Vill inte lyfta fötterna, dumheter?

S

SomethingLovish

Ja, mitt treåriga fullblodsto är väldigt krånglig med att lyfta fötterna.

Det högra frambenet går bra, hon dummar sig lite i början men då håller jag kvar och efter en stund så slutar hon och då släpper jag och berömmer. Med "dummar sig" så menar jag att hon rycker fram benet som i spansk skritt ungefär. Bakbenen är bara att glömma bort! Hon bara sparkas. Det vänstra frambenet går inte det heller, hon smäller så högt med det benet så att det typ träffar henne själv i huvudet:crazy:

Hon är en föredetta gallopphäst.
Hon har varit hos oss i tre veckor, och det är snart dags för hovvis att komma. Vi har försökt med mutor(mat:smirk:) det funkar inte, med att någon annan håller henne men det bli bara värre. Jag får röra alla benen utan problem men så fort det kommer till att lyftas så går det inte mer.

Jag fattar bara inte! dom som ska vara så mkt hanterade som unga mm.
det är nog inte så jätte kul att behöva söva ner henne varenda gång hovvis kommer, men sen så är det ju lite lättare för oss eftersom mamma är veterinär. Hästen har inte ont någonstans.

hon är i förövrigt inte alls som en unghäst:love: man kan göra precis vad som hällst med henne, hon är hur go som helst!

men som sagt, inte kul att bli sparkad, trampad av en 175 cm unghäst:angel:

Har ni några smarta tips som vi inte tänkt på? kom gärna med förslag! antagligen måste vi ha hjälp av en kunnig men det är INTE lätt att hitta här iaf!

vad ska vi göra?

Sv: Vill inte lyfta fötterna, dumheter?

ingen som har tips eller förslag?

Kan hända att hon inte känner sig helt säker på dig ännu. Och sedan är vissa hästar mer privata än andra angående sina ben.

Att låta ett rovdjur som människan hålla upp ett av deras ben är ett väldigt stort tecken på tillit från hästens sida. Den låter ju då oss ta ifrån den den enda flyktmöjligheten den har..

Om man blå-håller när hästen försöker rycka åt sig benet gör ju bara att den känner sig mer fångad.
Jag har en valack som är väldigt privat med sina ben, som allra bäst går det om jag kan ha honom lös typ på ridbanan, och träna på att lyfta. Då känner han sig säker på att kunna fly om det skulle behövas.
Sedan nyper jag bara i kastanjen tills han lyfter benet (bak nyper man i hasen) man börjar med ett lätttryck och ökar tills hästen gör en antydan att lyfta. Då släpper man direkt och klappar på benet.

Ta inte tag i benet, dra inte och håll inte fast.

Sedan upprepar man detta, ber hästen att lyfta, och gradvis ökar man kraven och tillslut tar man i kastanjen så fort hästen sätter ner benet, då kommer den tycka att det är enklast att hålla benet själv, och då kan du stödja benet med din hand och göra vad du vill.

Jag fick just höra hur de gör angående skoningen på travbanan här i närheten, de pleggar tydligen i princip alltid unghästarna, och bryr sig inte om att lära dem vad det är man vill när man lyfter deras ben. Kanske är det samma med din häst?

Jag skulle också rekommendera att ni tar ut en mjuk och förstående hovis som inte blå-håller hästen när den ska skos, då hamnar ni på ruta ett igen. Kanske kunde det hjälpa om ni i början kunde ge hästen ett LÄTT lugnande medel, så man tar udden av det jobbiga. Men hovis måste fortfarande vara beredd på att hästen behöver extra tid.

Lycka till!

Kan du inte ringa till den förra ägaren och be om råd? Kanske kan den som tidigare hanterat hästen ge tips och råd.

Annars är det väl "de gamla vanliga" råden som gäller:
Stressa inte med resultat, var lugn, var konsekvent & belöna rikligt när hästen gör rätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka