Vill inte galoppera på volt

M

Malin-90

Jag har en medryttarhäst som inte är så lätt att få i galopp när man rider på volten.

Om någon vet något som man kan göra åt detta, så är jag jättetacksam för alla svar! :)

Sv: Vill inte galoppera på volt

om han tycker det är jobbigt att galoppera på böjda spår kan du ju börja med att rida honom i princip rakställd även på volten i galopp tills han blir starkare.

Sånt är ju jättesvårt att säga utan att se hästen men det kan ju vara så att det gör ont någonstans och att det känns just i galopp på böjt spår. kan vara en idé att kolla upp...

Malin-90 skrev:
Jag har en medryttarhäst som inte är så lätt att få i galopp när man rider på volten.

Om någon vet något som man kan göra åt detta, så är jag jättetacksam för alla svar! :)

hur gammal är hästen?
hur mycket är h*n riden?

Min häst var svårare innan att galoppera på volt i vänster varv, han var inte lika stark som i höger.. Men jag började alltid med att utåtställa honom, det var enklare och sen sakta lite varje gång jag red i paddocken ställa över honom. I början kunde han inte heller galoppera på volten, men jag har tagit lite varje gång och det funkar bättre o bättre.

Gör mycket fattningar, klättra så du får mer muskler i bakdelen, ta det sakta och stressa itne på något. Det har funkat med min häst.

Hon är typ 8år och riden regelbundet de senaste 3-4 veckorna.

Mitt fullblod hade svårt för samma sak, vilket är ganska vanligt med ex-galoppörer. Jag valde ut en lämplig plats utomhus, på plan yta med en sten i mitten. Stenen var vårt mål, att kunna galoppera så nära den som möjligt. I början kunde vi intekomma närmare än 15 meter i princip, och pållan orkade bara galoppera knappt ett halvt varv i taget. Men några veckor av ihärdig övning, med bland annat hoppning, klättring och canter i kuperad terräng, betalade sig. Till slut kunde vi galoppera avslappnat på volt runt stenen cirka 2 meter ifrån den, flera varv i taget. Längre kom vi inte innan stackars pållan skadade sig, men jag är supernöjd ändå! Så kämpa på!

Malin-90 skrev:
Om han inte är riden mer än så är det inte konstigt att han inte orkar.
Börja med att bygga upp honom i skritt och lite trav innan du försöker med galoppen, annars skapar du bara onödiga problem.

Malin-90 skrev:
då orkar hon nog ej, träna upp i skritt och trav först i volter, sen galoppera på stort spår och minska succesivt. det kan ta flera veckor innan hon klarar av det.
lycka till:banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 410
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka