vill inte vara på ridbanan

Sv: vill inte vara på ridbanan

"problemet" om jag ska till hästklinik så tar detta en hel dag om inte mer.Måste åka färja å grejer. E inte att bara ta bort några timmar.Men jag ska kolla upp det lite mera med vterinär.

Absolut kan sadeln bli och ligga galet efter att hon stått och inte fått muskler men jag tycker att så fel borde den inte ligga. Men ska utreda detta också.

Min förra häst (halvarab) och den jag har nu (islandshäst) hatade att gå på banan. De gick ingendera framåt självmant, och isisen kunde t.o.m ibland dra ner huvudet, svänga om och kuta mot porten för att försöka komma undan (f.d ridskoleponny) :D jag slutade helt enkelt gå på banan, nu har jag inte ridit annat än i terräng på över två år. Lika mycket får jag gjort i terrängen som på banan, t.o.m mer med tanke på att man ofta får en bra framåtbjudning gratis när hästarna blir pigga i terrängen, och jag tycker nästan mer om det dessutom än att snurra på banan :) man får använda fantasin; skänkelvikningar, halter, böja och ställa på vägarna, övergångar, tempoväxlingar, ja det finns nog inget man kan göra på banan som man inte skulle kunna göra i skogen. Hästarna gillar det :)

Skaffa en duktig tränare som hjälper er i kommunikationen o kollar vad som felar.. troligen hos dig som ger den negativa responsen.
Oftast handlar det om missförstånd/ otydlighet som gör att hästen blir "ovillig"

Tack för all respons!
Hade ut en massör för någon vecka sedan. Massören hitta inga fel på hästen. Ja lite småspänningar men inget som skulle kunna orsaka de jag skrivit om. Jag litar på massören i detta fall.

Prata också med en tränare och hän mena att jag ska försöka göra lite monotomt arbete med henne. De ska inte hända för mycket under ridpasset.
Provade de nu i veckan, red 30 min å de gick bra. Ska prova mer i veckan som kommer.
Vi kämpar på, å kollar läget.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sol
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 693
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 668
Senast: tott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka