Vill inte ha ett skäck föl, vad ska jag göra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 707
J

jejo

Har en halvblods korsning som är brun skäck som jag tänkte betäcka nu i vår med ett rent halvblod. Jag vill verkligen inte ha en skäck till, så om det går att undvika är jag glad. Det var en person som sa att om jag tar en hingst som var svart var det ingen risk att det blev en skäck för den hade inget fux anlag. Har varit ute och letat efter info men jag har inte hittat något konkret svar. Så nu undrar jag om det är nån som är kunnig inom detta område? Går det att undvika skäck anlaget till 100%? :confused:

Sv: Vill inte ha ett skäck föl, vad ska jag göra?

Har en halvblods korsning som är brun skäck som jag tänkte betäcka nu i vår med ett rent halvblod. Jag vill verkligen inte ha en skäck till, så om det går att undvika är jag glad. Det var en person som sa att om jag tar en hingst som var svart var det ingen risk att det blev en skäck för den hade inget fux anlag. Har varit ute och letat efter info men jag har inte hittat något konkret svar. Så nu undrar jag om det är nån som är kunnig inom detta område? Går det att undvika skäck anlaget till 100%? :confused:

Svamlet om svarta utan fuxanlag etc ska du inte lyssna på (svarta hästar kan fö också ha fuxanlag. Det är stoet som nedärver skäckanlaget, och det gör hon oberoende av hingstens färg. Det är 50% chans till skäck om stoet är heterozygot, och 100% chans om hon är homozygot. Det går inte att undvika skäckanlaget, men det kan maskeras till 100%. Om du betäcker med en homozygot skimmel, kommer avkomman garanterat att skimla av, och därmed bleknar ev skäckmönster bort såsmåningom...

Vill du slippa en skäck - låt bli att betäcka stoet. Det är enda sättet att garantera att hon inte får en skäckavkomma.

I övrigt passar denna frågeställning bäst i tråden "vad kan det bli för färg på avkomman", så jag föreslår att diskussionen fortsätter där - om det finns fler följdfrågor!

Det är första gången jag lägger ut en tråd så jag har inte riktigt hajat detta. Sorry om jag retade upp någon... Tack för svaret, det var det jag misstänkte, ja ja då får jag väl bara hålla tummarna då!

Du har inte retat upp någon! :D
Men läs gärna "nålade" trådar överst på forumen för att hitta eventuella specialregler för respektive forum. :idea:

Liknande trådar

Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 822
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·
Småbarn För att göra en lång historia kort: Gick isär med min sambo när dottern var ca 1,5år (kan tilläggas att jag fick mer eller mindre fly...
Svar
5
· Visningar
1 804
Senast: Cita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka