Vill inte öppna munnen?

N

Nobell

Vet inte om denna tråden ligger rätt men ja försöker! Jo, det är såhär att varje gång ja ska tränsa min ponny så vill han inte öppna munnen..Han har aldrig varit sån innan fast han har heller inte varit sån så han öppnar munnen så fort man kommer med bettet. och jag fick honom som treåring..tror inte han har lärt sig riktigt
¨men nu så tar de ganska lång tid innan han öppnar munnen litelite grann..jag brukar stopp in ett finger i mungipan på honom men han har kommit på nått sätt att göra med käken så att han andå kan bita...det är jättejobbigt..
Är det någon som har varit med om liknande eller vet vad de kan bero på??..( vi har ett tre-delat bett som veterinären har sagt att vi ska ha)..
BÖrjar känna mig orolig..

tack på förhand! :crazy:

Sv: Vill inte öppna munnen?

Hej!

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att det ska vara något problem med din hästs mun eller så bara för att han inte vill gapa. Han har nog helt enkelt bestämt sig för att djävlas lite med dig! Du kanske till och med har givit upp någon gång?! Många hästar brukar bita ihop som bara den när man kommer med bettet...

Jag brukar göra som så att jag har lite havre (eller annat gott) i samma hand som jag har bettet. Det blir ju så då att hästen lär sig att det är gott att få bettet i munnen. När hästen väl lärt sig detta kan man börja minska ner på godiset mer och mer tills hästen tillslut tar bettet utan godis. Detta har funkat på de flesta hästar!!!

Antingen är det nåt han bara har fått för sig, eller så är det dags att kolla tänderna..
Det är nog kanske bäst att du låter någon kika honom i munnen (om det inte är gjort nyligen) bara för att försäkra sig om att allt står rätt till.

Om man är osäker ska man definitivt ta dit någon som kan hjälpa till att kolla munnen på hästen, om man inte klarar av att göra det själv.
Annars, in med munstege, ficklampa och så titta efter rodnader, sår, irritationer, känn och tryck där bettet sitter och kolla om pållen reagerar. Känn på tändernas utsidor i kinderna, om där är vassa kanter. Utgå aldrig från att "hästen bara jävlas", för tänk om den har ont? Uteslut det först.

Har du kollat tänderna och munnen med en munstege (eller rättaresagt låtit vet. göra det), han kan ha ont av tänderna!

min häst har blivit jättekänslig för bett.
I början var det inga problem (som treåring).
Nu är han sex, 7 efter nyår och jag måste värma bettet jättemycket för annars blir han svår att tränsa. Måste värma på sommaren också. Och då går det bra.
Det går bra ett par gånger utan att ha värmt bettet men sedan vill han inte igen.

Jag spolar bettet under hett vatten så det blir varmt på bara några sekunder, innan ridning.
Spolar även ringarna i bettet så de blir varma.

Hej ! När du uteslutit smärta i munnen eller tandproblem så ge en liten bit äppel tillsammans med bettet ett tag. Efter ett par veckor gapar hästen själv, och då kan du sakta plocka bort äppelbiten. Har en fyraåring som var stööökig att tränsa innan, men får man sin äppelbit går allt lugnt och fint.

Som många andra skriver... är inte munnen kollad: Kolla den först!
Om allt är ok med munnen och hästen inte vill öppna den ändå, även om du sticker in ett finger i mungipan. Prova med att hålla tränset i höger hand och lägg handen mellan öronen, där finns en "knöl" man kan trycka försiktigt på och munnen öppnas, samtidigt för du inte bettet i munnen med vänster hand, som vanligt. Funkar bra om man inte har en häst som kastar upp huvudet...då kan det bli jobbigt. Hoppas det löser sig, å som någon annan skrev, se till att bettet är varmt...

ingen som vet eller har ngn erfaranehet?? :confused:

finns det inte som vet eller har erfarenhet va detta? :confused:

min dator krångla så jag såg inte era inlägg!

Men tack så jättemkt för alla tips!..ja ska abolut kolla munnen på honom så att det inte är ngt. O sen får vi köra med lite "godis"

Tack än en gång! :bump: :bow: :idea:

han driver förmodligen bara med dig,men det skadar ju inte att kolla tänderna e de en ung ponny kan det ke ju ganska mycket där väldigt fort

Efter att tänderna kollats och om problemen då kvarstår så kan ni ju testa byta mellan olika bett för att se om det gör ngn skillnad. Prova ca 1 vecka/bett. Alt om det går jättedåligt med ngt bett byt fortare!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Dressyr Jag går o funderar ang min lilla arabtant och om jag ska byta bett åt henne. Grejen är att hon brukar vara "svåruppvärmd" när man ska...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: TinyWiny
·
Relationer Min sambo beslutade sig för att vi skulle gå skilda vägar. En vecka innan jul, kom som en käftsmäll. Jag trodde vi hade det jättebra...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: Casteloro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30