Vill inte stå still !

T

theshadow

Jag sköter en ponny som har väldigt svårt för att stå still när man sitter upp. Han vill gärna trava iväg så fort jag sätter foten i stigbygeln.
Har ni något tips hur jag ska få han att stå still utan att ställa han intill en vägg eller ett staket ?

Sv: Vill inte stå still !

Ingen som har lust att hjälpa mig ?

hej, min var likadan nästan, fats han galopperade iväg i en hiskelig fart!

Jag hade med mig någon varje gång jag skulle sitta upp i kanske ett halvår ( det tar väl kanske inte alltid så lå ng tid med) som håll i honom medan jag satt upp, satte fötterna i stigbygeln och släppte först då JAG drev hästen framåt, så dte var jag som skötte frasmåtdrivingen, inte hästen!

Efter varje pass satt jag upp och av (olika mpnga gånger) beroende på hur det gick, även från fel sida! Då hade han gjort sig av med lite energi! Varje gång han stod still var det MASSOR med beröm (och lite godis)! Till slut fattade han vinken och nu går han inte en meter innan jag driver på honom!

Det gäller nog att ha tålamod, och inte ge upp bara!

jag låter hästen gå runt mig tills den står still, då får den gå runt mig några varv till ;)

Jag håller in hästen och hoppar upp. Så fort jag landat i sadeln får hästen en godisbit och beröm och den stannat när jag bett den. Efter några gånger står hästen blixtstilla när man sitter upp. Man kan göra likadant när man skall av, ge godis så fort man står på marken.

Jag sköter en ponny som har väldigt svårt för att stå still när man sitter upp. Han vill gärna trava iväg så fort jag sätter foten i stigbygeln.
Har ni något tips hur jag ska få han att stå still utan att ställa han intill en vägg eller ett staket ?

Det här är mitt tips:
Håll hästens hals böjd mot dig när du sätter foten i stigbygeln. Börjar han gå då så kommer han inte framåt utan bara runt. Stå kvar med foten i byglen tills han står still. Då kan du ställa dig i bygeln. Halsen ska fortfarande vara böjd mot dig. Börjar hästen gå då så står du kvar i byglen ända tills han stannar. Först då svingar du över benet. Glöm inte att varje gång han stannar så ska han få lite eftergift på den tygeln (vänster) som böjer halsen. Men så fort han börjar gå så tar du tag i den igen. Glöm inte att berömma så fort han står stilla. Hästen kommer snart inse att det inte är så roligt att gå runt, runt utan att komma någonstans. Och kom ihåg att vara konsekvent, inte tumma på reglerrna ;)
Lycka till!

Finns två sätt. Du tränar eller tar i ena tygeln.

Om du väljer att träna bort det så börjar du med att lära hästen ett ord för att stanna, t ex Whoa, och ett ord för att stå stilla, t ex Stilla eller Hold eller Stay. Sen lär du hästen att stanna "whoa", och sen säger du orodet för att stå stilla. Tar hästen ett steg framåt, backa ett steg. Tar hästen ett steg åt sidan, flytta tillbaks den.
När hästen kan göra detta kan du börja gå runt den i cirklar, stanna vid sadeln och väg lite i stigbyglarna. Sen när hästen kan detta är det bara att hoppa upp. Glöm inte bort berömmet.

Ett annat sätt är att korta upp vänster tygel (om du hoppar upp från vä sida) eller höger tygel (om du hoppar upp från hö). Korta upp den rejält och hoppa upp. När hästen går kommer den bara att snurra runt runt tills den förstår att det är hopplöst och då stannar den. Då släpper du genast och berömmer.

Att hästen börjar gå när man hoppar upp beror på otålighet eller obehag, antingen från att sadeln inte passar eller också att ryggen belastas snett när man hoppar upp (det går inte att komma ifrån, det gör sadeln på alla ryggar, oavsett.)
Då kan problemet avhjälpas av att man hoppar upp från pall - det sparar både stigläder, sadel och häst.

Som några ovan sagt, börjar den gå får den snurra runt mig flera varv. Till slut blir det som en belöning för den att få stå stilla.

min ponny jag köpte 3 mars gjorde så, han kunde inte stå still. jag övade jätte mycket på det men de visade sej att han hade en SÅ PASS DÅLIG sadel (var för liten i bommen så sen tryckte) så han hade gåt och spänt sej och fick en låsning. och vi åkte till kiropraktortn och de är en lång historia men de tog 1 ½ månad innan de var helt bort oh ja kunde rida igen

och när jag skulle gå upp i stigyglen igen så stog hans tilla, han hade haft ont i ryggen och ville inte ha men uppe isadeln. han hade bara travat iväg de såg ut som han var pigg och glad men jag tror inte det var ter

vist hade jag tränat mycket NH med han och han fick BARA gå när jag sa till den tiden han stog och allt.
men kolla hästens rygg ;) säger inte att din har de men kän med handen över korset och hela ryggen brevid ryggraden :D
annars äre bara träna mycket på marken oxå att den ska stå still ;) lycka till!

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: Valle
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: Redfox
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve