Vill inte vara ensam i hagen.

N

Naomi

Vi har två hästar som går på lösdrift i en stor hage. När den "gamla" hästen tas ut så blir den "nya" hästen väldigt orolig. Vi har bara haft henne i 5 veckor. Vi har börjat träna med korta stunder. Det går bättre och bättre, men det verkar ta tid. Finns det fler som haft detta problem? Har det blivit bra till slut och hur lång tid tog det innan hästen kunde var själv i hagen, utan att tok-springa och skrika och vara halvt hysterisk. Nu går det bara att träna medans en står vid hagen och håller sällskap och försöker trösta med god mat och lugn röst.

Sv: Vill inte vara ensam i hagen.

Det är inte så konstigt att den nya hästen blir halvt hysterisk tycker jag. Hästar är ju flockdjur och vissa är mycket mer beroende av sin flock än vissa andra. Speciellt när dom kommit till ett nytt ställe. Även om flocken är väldigt liten, som i ditt fall, så är det där dom har sin trygghet och när du då hämtar den andra hästen så hämtar du ju samtidigt tryggheten... Förhoppningsvis blir det bättre allt eftersom den vänjer sig vid sin nya omgivning. Vissa hästar klarar inte av att gå ensamma helt enkelt. Hur går det om du släpper ut den nya själv och låter den andra stå inne? Blir hon lika hysterisk då? Annars kan du ju prova att "vänja" med att gå ensam på det sättet.. Släpp ut den andra efter ett tag. Lycka till!

Har liknande problem med min 20-åring :crazy: Tar man ut unghästen (2 år) springer hon och skriker längs staketet och för sånt liv att det blir svårt att hantera unghästen som blir orolig.
Det går 2 hästar på andra sidan staketet... Hon är alltså inte ensam. Hon gör samma sak om man leder unghästen utanför staketet dvs ca 2 m ifrån. :smirk:

Jag är hjärtligt trött på detta då det begränsar mig i min utbildning av min unghäst. Men vad gör man? Hästen tror helt och fullt att hon är ensam i hela världen bara för att kompisen tas ut. :confused:
Att släppa in henne till de andra under tiden funkar inte då de inte har gått ihop alls. (broddade)

Ingen direkt tröst härifrån

Jag har en 19 årig valack som är likadan. Värre i stallet så där kan man inte lämna honom. Och det verkar inte gå över :smirk:

Detta låter inte lovande. Ingen med positiva erfarenheter? Tränar själv för fullt med mitt nordsvenska föl som blir förtvivlad av att bli lämnad kvar i boxen när jag går ut med sällskapshästen först till hagen.

min sköthäst går på lösdrift och hade en annan rätt ung häst som sällskap. när man tog ut sköthästen så försökte de unga hästen följa med ut. när man sen red iväg med sköthästen skrek och pep den unga och sprang längs staketet. detta gick bättre och bättre för varje gång m,en nu har han sällskap av andra pållar istället

Jo härifrån :D
Våran tjej var , när hon var ny här, hysterisk och ville inte bli intagen själv för att tex bli borstad , eller stå ute själv i hagen osv osv..
Nu när hon stått här ett tag går hon som en klocka , inga problem.
Hon vänjde sig vid små kortare stunder som sedan ökades med tid och nu går det hur bra som helst .

men det går ju inte att lära en gammal hund att sitta så en som är 19 år kanske det inte går att vänja av , om man säger så ? :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka