Vill ju inte kräkas på hästen!

I

isse

Hur fasen gör ni för att inte bli helt snurriga i bollen och kräkas på hästen i spinnen?

Min pålle har börjat få upp fart i spinnen och jag blir helt desorienterad, snurrig och väldigt illamående, samma känsla som man fick när man var liten och toksnurrade tills man inte såg vart man var längre.

Skulle aldrig idag kunna genomföra spinn åt båda hållen och sedan fortsätta i galopparbetet, måste nog lägga mig och svimma en stund först. Dessutom går det ju inte att räkna när man inte vet vart man är :eek: Hur gör ni?!

Sv: Vill ju inte kräkas på hästen!

inte för att ja håller på med western ridning men antar att det är samma grej som konståkare går igenom. Man måste öva upp det där inget man kan på en gång. Snurra, snurra o håll på liksom:P hjärnan blir väl mer och mer tolerant kan jag tänka mig.

Haha fan också :D Då får jag nog börja med att snurra själv först. Vill ju som sagt inte kräkas på stackarn :crazy: Eller så får jag åka till Gröna Lund regelbundet under sommaren :idea:

Senast ändrad av en moderator:

hah ja , du får åka karuseller eller nått sånt :P och blunda inte då blir man verkligen illamående; p

Nu har min pålle ingen vidare spin alls, men kommer farten upp så kan jag tänka mig att man får göra som när man dansar... Titta framåt och håll en punkt i rummet som referens.. på så vis vet man var man är, och kan räknar hur många gånger man passerar den... det fungerar iaf när man dansar..
Annars får du ha det så trevligt på grönan i sommar!! =)

Säger som föregående talare, titta framåt och försök hitta en punkt som du kan fästa blicken på!

Titta på hästens ena öra. Spinner du åt vänster så håll focus på det högra örat och sedan tvärtom.

Ett annat tips, kanske låter lite märkligt.
Postafen o nezeril o en bit torkad ingefära att suga på. Postafen är åksjuketab. o nezerilen vidgar hörselgången så balansnerven blir friare från tryck o ingefäran hämmar kräkreflexen:D. Yiha, spin on!

gymnster gör som någon nämnt tidigare, att de fäster blicken på en speciell punkt långt fram när de gör piruetter, håller blicken (och huvudet) medans proppen snurrar ett halv varv och sedan vrider man snabbt runt huvudet och fäster blicken där igen.
däremot kan jag tänka mig att det stökar till det med vikten för hästen, ffa på era känsliga westernhästar så jag skulle gissa att det inte är något att rekomendera..

det kanske låter som en helt befängd idé, men åksjuketabletter kanske kan hjälpa? kanske ingen jätte bra ide om du spinner jätte ofta.. men SÅ ofta lär du ju inte träna på det?

Hahaha!! :D

Får testa det...men då åker man väl fast för doping istället :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 935
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka