Vill inte ha grimma

Mirre

Trådstartare
Min nordis har fått för sig att han inte ska ha nåt på huvudet.
Vare sig det är träns eller grimma. Och jag kan inte begripa varför.
:confused:
Har aldrig varit några problem tidigare. Inte så att han drar iväg men förut kom han alltid fram till en när man kom men nu måste jag alltid gå och hämta honom. Och viker undan huvudet när jag ska ta på honom grimman. Testar han bara eller? men varför skulle han börja testa nu? Bara sådär? Och Moses har slutat med sina ideer han hade förut. :confused: Dom har Herman nu istället :crazy:
Personlighets byte eller ;) :D
Skitskumt är det.

Sv: Vill inte ha grimma

Gör grimman till något trevligt! Själv kör jag med ngn form av blandning mellan join up och godisträning. Join up: Du går parallellt med hästen, vandrar med den, stannar när han/hon stannar... i samma stund han/hon vänder hela huvudet mot dig, går du försiktigt mot hästen, vänder den bort huvuet, stannar du och backar och i normal fall blir den nyfiken igen och du kan ta några steg mot den igen. Och till slut sätta på grimman.

Men är det riktigt krisigt så tar jag på och av grimman flera gånger om dan... ger beröm i form av godis just vi själva grimpåsättningen... det har hjälpt. Likaså att sätta på grimman och ta av den direkt och gå därifrån. Hästen ska helt enkelt inte ha några tråkiga minnen med grimman. För mina hästar nuförtiden (flera år senare) så betyder inte grimman någonting, utom möjligen att jag bryr mig om dom och det vill dom ju, så dom sticker bara huvet rakt in i grimmorna

Han bör inte ha några tråkiga minnen av den. har inte hänt nåt.
Förut kom han alltid fram och stack huvudet rakt i grimman bara.
Utan krux.

Nej men då kan det nog vara en test från hästens sida. Jag vet inte. Men jag tycker sällan att det är ett problem. Snarare en rolig utmaning. Så försök se det som så och hitta på ngt sätt att få just din häst att vilja ta på sig grimman. Att få en häst att gilla en grimma brukar inte vara några större problem. Låt inte grimman betyda ngt särskilt. Tex att alltid jobba när han får på sig grimman. Ibland får min valack för sig att grimman är inget kul. Men för det mesta är han nästan smickrad att jag ens vill sätta grimman på honom. Så försök att tycka det är KUL att hästen inte vill ha grimman på sig. Han pratar ju i alla fall med dig: Näeee. Vill ente ha grimma nu durudå.
Lycka till!

hehe får göra det.
Gick jättebra i morse. Idag ska vi ut och gå i snön alla fall :love:
*lovar att med kameran :) *

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar