Vill inte skritta

lva

Trådstartare
Jag har en halvblodsvalack, 5 år men efter i utbildning p g a skada. Han är helt återställd och friskförklarad på klinik. Utbildningsnivån är fortfarande på grundutbildningsstadiet vill jag nog påstå. Han är härlig att rida på många sätt, men vi har ett stort problem. Han vill absolut inte skritta, varken före eller efter ett ridpass. Jag kan lägga in korta skrittpass i mitten, men det får inte bli för länge. Då protesterar han.

När vi startar ett ridpass brukar jag variera mellan att longera en stund före eller sitta upp direkt, men märker ingen skillnad i hans "skrittbeteende", däremot blir han mindre överilad i trav och galopp om jag longerat en stund först.

I början av ridpasset
Om jag försöker skritta på lång tygel ger han sig bara av i trav, och ibland även galopp. Om jag istället samlar tygeln, så taktar han och kan även bocka lite. Vägrar envist att skritta.

I slutet av ridpasset
När jag joggat ner honom i låg form och vill ta ner honom i skritt, så tar det oftast tvärnit. Jag kan få honom att gå med på en liten stunds skritt ibland, men högst något varv runt ridbanan. Får han inte stanna, så har vi samma problem som i början av passet.

Någon som har tips på hur jag kan träna för att få bort "tramset"?

Sv: Vill inte skritta

Låter ju jättekonstigt.. Du är säker på att han inte har ont i ryggen eller någonstans, för de brukar ju protestera när de har ont.

Har du provat att skritta när någon leder honom? För det kanske skulle fungera. Om ni börjar att träna så ett tag, så kanske han kommer över det där dumma med skritten. Annars vet jag nog inte vad du kan göra. Prata med en kunnig tränare kanske? :)

Vad händer om du inte kortar tyglarna utan bara åker med och inte gör så stor grej av det, tar ner han till skritt med rösten bara istället? travar han bara på då hur länge som helst om man inte tar i honom?

Är protesterna bara det att han travar iväg? annars tycker jag det låter som en stressad häst som inte kan slappna av riktigt.

Hur är det med uteritterna då? skrittar han där?

Min häst kan när han är väldigt pigg i vissa perioder vägra trava i början av passen, det är skritt eller galopp som gäller och då måste man låta honom galoppera ett litet tag innan man tar ner honom till trav. Att sitta och envisas att trava innan då gör honom bara arg.

Kanske är detsamma med din, kanske testa att bara åka med i trav utan att ta tag i honom och försöka få ner honom till skritten med rösten istället. Någongång måste ju hästen sakta av.

Tror inte han har ont någonstans. Visar inga såna tecken när jag känner igenom honom, och han går ju fint i andra gångarter. Det där med ledare lät som en superidé :idea:. Har jag inte haft en tanke på. Är oftast själv när jag rider, men kanske man kan lura med någon som kan hjälpa till.

Om jag bara åker med fortsätter han att trava eller går över i galopp. Jag tycker inte jag gör någon stor grej av det. Han lyssnar inte på röstkommando i det här läget. Det är säkert sant att han skulle sakta av nån gång, men jag har hittills inte lyckats vänta ut honom, utan vi får börja vårt pass i trav.
Om det är så att han är stressad, så är ju frågan vad man kan göra åt det. Jag upplever honom inte som stressad, men vad vet man. Min upplevelse är snarare överskottsenergi, upphetsning och olydnad.
På uteritter är han ganska ivrig och taktar mycket i början, men skrittar oftast fint efter en stund. Där är vi dock aldrig ensamma. Jag brukar låta honom ta svans på en annan häst och då blir det ju lite svårare för honom att ge sig av, men visst försöker han ibland att kliva rakt in i den som går framför. På banan är vi däremot oftast ensamma.

Om du tränar röstkommando på marken då? Tömmkörning?

Överskottsenergi skapar stress hos hästen, iallafall är det min erfarenhet. Då har dom ju för mycket energi än vad dom mår bra av och det tar dom ut på olika grejer. Vissa blir istadiga och får konstiga ideer och vissa bockar och sticker osv, det är ju lite olika.

Vad går den i för hage och så då? Den kanske behöver röra på sig mycket mera och leka med andra för att kunna slappna av under ridningen.

Jag tycker det låter lite som överskottsenergi i kombination med brister i lydnaden. Vad säger tränare och så?

Senast ändrad av en moderator:

Lyssnar han i övrigt så gör halt när du märker att han börjar älga iväg.
Aktivera honom med volter, halvhalter, start och stopp o.s.v.
Sedan tänker du över din egen ridning, kanske gör du något som han uppfattar som att han ska öka, eller hamnar ur balans så han måste göra något för att balansera upp sig själv, eller blir förvirrad...

Kanske kan du ha en medhjälpare som kan granska er, och eventuellt sitta upp en stund och se om det blir samma sak för den.

Har du provat byta bett/nosgrimma på honom?
(inte nödvändigtvis till något skarpare, utan det kan ju vara så enkelt att han inte trivs på det han har och försöker komma undan)

Röstkommando från marken är inga problem. Skritt, trav och galopp lyder han fint på lina. Halt tränar vi på. Funkar inte klockrent än.
Går i hage med kompis. Inte jättestor, men tillräckligt stor för att kunna galoppera runt lite.
Unghästbeteende som kommer att försvinna är det förslag jag fått från tränare.

Lyssnar han i övrigt så gör halt när du märker att han börjar älga iväg.
Aktivera honom med volter, halvhalter, start och stopp o.s.v.

Det du beskriver är vad jag jobbar med. Halvhalter, volter, tempoväxlingar, halter. Halterna funkar ungefär lika dåligt som skritten. Han surar och bockar eller försöker ge sig iväg. Har också börjat med lite sidvärtsövningar och han lyssnar fint och svarar på hjälperna.

Han är inte stark eller otrevlig i munnen. Lätt att rida i en bra form när han slappnar av, vilket han gör efter att vi travat i raskt tempo en stund. Därför känns det lite främmande att betslingen skulle vara boven i dramat. Men visst kan det vara värt att prova.

Hur funkar tömkörningen då? När han får jobba i skritten? Lyssnar han på marken så kanske det kan vara en bra ide att tömköra och träna honom från marken så han får jobba lite i skritten och lära sig ta det lugnt.

En av hästarna jag har i träning beteer sig ungifär som din, hon är en sprinter och vill röra sig hela tiden, det är svårt för henne att skritta och vi arbetar på skritten varje dag, men en avspänd skritt är inget man kan tvinga fram.

Börja arbetspasset med att longera hästen, mjukt i alla gångarter, vill din hást inte skritta på linan så skritta med honom längst med fyrkanten så han får skritta och värma upp, bjudning i skritten och en god skritt genom hela hästen är viktigt. Spara din häst mun och longera honom inte i bettet, jag brukar fästa linan i nosgrimman, kavsonen eller grimma. För att han ska ha en mjuk mun när du rider, det blir lätt några ryck under longeringen som du kan bespara hästen.

när du sitter upp be honom om trav på en gång, ger han dig skritt så tacka och ta emot vill han börja trava var före honom och driv honom framåt in i traven.
Under ridnipasset se till att han arbetar ordentligt i både trav och galopp och efter ett tag försök att lägga in skrittpass, beröm när han skrittar och gör passen längre och längre men bråka inte om dem. Viktigt är även att inte försöka hålla in honom genom att ta mycket i munnen, en lätt kontakt och att han lyder dina förhållningar är viktigt, men be inte om mer än vad din häst kan ge dig, då går du över gränsen för vad han kan göra. Undan för undan kommer han lära sig skritta längre och längre.

När du saktar av använd dig av din sits och så lite tygel som möjligt, sträck upp, låt låren bomsa din häst och använd tygeln uppåt och ge efter direkt efter förhållningen.

Det är ungifär så här jag arbetar med min sprinter, undan för undan blir hon bättre och bättre på att skritta, jag vet att skritten kommer att komma så jag känner mig inte stressad utan detta är en del i en prosses.

När du utbildar unghästar måste du tänka på målen men dela upp dem i prosseser och metoder och veta vilken väg du ska ta för att nå fram till målet, förvänta dig inte att det ska fungera på en gång, men var sáker på att vägen du tar är den rätta.

Lycka till

Bra skrivet!

Håller definitvt med om det att skritta bara så korta bitar så du ber honom att växla upp innan han gör det. Och berömma mycket när han gör rätt.

Tack!
Det här beskriver hur jag försöker arbeta, men det har oroat och stressat mig att uppsutten skritt är så svårt. Ditt inlägg känns lugnande och som en bekräftelse på att jag tänkte rätt från början.
Longerar alltid med kapson, men med tränset under för att spänna in honom lätt. Han går fint i alla gångarter på lina.
Han får mycket beröm de korta bitar han skrittar uppsuttet. Hans mamma var också lite bökig med skritten, så en del sitter väl i generna. Med henne jobbade jag med halter varje gång hon gav sig iväg, och det hjälpte, men halter funkar inte här. Då blir det rodeo light :)
Jag kämpar vidare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 116
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 718
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden