Vill inte trava!

klottagirl

Trådstartare
Hej!
Har en islänning som inte vill trava!
Han är 5-gångare och jag har hört att dom har svårare för traven än 4-gångare.
Har fått han i trav förut.. Men nu går de inte!
Även om man töltar långa sträckor och sen ska trava så vill han inte. De enda som får han att gå i trav är om han snubblar på en rot eller liknande..
Någon som har något bra tips om vad jag kan göra ?
Tack På Förhand! :p

Har hästen visat trav men sen slutat, tycker jag att det finns skäl till att kontrollera den fysiska statusen.

Han kan trava! Han ska bara "orka" få fram traven! Men som sagt, Han är 5-gångare och har svårt för det! Ingen som har något bra tips om vad jag kan göra ?

Du skrev att han travade om han snubblade över rötter - har du provat med bommar? Uppförslut? Tyngre underlag? Kräv inte för långa sträckor i början, då orkar han inte och ledsnar.

/Malin

Jag håller helt och hållet med Freyr.
Låt honom/henne trava över bommar, i skogen, på stigar osv.
Jag har själv en femgångarem och när traven inte fungerar så går det bara inte. Men när den väl sitter där så är den otroligt flott! :)

Tycker inte att den "fysiska statusen" behöver kollas förrän du har försökt ordentligt själv. Om du nu vet att den finns där.

Lycka till!

/Niggi

-----------

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Jo han kan ju trava! det är inget fel på den fysiska statusen.. ska börja mer med bommar och så! Tack för hjälpen! ;)

Han kan trava! Han ska bara "orka" få fram traven! Men som sagt, Han är 5-gångare och har svårt för det!

Vari ligger svårigheten hos en 5-gångshäst menar du, att den skulle ha svårare för trav än 4-gångaren. :confused:

Om traven funnits och sen förvunnit, så bör man titta på varför det sker. "Orken" kan vara en definition på många plan, något som tillfälligt stör hästen eller är mer permanent natur.

Själv har jag en riktig 5-gångare som kan bli både passtaktig men även travtaktig, passtaktigheten kommer som ett brev på posten när något stör pållan i kroppen.

Den erfarenhet jag har från detta, är just att hästen lägger av att välja traven vid någon form av problem. Orsaken är de spänningar som hästen bygger upp, och grunden kan vara olika men i många fall väldigt enkel. Ett bett som inte är ok, ett tandproblem, en obalanserad ryttare, en klämmande sadel osv. Sen kan det ju narutligtvis finnas ännu djupare orsaker, som man inte får blunda för om så blir fallet.

Han har travat förut. men nu är det bara tölt som gäller. Det går inte att få han i trav utan att han snubblar på någonting!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: Lyan
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38