vill inte fatta vänster galopp..

M

maaallliiin

Är medryttare till en häst som fattar höger galopp galopp även i vänster varv.
Jag vet inte alls hur jag ska göra, har försökt att bryta av o göra om fattningen om o om igen, men resulterar endast i att han blir stressad.

Någon som har nått bra tips på hur jag ska träna detta, jag har ingen aning o känner mig allmänt desperat. :(

Sv: vill inte fatta vänster galopp..

Det finns mängder av trådar om HÖGER galopp har jag en känsla av.

Använd sökfunktionen så får du många bra råd och förklaringar. Det blir ju samma sak - fast tvärtom:idea:

Ett bra tips är att göra en volt utåt från volten, dvs. rida ett varv i andra varvet. När du kommer tillbaka vid punkten du gick ut i "fel" volten styr du mjukt över i andra varvet, rät varv, och fattar galopp DIREKT.

Om du har försökt nåra gånger och det inte visar nått resultat så gör något annat så länge tex göra några volter, serpentiner så han inte blir stressad. Och försök sedan igen. Sitt tung ner och visa tydliga hjälper. Förhasta dig inte in i galoppen.

En förutsättning är också att hästen är fräsch. Vi har en inhyrning på ridskolan som under höstterminen aldrig har kunnat fattat vänster galopp. Men när vet kom ut och kollade och gjorde böjprov på henne
samt kollade under longering visade hästen 2½ gradig hälta på vä bak. Hästen har ju aldrig varit blockhalt eller dyl . men ja det är i alla fall det här som gör att hon ej tar vä galopp. Hon har antagligen haft en gammal minisk-skada.

Har ni någon galoppbana eller en lång rak sträka? prova där för att där är det rakt, lika långt till båda väggar/träden/inhägnaden & rid i mitten!

Är din häst väldigt oliksidig?
Lägger han in baken när du ska fatta galopp blir det svårt.Försök hålla hästen så rak som möjligt innan fattningen.Tydlig hjälpgivning utan att "ramla ner"över vänster bog med din vikt.
Lycka till!;)

Tackar för alla tips! :bow:

För att svara på om hästen är oliksidig- ja!! Det är enorm skillnad på höger varv överhuvudtaget, där går han lungt och avslappnat, i vänster varv är han mkt mer orolig, svår att rida i en balanserad jämn volt osv.

Kan det vara idé´att longera?

Föresten när du säger det så kör han nog in baken vid fattningen...

Jag är verkligen tyyyydlig i min hjälp... o det känns som att han vet att det blir fel för utan att jag håller i honom galopperar han på stället...kan ha hängande tygel, då känns det som att han galopperar jämnfota med båda fram för jag kan inte se vilken fram som leder:confused:

När jag då driver på....ser jag att han galopperar i höger galopp.

När jag däremot rider i höger varv så galopperar han aldrig på stället, utan går fram helt normalt.

känns faktiskt som att det är en stor risk att han har ont!!:(

Skulle nog låta en veterinär gå igenom din häst innan du pressar honom ytterligare.Vet ej riktigt vilken utbildningsståndpunkt ni är på?
Longera i detta fall gör ingen nytta skulle jag tro.Han behöver rakriktas och sträcka ut sin vänstersida.Öppna undan vänsterskänkel samt förvänd sluta är bra övningar.Det bästa råd jag kan ge dej är att när du undersökt din häst så ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa dej.
Lycka till!

Japp... det frustrerande är ju att det inte är min egen häst, utan en häst som jag alldeles precis har blivit medryttare på.

Har redan "rekommenderat" ägaren att ta dit någon som kan titta på hennes häst... men ja, vet inte hur bra det nådde fram.

Suck...en bra lösning att vara medryttare när man inte riktigt har tid o ekonomi för en egen. Men inte så kul o upptäcka det som för en själv är allmänt självklara hästhållnings "regler" inte alltid är så självklara för andra...

men jag tackar för hjälpen och hoppas att detta ska lösa sig, tycker ju så synd om den lille pållen :crazy:

Vi hade en häst som också hade väldigt svårt för vänster galopp. Men för henne släppte det genom att vi red mycket i vänster varv och tränade väldigt mycket volter. Vi tömkörde också en del. Sen när hon hade musklat upp sig lite bättre började vi fatta galopp ur volter, och fattade hon fel tog vi in henne på små små volter så att hon själv kände hur obekvämt det var, och efter ett tag korrigerade hon själv.
Hon funkar skitbra i båda varven nu :)

Tänk lite öppna när du fattar, det fungerar rätt bra för mig. Du kan även göra en bakdelsvändning och sedan fatta direkt.
Håll koll på bogen så att hästen inte skjuter ut den för då blir det väldigt svårt.

Tänkte faktiskt ta o tömköra nu i veckan o se hur det går....ännu en gång tack för alla tips, säkert tar det tid, men nu känner jag att jag vet hur jag ska träna det...hade ju ingen aning innnan.

:)

Jag skulle misstänka att hästen sitter fast i sitt bäcken! Ta ut en duktig ET som kan kolla hästen!

Titta först så att hästen inte har ont någonstans. kanske den får ont av att fatta vänster galopp, eller att den gelt enkelt inte orkar bära upp vänster galopp.
Jag skulle börja med att göra hästen mer liksidig, ta hjälp av en duktig tränare till detta. Det är svårt att göra rätt själv från början (har själv vart i samma sits). Sen när hästen musklat sig mer är det mjligt att det lossnar.
Det du också kan göra, förutsatt att hästen är frisk, är att styra in på en liten, liten volt. Men de ska ändå vara så pass stor att hästen orkar galoppera. Det blir då myyycket svårare för den att ha fel galopp, och den fattar oftast rätt. Beröm mycket när den gör rätt!

Lär ju få massor av påhopp nu, att hästen dör om man gör såhär, men så har jag lärt mig.

Senast ändrad av en moderator:

Om jag rider en häst som har svårt för att fatta rätt galopp brukar ställa hästen utåt så den får in bogen när jag fatta galopp. Och så brukar jag tänka på att ha kvar stödet i tyglarna, sitta ordentligt (d.v.s. inte luta mig framåt) å kika lite utåt, alltså inte mycke alls. utan bara kikar lite så far jag omedvetet fram höften lite.
Kika utåt passar utmärkt på hästar som vill byta galopp.

Detta utgår ju ifrån att hästen inte har ont.(=

Lycka till!

JAg tycker du borde ta ut en vet. som kan kolla så hästen inte har problem med benen.

Min häst vägrade också fatta vänstergalopp, och hon har haft både knä och kotledsinflammationer.

Numera sitter det nog snarare i psyket än i benen tyvärr.. :(

Hej
Hade precis samma påroblem som du på min häst. Min ponny är olikt muskad på höger/vänster sida vilket gör att han gärna flyttar över mig på högersida + att jag har sne rygg sy jag tippar ofta lite till höger:smirk: Så när du ska fatta måste du vara väligt noga med att sadeln och din vikt är på vänster sidan! Du kan ju oxå prova att bara fatta med ytter skänkeln (eller bara inner). Jag brukar ha min ponny lite utotstäld när jag ska fatta vänster.
Hoppas nåt av mina tips ska funka!:D å lycka till:)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 328
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar