Vill inte gå

N

NickDaloy

Vad gör jag när min häst inte vill ridas ut? Backar in i elstängsel mm.
Kan inte ut och gå med henne heller för då försöker hon rymma

Sv: Vill inte gå

Min häst var sådär ett tag förut när man red ut själv. Han var väldigt fäst vid flocken men har tränat bort det genom att inte ge mig. Helt enkelt gett mig ut själv och när han har börjat krångla, bara låta honom hållas. Vill hästen backa, bara fortsätt backa tills du säger stopp. Det gäller att överlista hästen. Viktigaste är att du inte ger dig. Hur gammal är hästen?
Nu förutsätter jag såklart att hästen är hel och frisk:) Annars kolla upp om den har ont nånstans innan.
Lycka till!

Vi har oxå en sånn häst, men när han märker att det inte hjälper att backa ställer han sig upp och kastar sig iväg, sedan går han hem. man har inte så mkt att säga till om, en häst på 170cm efter RobinZ med hur mkt muskler som helst, det är bara att hänga me. börjar bli trött på det nu, nästa gång vi rider ut SKA JAG få MIN vilja igenom!!!!

Kanske vore en idé att ta hjälp av ngn duktig person om du inte reder ut det själv. Dels för att hästen ska få tydligare ramar för vad som är ok och inte, och för att du ska veta hur du ska göra i fortsättningen.
Förutsatt att det inte är ngt fel på hästen får jag intryck av att hästen behöver mer konsekvent uppfostran...

ja nä man vill ju inte riskera sitt liv direkt.. Men när han ställer sig upp, hjälper det att ta in honom på en liten volt? Det har funkat när mina hästar rest sig. Då har dom liksom ingen chans att komma undan och måste ge upp förr eller senare

Min häst är också väldigt flockbunden och kan börja backa när det är något "läskigt". Då brukar jag backa honom över det som är läskigt alternativt halvvägs. Sen brukar han kunna gå rakt frammåt :laugh:

Ta hjälp av en kunnig hästmänniska/tränare som kan visa/lära dig hur du ska hantera situationerna.

Det gäller att du alltid är Före hästen. Du måste känna när den ska börja "dumma sig" så du kan förebygga det innan den börjar bråka.
Hur du ska göra beror på varför och hur hästen gör det, vilket du bara kan få hjälp av om någon IRL ser situationerna.

Det du kan göra mellan träningspassen är att korta korta stunder ta hästen ut ensam. Gå inte så långt att hästen börjar bråka, utan gå en kort bit och kanske låt hästen beta lite, eller rykta/massera den.
Gå kanske lite fram och tillbaka där du vet att hästen itne bråkar och träna på att gå-stanna-backa osv för att få den att lyssna.

Jag rekommenderar inte att backa hästen när den backar eftersom det är bättre att få hästen att tänka framåt. Snurra istället hästen runt runt runt och rid sedan framåt.

Min häst ha varit en riktig djävul att rida ut på, backat in i elstängsel, ner i diken, och in bland stenar och annat bråte.
När vi travade kunde han helt plötsligt tvärnita och vända på en femöring, jag har legat i lingonriset i skogen ett antal gånger. :devil::angel:

Men nu har jag fått ordning på det och är helt trygg när jag rider ut min häst.
Korrigera framåt eller snurra om hästen blir blockerad och börjar backa. Forstätter man backa hästen kan det hända att den börjar resa sig istället.

En häst som är sådär istadig får man vara försiktig med när man rider ut, innan man fått ordning på det. Jag skrittade och travade mest i början, och LUGNA galopper. Då när det var som värst hade jag inte trott att jag idag skulle kunna släppa min häst fullt ut på ett öppet fält, eller rida fälttävlan. Allt går, du måste bara vara envis och konsekvens, låt inte hästen vinna.

Lycka till!

hmm är ju svårt, men om du rider ut flera då ?? Min häst kan oxå bara börja backa ibland om han inte vågar gå över ett dicke eller liknande och han blir väldigt skänkeldöv då. Då brukar jag (beroende på vart vi är) börja rygga han för då gör han ju som jag vill och när han upp täcker det brukar han föröska stanna men då får han rygga mer, sen framåt. På min häst fungherar det iaf at hoppa av och gå förbi det "läskkiga". Du kan inte gå med han i träns då ??

Men om hästen backar och man säger åt den att backa så lyder den ju. Och då får hästen backa tills den är rätt less och ryttaren säger "gå fram" och då brukar dom villigt gå fram.

Ta med dej en person . och så håller personen i tränset , när hästen börjar att backa så håll ett "tryck" och när hästen backa så bara behåll trycket och "följ med" ( försök inte att hålla emot ) och sen så stannar hästen då ... och då behåller personen samma tryck och det är kanske inte så skönt att stå såå ... och då går hästen framåt. då ger ni eftergift ,, ( släpper på trycket . och ger beröm )

och så fortsätter ni så (: kan ju börja med att leda henne .. ta ett träns då blir det inte så lätt för h*n att slita sej . :D

Lycka till ! :)

:Nh, nh, nh :angel:

Nej, men seriöst. Ta hjälp av en duktig tränare om du inte får hästen att ge sig när den tjurar. Troligen handlar det bara om bristande respekt.

Såg att du fått en del tips om att backa etc. Prova alla olika sätt och GE DIG ALDRIG. Tjurigast och klurigast vinner!

Varför frågade jag inte er för något år sedan då jag hade samma problem med min isis ?! Det var alldeles hemskt, hon gjorde precis samma sak som ni beskriver, backade, reste sig, vägrade gå fram, backade ner i bråte.. Jag trodde jag var helt ensam med detta problem, att det var mitt fel. Det var ingen skillnad vad jag gjorde, inget hjälpte. Skulle jag frågat er och prövat på några av era knep skulle jag kanske aldrig behövt göra mig av med henne :(

Mina föräldrar lät mig inte ha en häst som var så "vild" när man skulle rida ut ensam. Saknar henne fortfarande :(

Har provat att longera henne innan, lite bättre. Hon kanske lär då att det är jag som bestämmer

Men om hästen backar och man säger åt den att backa så lyder den ju. Och då får hästen backa tills den är rätt less och ryttaren säger "gå fram" och då brukar dom villigt gå fram.

:bow: skönt att det är fler som förstår att det inte bara är "western-tjafs" att backa hästen :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 089
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka