Vill inte jobba

lady_mike

Trådstartare
Min hund är tråkig.. Jag fick en golden retriver av min moster då han inte fungerade till deras intressen..
Nå nu är det så med min hund att jag vill aktivera honom.. Typ apport.. Kanske agility.. Eller några andra lekar.. Har lärt honom en del fånigheter som sitta fint/rulla runt osv.. Men han tycker det är skit tråkigt.. Han är nöjd med att ligga på mattn o sova. Eller krypa upp i mitt knä och sova som om han vore en "liten" hund:crazy: ..:D
Han tycker oxå om att följa med då jag rider.
Jag undrar om det finns nåt knep att få honom intresserad av det jag vill göra?
 
Sv: Vill inte jobba

En del hundar är helt enkelt livsnjutare och klarar sig fint utan "aktivering". Men skam den som ger sig..:smirk:
Ett knep är att kanske banta honom. Även om han är i fint hull nu, kanske han ska hållas lite åt det magra hållet med hög kondition. Där kan du ju fortsätta ha honom med på ridturerna så får han ju succesivt bättre och bättre kondition.
Ett annat sätt är att hålla inne med maten. Det jag nenar är att ha träningstillfällena som matningsplats. Får man inget käk ngn anna gång så kanske motivationen att göra ngt för maten stiger. När ni tränat klart så måste du naturligtvis också ge hunden det som är kvar av fodergivan:crazy:
 
Sv: Vill inte jobba

Kan du inte prova viltspår med honom?

Det va sånt min moster höll på med.. Hon är jägare.. Han funkade inte alls där.. Han "tröttnar" efter en stund..
Han är med mej när jag är i stallet.. Där brukar jag skicka honom att hämta foder hinkarna.. Han tycker det är kul på max 1 hink.. Sen vill han springa åt nåt annat håll och "nosa i leran"..
 
Sv: Vill inte jobba

Ja nog kan man dra ner på nåt kila på min hund utan att det skadar.. Men han rör sej såpass mycket så jag vill hålla honom på det hull han har.. Som jag skrev på tidigare inlägg.. Jag skickar honom att hämta saker.. Och det är kul på 1 sak.. Sen vill han nosa i leran.. Hur får jag fram gnistan i honom?
 
Sv: Vill inte jobba

Det kanske inte finns ngn gnista?! Inte för att det är riktigt samma sak, men på mitt jobb har vi hundar inne på arbetsprover för att kolla om de räcker upp till att bli tjänstehundar. Ibland blir vi förstås tvungna att skicka hem hundarna igen, för att arbetsviljan inte räcker. Det finns inte tillräckligt med gnista i dom för att dom ska bli tillräckligt uthålliga och duga i tjänst. Det är bara att acceptera. De är ju inte sämre hundar för det, utan deras intresse för livet ligger på annat plan. Precis som för oss människor som kan vara så olika.
 
Sv: Vill inte jobba

Ja jag får väl gilla laget.. Han är ju världens mysigaste.. Jag ville i framtiden hålla på med dog and horse trail.. Men jag fårväl se mej om efter en annan hund den dagen.. Inte för att min Chipp lämnar mej för det. Men det får bli 2 hundar i familjen då.. Lite trist dock..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 232
Senast: Sesca
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 958
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp