han i stallet för att torka, sen ut i hagen.. Inget gullande där inte..


Det är märkligt det där med karlar o full fart? Vi har två karlar i stallet, både dom och deras hästar anser skritt är överskattat. Det är tölt från gårdsplanen, hela rundan runt och hela vägen hem... Haha, mina hästar är helt döda om dom varit med på en sån tur!

Min sambo red vanliga hästar som ung. Näe han träffade mig blev det islandshäst. O det första han sa efter att ha töltat sin första sträcka var "fn det slår ju inte ens i klockspelet"! Haha. Antar att islandshäst därmed är bekvämare för män :angel:
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Gud vad trevliga ni häst människor är.
Tackar så hemskt mycket för alla svar. Alltid kul att ha svar från olika personer.

""Blivande civilingenjör med eget företag söker......................."."
Haha :) jag är tyvärr upptagen. Om du menade så..
 
Sv: Vill lära mig att rida. Kille 22 år.

Det är klart billigare att rida i Västerås jämfört med i Sthlm, det finns också flera ridskolor att välja på. Det kan vara värt att lägga lite mer pengar på att rida privatlektioner, ta det efter du ridit lite i grupp och vant dig vid hur du beter dig runt hästarna.

En fördel med att vara mer i stallet än bara själva ridningen är att du lär dig hur hästarna fungerar, det underlättar själva ridningen massor.

DANS är bra träning för ridningen de dagar du inte är i stallet. Som ett tips :-)
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 832
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 298
Senast: shia
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 338
Senast: shia
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp