Vill inte gå fram på ridbanan

Mikaelaros

Trådstartare
Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag lade på skänkeln visade han tydligt nej, och kändes jätteseg och trött. Fick knappt fram honom i galopp.

Han har varit normal på uteritter senaste dagarna, och kändes bra när jag red dressyr i fredags. Blir jätteorolig då hästen precis kommit igång efter igångsättning(pga liten inflammation i kotsenskida) Har haft en lugn och noggrann igångsättning. Han var friskförklarad och ren på böjprov för 7 veckor sedan.. Han brukar bli tjurig och trött när han sätter päls på hästen, men kan det komma såhär plötsligt?!
 
Jag red en häst som när vi bytte stall och fick fina ridvägar och red ut mest bestämde sig för att ridbanan ville hon minsann inte vara på. Det var så tråkigt att hon slog i handbromsen. Vände man då henne ut från ridbanan och ut på en tur i skogen var hon pigg och glad! För hennes del var det att ridbanan var för tråkig, i hennes ögon. Hon ville ut i skogen istället.
 
Jag hade avvaktat några dagar eller upp till någon vecka och om det inte gett sig hade jag fått hästen kollad efter eventuell smärta.
Tänker att banan ju blir böjda spår och kan belasta mer och öka eventuell smärta.
 
Om banan är tråkig får man göra den rolig. Lägga fram lite bommar och koner och gör lite annorlunda övningar. Några WE hinder? Så det händer lite nya saker.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 864
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 020
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 561
Senast: sandrafors
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 460
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp