Vill inte stå stilla!

R

Rebby

Har ett litet problem med min foderhäst. Hon är så himla.vet inte hur jag ska beskriva men, ohn vill helt enkelt inte stå stilla! När jag ska sätta mig upp, när vi är ute och rider och jag ska göra halt etc. Hon ställer sig typ å snurrar och ska hela tiden gå! Hon är inte så att hon ska springa hela tiden, men just stå stilla verkar hon avsky!

Är det för att hon inte har fattat att jag är "ledaren" och hon ska göra som jag säger eller..? jag vet helt enkelt inte, men vill gärna ha tips på hur jag kan få henne lugnare!
:bow:

PS. har bara haft henne i 2 månader än..

Sv: Vill inte stå stilla!

Det är många folk som verkligen inte lärt sina hästar att stanna. och tyvär så köpa dem ett starkare bett eller nån annat hjälp medel. Men att får stop är första steg. Och står still är nästa. Du skriv inte att det var ett problemet. så jag ta det att du kan stoppaSå vi börjar från början. Och det kommer blir bara basic råd, som jag hoppas at du löser.

Kan du böja hästen? Kan du står vid manken och böjar huvud runt till häten ger efter trycket och står stilla? Eller om ni kan redan kan ni gör det när du sitter i sadel?

Vi börja på höger sidan av hästen. Står vid manken höger hand på manken och ta tag i lite man med dina finger och hålla srepet så det finns inget "slack" idet, inte hårt men bara tills du börja känner att repet har kontakt med huvud. Du ta i tygel (uterstatygel lössläpt) eller rep grimma (som jag föredra) halvs väg ner nacken med vänster handen (nu kommer svengelska) och "firmly" dra vänster hand up till höger handen och håll fast. Hästen säkert börjar gå runt så det är att bara hänga med. Stanna vid manken så det är lätt att följa med. Så fort hon stanna släppa repet. Efter några gånger kan du stanna och ber hästen att ger efter till trycket. När det går bra på marken och hästen kan står still för en stund. Så gör du samma ner du ska stiger up. Men då hålla du tygel, manken, och manen med vänster hand. för att om hästen börjar gå så har du bättre balance om du är "attached " till hästen istället för saddeln. Så fort hästen rör sig kan du gör 2 saker. 1. Hoppa med med din fot i stigbygel om det går. 2. Sätter ner foten och följa med men den här gången släper du inte. Om du hoppar med så fort hästen står still kliv ut och släppa. Den är hästens efter gift. Don't be greedy!!!! om du ta det i stegvis så är det lättare för hästen att förstår det är att står silla du vill har. Stigbygel- står up i ett stygbygel(och lutar över sadel att hålla balans. Rakt som möligt.)-sen över med benen.

Upp i sadel när du stanna varje gång så böjar du in huvud mot din knä, mot inte till din knä. Hålla fast en tygel fast på din översta delen av låren och låt den utersta tygel vara lös. Så fort hästen stanna still och ger till trycket släppa, och så fort hästen rör sig böjar du in igen. Men vara försöktig att du inte tränna hur många gånger som helst heller i samma stunden. Example: Om du har fått att hästen står still och du har släpt tygeln och hästen kan står still för...säga 30 sec. ber hästen att går framåt för en stund och gör om det igen. Du får gärna stanna ofta men Försöker inte försöker stanna för länge om du vet vad jag menar. Hästen kanske i början bara klara av att stanna för 10 sec. Och det räker så länge du hänger med att ber hon att rör sig innan hon gör det själv. I början är 10 sec. en evighet för henne men efter en kort stund så blir det längre och längre och hästens belöning är att inte behöver snurra runt. Och har tålamod. Jag har haft hästar här som har snurrat för minst 5 min. I kid you not.
Men det viktigast är att du släpa tygel så fort hon ger in till dig. Annars du kommer igen stans och hon blir bara irreterad på dig. Bli konsekvent.

Ahhh nu måste jag åka bort på och hämta nåt för svärfar. Hoppas att du kan ta och anväder nåt av detta. Jag vet att jag kan blir "Långvindig" Men ibland är det detaljer som räknas. Igen tid att kola stavning....:o

tror jag och CaliforniaSwed är på samma spår: "one rain stop" kallas det eller på svenska "kyssa stigbygeln" och det är väldigt användbart.

Jag har arbetat lite som turledare och ett tag hade jag en ängslig vallack som ledarhäst. Det är viktigt att ledarhästen kan stå still när man ska förklara för ryttarna vad/hur de ska göra eller när man bara ska fråga dem hur det går...
Men han ville inte, han sprang inte iväg men han steppade runt så jag började göra o-r-s, turryttarna såg alltid ut som frågetecken "VAD är det du gör?" och jag svarade, vänta lite ska bara snurra färdigt :angel: ;) Nej så illa var det inte för han lärde sig väldigt snabbt och efter ett par turer hade han lärt sig att det var enklare att stanna direkt än hålla på att snurra och sen ändå behöva stå still...:cool:

Ahh, men alltså jag förstår typ inte hur ni menar :confused:

Typ fortsätta snurra hon´, fattar jag men vaddå hoppa i stigbygeln, då blir ju bara sadeln sne..?

jag förtos inte heller riktigt :o menjag tror hon menar att om hästen vill gå när du ska sitta upp, alltså i det läget du har en fot i stigbygeln men fortfarande står på marken ska du snurra hästen och följa med, alltså hoppa på det ena benet och ha det andra i stigbygeln, om du lyckas med det, annars får du ta ner det andra benet och gå på båda fötterna med hästen...:smirk:

Ja...ungefär. Om du har en engelskt sadel kan du lätt förlänge stigbyglan men komihåg att att hålla vänster hand i manen, du har bättre balans och kan följa hästen lättare. Spela igen roll om sadeln går lite snitt. Om hästen inte står still ner du ska sitter foten i stigbygeln du ska inte kliva up ändå. Och alltid när du ska upp böjar huved mot dig, låt inte henne har en rakt nacke. I början så fort hon står stilla så ta ut foten och släpa tygeln och klia lite med henne. Sen börja om ner hon är helt still för bara foten. Då står du upp i stigbygeln. osv.....

Jag vet det är många som tänker, "jag har ridat in min häst" eller liknande men jag lova dig att om du börja om från början och göra detta i stigvis (Om ett steg inte fungera, så ska man inte till nästa) så kommer du har en häst som still ner du har begärt det.

Också tänka på att det kan ta kanske en dag men det också kan ta 10 dagar. Har inte brottom.

Förstår du bättre

Senast ändrad av en moderator:

Jo nu förstår jag! :idea: Men det är mest problem när vi är ute och rider när jag ska göra halt. Eller halt i paddocken typ, eller var som helst. Brukar inte va så mkt problem just när jag ska sitta upp, var det i början men nu går det ganska bra.. :D

Ser det är vad jag menar...om det går bra när du sitter upp det skulle går bra när du är ute med. Hoppar inte över visa steg. om det inte fungera ute går några steg bakåt. Du vet att du kommer up men det är henne som måste förstår att stå still. För att hon ska lära det måste du börjar från början först att stiga upp, när hon stå still Rida runt i padocken, när hon står still sen kan man går ute och tränna. Allt är kopplat ihop. Du kommer ser det i slut ändan. Och hon måste stanna och stå still tills du säger att hon ska rör sig. Har inte entid somär inte realístisk. Kommer håg vad jag sa du kan börjar med 10 sec. och succesiv förlänge det. Men blir konsekvent, jag menar ber inte henne att står still om du inte har tid eller plats att följe genom det. t ex du ska hem till kl. 15 och det 14:50 och ni är på en trångt skogs stig, då är inte det den bästa tid att fråga henne. Därför jag säger att börja i paddocken och aldrig fråga om att stå still om du inte menar det.

Jag lova det tar inte långt tid om du är konsekvent, men du säkert behöver påminne henne då och då. Gärna berätta hur det går under tiden. Kanske andra är nyfiken med.:D

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle böja huvudet från mig, men det är kanske en "smaksak"?

Du kan göra o-r-s även när du är ute och rider, vissa gör det även från trav och galopp när det sitter...

Om du böjar huvud ifrån dig, om hästen börjar gå runt så kommer bak ändan mot dig, lättare att hästen kan trampa på dig och man tappa kontroll. För till slut springer du runt hästen och hästen står i mitten. :crazy: :confused:

Och visa svenska ord lära mig fortfarande medn vad betyder o-r-s?:confused:

CaliforniaSwed skrev:
Om du böjar huvud ifrån dig, om hästen börjar gå runt så kommer bak ändan mot dig, lättare att hästen kan trampa på dig och man tappa kontroll. För till slut springer du runt hästen och hästen står i mitten. :crazy: :confused:

Och visa svenska ord lära mig fortfarande medn vad betyder o-r-s?:confused:
one rain stop :D

:o Själv klart :o

Det var för lätt. Jag trode det var något ny släng ord eller nåt.

tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 829
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar