Vill inte dricka på tävling

F

flummdumm

Min ponny vill inte dricka vatten när vi är på tävling även om det är stekande sol och jätte varmt. Några tips på vad jag kan göra för att få honom att dricka? Super tacksam för svar.

Sv: Vill inte dricka på tävling

Prova att blanda i lite betfor kanske. :D

Betfor uppblött i mycket vatten är ett säkert knep för att få i hästar vätska :D

Testade de på tävlingen igår ( fast me Mach, vilket han älskar ) men fick honom att dricka max en klunk, försökte även med mörötter i vattnet och sånt men han bara plaskade runt lite med sin snabel näsa och lät bli att dricka "/

En del hästar gillar ju inte smaken av vatten på andra ställen än hemma. Moster som har travhästar sa att man kan blanda i äppelcidervinäger i vattnet hemma så de vänjer sig vid det och sen hälla i äppelcidervinäger i vattnet på tävlingen för att det ska smaka som hemma. :D
Vet inte om det funkar alls, men det är vad jag hört!

Eller så tar man med vatten i dunkar hemifrån :laugh: (Lättast på endagstävlingar. Blir många dunkar till meetings ... Divaponny! :crazy: )

Min ponny vill inte dricka vatten när vi är på tävling även om det är stekande sol och jätte varmt. Några tips på vad jag kan göra för att få honom att dricka? Super tacksam för svar.

Halloj:laugh:
Gör iordning lite betfor(tänk på att ha bra med vatten i)så får hästen i sig både godis och en törstläckare:d

liite betfor och mycket vatten kanske ?

Min ponny är också en sådan, När han får mat mellan klasserna så ställer vi fram en hink med mat och en hink med vatten. Då spiller han i all mat själv i vattnen. Sen för att komma åt det sista så dricker han upp allt. Har haft stora problem med att han inte drack tidifgare.

Har hänt en gång att att hällt ut överflödigt vatten och sedan druckit det sista :)

Ajdå, det lät ju inge roligt precis.. Men prova ta vatten hemifrån? Det kan faktiskt vara så att hästen inte gillar "tävlingsplatsens" vatten. Annars vet jag inte, betfor och mycket vatten kanske det har alltid funkat för mig.

förstår ditt problem! min valack äter inte betfor, morötter, äpplen och dricker inte heller något vatten(varken från tävlingsplatsen eller hemifrån). ibland kan han dra några strån i hönätet.......vad gör man egentligen?

Jag blandar lunchhavren med vatten :) Ca 1 kg havre och sen fyller jag upp hinken till hälften. Brukar slinka ner!

om inte betforvatten funkar till hästen har jag alltid tagit ca 1 dl melass och blandat i vattnet, blandat runt mycket så det blir lite skummigt och min häst dricker det som saft

Jag har samma problem med min ponny men jag brukar mata honom med massa äpplen och lite betfor så dricker han lite iaf.

Min häst är precis lika dan.. Men han dricker inte heller även fast man blandar med betfor eller tar med hemifrån..

Jag brukar ha med en sån där "fotbolls" vattenflaska som har en sån där plastslang upp ur. Och så brukar jag stoppa in den där
slangen i mungipan på han och trycka in en massa vatten och iaf spola munnen. :D Han får ju i sig lite lite vätska iaf.
Och behöver iaf inte vara "torr i munnen". Han gillar det iaf :D Men det blir ju tyvär inga meeting för våran del.

Annars är det ju smart att testa med att antingen ta med en dunk vatten hemifrån, eller att blanda mycket vatten med lite betfor. :)

om inte betforvatten funkar till hästen har jag alltid tagit ca 1 dl melass och blandat i vattnet, blandat runt mycket så det blir lite skummigt och min häst dricker det som saft

Precis så gör jag med. Oslagbart, det smakar ju godis. Han dricker numera alltid "på kommando" :D

du kan ju ge den betfor med salt på tävlingen och ge honom vatten direkt efter. :)

Min förra var också så, men om på hänne fungerande det bra å ha lite äppelnektar i vattnet :)

Viktigt att du ger salt till hästen efter ansträngning också. Det reglerar törsten, blanda salt i vattnet.

Det enda som funkar på min nuvarande häst är

a) rejält uppblöt betfor med saftiga äppelbitar i:D

b) låna box över dagen. Hon dricker alltid om hon står i box.

Du kan även testa att ta med vatten hemifrån, min ponny drack bara vatten hemifrån! Likaså fick vi blanda i lite äppeldryck i vattnet för att ponnyn skulle dricka!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024