Vill inte ta stöd i bettet.

lis

Trådstartare
Har ett problem med mitt fbl sto.Jag tänkte att ni här på dressyr forumet kanske har goda råd att ge.hon har gått på galoppen tills hon var 5år.Efter det är hon omskolad till ridhäst. Är både dressyr och hopptränad enligt förra ägaren.Hon är 12 år har ej gått på 4år.Innan hon blev avställd tränades hon en del i western.Jag har bara ägt henne i 4månader.Till problemet:Hon vägrar ta stöd i bettet! Minsta lilla jag försöker ta lite i tyglarna åker huvudet upp som en giraff! Släpper jag tyglarna så trampar hon på bra under sig,söker sig neråt och slappnar av.I skritt kan jag ta i tyglarna och hon vågar ta stöd men så fort jag börjar trava åker huvudet upp och hon vägrar ta stöd.Om jag lägger mej på en volt med lång tygel och travar och försöker korta upp tyglen lite åt gången går det hyffsat bra med ytter tygel men jag får inte korta inner tygel.Har fått råd att använda gramantygel och det går bra ända tills jag inte använder den då är det samma sak igen och jag vill inte rida på graman hela livet.När hon håller huvudet nere så går hon kanon bra!Någon som har några bra tips?

Sv: Vill inte ta stöd i bettet.

Mitt tips är att rida på ett riktigt mjukt och snällt bett så att hon vågar ta stöd. Mitt fullblod trivs allra bäst på ett rakt novabett (de är av silikon), tävlar honom på tredelat happymouth och det funkar lika bra. När hon tar upp huvudet så rätta henne framåt.

Mer än så har jag inte att komma med. Tror dock inte att gramanen är rätt lösning, då det blir mer tvång och det tror jag inte passar en känslig fullblodsdam.

Jag har provat alla möjliga bett och bettlöst går hon bäst på:crazy: Jag rider henne på vanligt tre delat bett just nu. Men jag ska prova silikonbett:smirk: Vilket är egentligen bäst: fasta eller rörliga ringar?

Har du kollat upp munnen på henne? Hon kan ju ha hakar eller så som stör, min var likadan när jag köpte henne tills jag kollade upp munnen.

Mitt tips är att rida på ett riktigt mjukt och snällt bett så att hon vågar ta stöd.

Och mitt tips till TS är att rida riktigt mjukt och snällt så att hon vågar ta stöd.

var stilla med händerna, 'tjafsa' inte i onödan och tänk på att det är skänklarna som tar loss hästen, inte händerna! när hon tar upp huvudet => använd inner skänkel.

annars är det svårt att ge några konkreta tips när jag inte vet hur du rider, men ta hjälp av en bra tränare och släng gramanen.

Jag förutsätter att TS redan fattar att hon ska vara mjuk i handen. Hr man en känslig häst är det ingen dum idé att prova sig fram till ett bett som hästen gillar och vågar ta stöd på. Eftersom hästen dessutom är westernriden har den dessutom troligast uppmuntrats till att "släppa bettet". Då är det svårare att få hästen att ta kontakt med bettet.

Det är aldrig en dum idé att rida på det bett som hästen trivs bäst på, det håller jag med om.

Men faktum är att många ryttare rider med väldigt mycket i handen, och även om de själva anser att det har en mjuk och lätt hand så kan det vara tillräckligt för att skapa obehag och motstånd hos en häst som inte är van vid att ridas med så mycket 'stöd'. Och TS's häst är ju som sagt westernriden..

Det är nog ganska sällsynt i ett sånt här fall att det bara är att våga ta stöd i handen det är frågan om.
Ofta tror jag även det sitter i att den inte är ordentligt avslappnad i överlinjen, är de ordentligt avslappnade/eftergivna så känns inte bettet hårt så länge ryttaren sitter hyfsat stilla med handen (svårt att komma dit dock om man inte har lugn hand :p ) och som del två kan de vara lite dåligt musklade och när man då sätter ramen för hästen måste den ta i på lite annat sätt och gör det då inte lika frivilligt.

Är det så i det här fallet så tror jag du kan ha mycket nytta av att varva med jobb från marken. Tömkörning/longering, och träna mycket övergångar. Särskilt i tömkörningen tror jag du får lättare att "driva hästen till handen" utan att den ser det som ett tvång utan mer naturligt.

I ridningen säger jag som i så många andra liknande fall - var inte RÄDD för att använda tyglarna, att krama i innertygeln för eftergift t ex kan ibland vara nödvändigt för att få dom slappna av trots att man gör något med tygeln. Var noga med eftergift bara och se till att som utgångsläge ha en mjuk och stilla hand. Öva mycket halvhalter för sitsen.

Jag har nåt liknande på tillridning just nu.:angel:

Det har funkat att ha väldigt låga och breda händer, ganska långa tyglar (om hästen tar stöd på bettet långt ner och fram känner jag att det sträcker i tygeln men inte annars).
När jag rider lägger jag upp tempot ganska mycket, tar inte kontakt med honom utan har bara låg och följsam hand
OCH SEN (det viktigaste av allt) rider jag honom bakifrån och till bettet.
Första gången fick jag tuffa runt i hundranittio knyck i säkert tjugo varv åt varje håll innnan jag fick lite stöd, just denna hästen tar stödet bättre i galopp så då får det bli galopp. Jag rider varje dag i c:a 15-20 minuter och nu har han varit hos mig i 1 1/2 vecka och nu tar han stödet efter kanske ett varv åt varje håll.:bump:
Viktiga saker att tänka på är alltså:
*Låga händer
*Lång tygel, tänk att du ska släppa hästen ifrån dig - håll inte din egen balans i tygeln
*Gärna något utåtställd
*Lägg upp tempot lite tills du hittar kontakten
*Rid bakifrån och fram till bettet

Lycka till!/Malin

PS. Jag förutsätter ju naturligtvis att din häst är frisk...

Jag har nåt liknande på tillridning just nu.:angel:

Det har funkat att ha väldigt låga och breda händer, ganska långa tyglar (om hästen tar stöd på bettet långt ner och fram känner jag att det sträcker i tygeln men inte annars).
När jag rider lägger jag upp tempot ganska mycket, tar inte kontakt med honom utan har bara låg och följsam hand
OCH SEN (det viktigaste av allt) rider jag honom bakifrån och till bettet.
Första gången fick jag tuffa runt i hundranittio knyck i säkert tjugo varv åt varje håll innnan jag fick lite stöd, just denna hästen tar stödet bättre i galopp så då får det bli galopp. Jag rider varje dag i c:a 15-20 minuter och nu har han varit hos mig i 1 1/2 vecka och nu tar han stödet efter kanske ett varv åt varje håll.:bump:
Viktiga saker att tänka på är alltså:
*Låga händer
*Lång tygel, tänk att du ska släppa hästen ifrån dig - håll inte din egen balans i tygeln
*Gärna något utåtställd
*Lägg upp tempot lite tills du hittar kontakten
*Rid bakifrån och fram till bettet

Lycka till!/Malin

PS. Jag förutsätter ju naturligtvis att din häst är frisk...

Tack för tipsen! Jag har märkt att hon vågar ta lite mer stöd om jag lägger på ett högre tempo,men det känns helt sinnessjukt att gasa omkring i trehundra knyck i paddocken men då vet jag i alla fall att jag inte är helt ute och cyklar:) Det där med lite utåtställd ska jag prova.Hon är kollad i munnen och där är inget fel. En annan sak hon gör är att om vi rider i vänster varv så vill hon gärna ha bakdelen innanför spåret. Likadant när man rider på volt,så flyter hon ut med bakdelen.

Den ska arbeta o för det krävs det ett väl avvägt tempo, men inte att den springer för fort.
Men det ska kännas att den tar i.

Sen måste du rama in den med benen för att den ska spåra- i början mer.

Den ska arbeta o för det krävs det ett väl avvägt tempo, men inte att den springer för fort.
Men det ska kännas att den tar i.

Sen måste du rama in den med benen för att den ska spåra- i början mer.

Hon rusar inte,men jag kan tycka att det går aningens för fort. Men går hon i ett lite högre tempo så söker hon sig framåt neråt och man känner att hon får jobba.Låter jag henne gå där jag tycker det är lagom så går hon bara och lullar, med huvudet långt uppe i skyn. Hon måste även gå i ett litet högre tempo i galoppen annars bara studsar hon fram, hon känns som en studsboll som inte går att sitta ner på,och hon vill gärna byta galopp med bakbenen:crazy: men det tror jag beror på balans och muskler.Rätta mej gärna om jag har fel.

En annan sak hon gör är att om vi rider i vänster varv så vill hon gärna ha bakdelen innanför spåret. Likadant när man rider på volt,så flyter hon ut med bakdelen.

Om jag var du skulle jag jobba henne mest i skritt, kanske lite lugn kontrollerad trav, och bara jobba med lösgjordheten och att få henne att bära med sitt vänstra bakben. Lugna, kontrollerade och korta pass. I början kanske avsluta så fort hon är eftergiven i båda sidor.

Att hon vill rusa runt i snabbt tempo beror på att hon inte vill börja bära med baken. All kraft från bakbenen går framåt istället för att bära. Jag tvivlar på att du kommer uppnå någonting genom att låta henne rusa runt det tempo hon själv vill, det är ju det tempot som är lättast för henne eftersom hon slipper bära sig.

Tänk på att när du rider i ett friskare tempo måste du fortfarande se till att hon håller takten och verkligen arbetar bakifrån. Annars blir det bara springigt och spänt. :smirk:

Om jag var du skulle jag jobba henne mest i skritt, kanske lite lugn kontrollerad trav, och bara jobba med lösgjordheten och att få henne att bära med sitt vänstra bakben. Lugna, kontrollerade och korta pass. I början kanske avsluta så fort hon är eftergiven i båda sidor.

Att hon vill rusa runt i snabbt tempo beror på att hon inte vill börja bära med baken. All kraft från bakbenen går framåt istället för att bära. Jag tvivlar på att du kommer uppnå någonting genom att låta henne rusa runt det tempo hon själv vill, det är ju det tempot som är lättast för henne eftersom hon slipper bära sig.

Tack för ditt svar:smirk: Vill bara göra klart att det är jag som måste lägga ett högre tempo på henne för annars lullar hon bara runt och gör ingenting.Får hon välja själv går hon väldigt sakta och lugnt och har ingen bakbensaktivitet alls. När hon går sakta har hon ett jätte kort steg.Om jag trycker på lite så tar hon ut steget och går hyffsat bra.Men tar inte stöd i bettet:( Jag rider alltså helt utan kontakt med bettet och försöker korta tyglen allteftersom hon slappnar av.

Tänk på att när du rider i ett friskare tempo måste du fortfarande se till att hon håller takten och verkligen arbetar bakifrån. Annars blir det bara springigt och spänt. :smirk:
Så fort jag försöker korta tyglen så blir det springit och spänt:( Hon håller takten och går kanon om jag inte tar henne i munnen:confused:

Nej, nej och nej. Allt är inte svart eller vitt. Naturligtvis ska hon inte rida i övertempo i all evighet, men var sak måste få ta sin tid.

KL

Det är konstigt att så många försöker rida enligt slutmålet direkt:confused:

Jag tycker synd om de hästar som har ägare utan plan och som börjar på bokstaven M innan man gått igenom A-L...
Önskar att fler fick möjligheten att vara med på BRA inridning av unghästar och den plan man antar fram till de är cirka 5 år och kan starta LA.
Samma plan antar man ju när man får en 7-åring som är lite eller dåligt riden. Då handlar det om att stärka hästen och dess kropp. En ung eller oriden häst orkar inte gå balanserat. Bara för att man rider i ett friskare tempo betyder inte det att det är okontrollerat.
De flesta rider backande ridning och har inte ens känt hur det känns när hästen växer upp framför sig och det bra uttrycket "hästen är FRAMFÖR skänkeln". Det sker när hästen lärt sig trava genom kroppen, har stärkt sig tillräckligt i kroppen så att ryttaren, genom halvhalter, kan balansera upp den. Sen är det bara att sväva fram:idea:

Till TS: har du provat att spänna in henne lite vid longering? När jag rider in en unghäst och vant den vid sadel och träns longeras den först utan inspänning men sedan med en inspänningstygel på utsidan och longerlinan genom bettet och till sadelgjorden.
På så sätt kan du ju stå lite på håll och se vad du tror att det är som gör att hon inte vill ta stöd.

Lycka till! Har du ingen i din närhet som kan visa dig? Det är inte så lätt att få råd på nätet, kan ju vara flera saker som du missar att göra....

Nej, nej och nej. Allt är inte svart eller vitt. Naturligtvis ska hon inte rida i övertempo i all evighet, men var sak måste få ta sin tid.

KL

Det är konstigt att så många försöker rida enligt slutmålet direkt:confused:

Jag tycker synd om de hästar som har ägare utan plan och som börjar på bokstaven M innan man gått igenom A-L...
Önskar att fler fick möjligheten att vara med på BRA inridning av unghästar och den plan man antar fram till de är cirka 5 år och kan starta LA.
Samma plan antar man ju när man får en 7-åring som är lite eller dåligt riden. Då handlar det om att stärka hästen och dess kropp. En ung eller oriden häst orkar inte gå balanserat. Bara för att man rider i ett friskare tempo betyder inte det att det är okontrollerat.
De flesta rider backande ridning och har inte ens känt hur det känns när hästen växer upp framför sig och det bra uttrycket "hästen är FRAMFÖR skänkeln". Det sker när hästen lärt sig trava genom kroppen, har stärkt sig tillräckligt i kroppen så att ryttaren, genom halvhalter, kan balansera upp den. Sen är det bara att sväva fram:idea:

Till TS: har du provat att spänna in henne lite vid longering? När jag rider in en unghäst och vant den vid sadel och träns longeras den först utan inspänning men sedan med en inspänningstygel på utsidan och longerlinan genom bettet och till sadelgjorden.
På så sätt kan du ju stå lite på håll och se vad du tror att det är som gör att hon inte vill ta stöd.

Lycka till! Har du ingen i din närhet som kan visa dig? Det är inte så lätt att få råd på nätet, kan ju vara flera saker som du missar att göra....

När jag longerar henne så söker hon sig framåt neråt utan inspänning:crazy: inte direkt i början men efter en liten stund så kommer hon automatiskt genom hela kroppen:) så jag har faktiskt tyckt att det har varit onödigt med inspänning.Men då är det ingen som tar i tyglen heller.Kanske ska prova med inspänning för att se hur hon går då. Tack för din uppmuntran och tips:bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 078
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 659
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama