Vill inte hoppa...hjälp..

S

suss44

Finns det hästar som inte gillar att hoppa? Eller alltså det är såklart att det finns men...
Mitt varmblod hoppar bara om han har någon framför sig , som han kan "jaga".Betyder det att han inet gillar att hoppa? Han hoppar jätte fint då och jag vet att han inet har ont..
Om jag hoppar ensam kommer han i trav/galopp mot hindret men sen alldeles innan (trots att jag driver) så saktar han av å skrittar över hindret(som då rivs). Det börjar bli riktigt jobbigt nu..Har nån varit med om nått liknande? Behöver han lära sig att tycka om att hoppa? Eller:S
Han har ett jätte fint hopp men han har liksom inte "go et"utan nån häst framför sig.. Om man rider ut i tex skogen hoppar han däremot gärna.. snälla hjälp mej...:crazy:

Sv: Vill inte hoppa...hjälp..

Hej!
Han kanske inte har tillräckligt självförtroende!? Har du löshoppat honom? I sådana fall; Hur är det när han löshoppas? Uppför han sig likadant då?

Lycka Till,
Diana Sellberg

Ta hjälp av en tränare!
Kan du inte få över hästen över ett hinder utan draghjälp så behöver du nog lite mer rutin.

Sen kan det ju vara så att hästen har dåligt självförtroende, men då är det ju extra viktigt att du som ryttare är koncekvent och verkligen kan peppa hästen att hoppa.

Undrar också hur hästen är att löshoppa?

Alltså han är 9 år och jag har löshoppat han 1 ggr( har haft han i snart 3 år men men..) Då hoppade han gärna fast det var ganska låga höjder( max 60 cm) Han tyckte det var väldigt kul=)

Ta först och främst hjälp av en duktig tränare om du inte rean rider för någon. Är lätt hänt att det blir fel från början annars.

Alla hästar gillar inte att hoppa och ibland får man acceptera det, de kan ju vara bra på andra saker istället! Men för att få hästen att våga hoppa av, vilket verkar vara det stora problemet gäller det att bygga upp hans självförtroende. Lägg in mycket bomarbete. Det är inget som sliter på hästen och är bra träning för såväl dig som hästen. Börja med travbommar för att hästen ska hitta sin balans, på rakt spår och sedan på böjt spår. Lek lite med bommarna, träna lydnad. Allt eftersom kan du göra övningarna mer avancerade, rida serpentiner, korta och länga galoppsprången mellan två bommar och så vidare.

När hästen är van vid bommar, börja på mindre hinder, förslagsvis med hjälpbom framför för att hjälpa hästen.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 592
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka