Vill inte stå uppbunden???

M

Mariah

En av våra hästar(halbblod 14år) vägrar stå uppbunden.Han bokstavligt talat sliter sönder krokar coh grimskaft om man binder upp honom i stallgången.Några tips och råd hur man ska få honom att förstå att det måste gå, att det inte är farligt???:d

Sv: Vill inte stå uppbunden???

Har ni haft honom länge? Vet ni om han har varit med om något som kan ha orsakat att han reagerar som han gör? Eller är det helt enkelt så att han aldrig har varit uppbunden?

Svårt att ge ett bra tips när man inte vet den bakomliggande orsaken. Jag köpte en gång en häst som betedde sig likadant. Han fick fullständig panik när han var uppbunden på båda sidor. Om man däremot bara satte fast honom i ett grimskaft (fäst i grimman under huvudet) så stod han hur lugnt som helst! Han lärde sig aldrig att stå uppbunden med två grimskaft, men eftersom det funkade så bra med ett, så fortsatte vi på det viset.

Annars är det väl bara träning och tålamod som gäller!

Först bind inte fast hästen med grimma och sedan skaft som är i kroken utan gör lösa knutar av balsnöre eller liknande använd lina bakom hästen som "begränsning" och ev. på sidorna. Alltså hästen ska känna linan på rumpan när den börjar backa eller vända sig till sidorna. Och ha medhjälpare och använd hjälm. Undvik onödiga risker. Har provat detta här själv och det funkade.

Glämde tillägga att jag bara haft honom i en vecka.Hela han är en ganska nervös häst.Vet inte om han varit med om något förrut som kan orsaka det här.

Ska prova med ett så får vi se om det fungerar./Mariah

Gå in på www.keflys.se och titta på rubriken "För hästen och stallet" och sedan grimskaft.

De fjädrande grimskaften är suveräna :) Hästen kan inte ta stöd för att slänga sig. Min försökte EN gång, men när det inte funkade så har hon aldrig gjort så mer :banana:

Nu är det slut på trasiga grimmor och häst som sprattlar på rygg i stallgången ;) Jag har provat med balsnöre och stödet för att göra ett ryck finns ju där också, så det var inget bra.

De verkar som om de inte känner sig så fastlåsta, utan kan röra på huvudet och klia sig och sånt....

som någon sa är det svårt att säga något då man inte vet orsaken till beteendet. Men hästar som aldrig varit uppbundna brukar man knyta ett rep runt magen på. Alltså vid sadelgjordsläget, och sedan lägga linan mellan frambenen och upp genom grimman och binda fast högt upp. Då kan den dra hur mycket som helst utan att göra illa sig. och sedan har de lärt sig. Fast vet inte om det funkar på en häst som lärt sig att slita sig.
Går det att leda honom ? Man kan ju, som sagt tidigare, börja med ett grimskaft osv. Eller bara låta honom stå lös?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur