Vill inte dricka på tävling

Sv: Vill inte dricka på tävling

Min moster med (haha, komiskt nog har hon också travhästar) ! Men hon håller på med distans mest :D Jag följde det och nu dricker min petiga häst allt vatten :D

Prova att vänja hästen med äppelcidervinäger, så du häller lite i vattnet även hemma. Då känner de inte att det är annorlunda vatten :D funkar på min :D Vi brukar också ta med vatten hemifrån (klumpigt men de funkar)

Precis som så många andra har skrivit så är det smart att smaksätta vattnet. Melass eller äppeljuice brukar vara en höjdare! Sistnämnda fungerar även toppen på hästar som inte vill äta upp sina mineraler...

Äppeljuice precis vad jag tänkte föreslå, de är det ända som funkar att hälla i vattnet som min ena häst dricker, betfor vatten melass vatten inget duger bara äppeljuicevatten:)
Så de är ett tips som jag rekommenderar:)

om du häller i lite melass ,brukar funka..

- Börja ge hästen salt dagligen
- Blanda i betfor i vatten (min ponny gick på det en gång)
- Blanda i havre (ponnyn kastade sig i hinken, drack upp vattnet och mumsade i sig havren, stod lätt i 20 minuter och såg till att hinken var snustorr)
- Som några andra sa, blanda i äppeldryck osv.
- Melass

Vi tar med vatten och hemmahinken så att drickandet känns och luktar bekant. Vill hästen fortfarande inte dricka så blandar vi i en massa elektrolyter (gatorade-pulver) och då minsann går det bra att sörpla i sig en hel hink av det goda illgula vattnet. Bortskämd häst...

Jag vet ett mycket bra sätt som funkar kanon, iaf på min godisgris till ponny:D

Ta med dig päronsaft och häll i vattnet han ska dricka. Du kan ju börja med att prova i en liten vatten mängd så vet du hur mycket saft som krävs för att han ska tycka det är gott;)

Det funkar säkert inte på alla hästar men man kan ju prova.
Men var försiktig och kolla så att det inte är massa konstiga ämnen och koncentrat i saften som hästen inte tål..

har du med vatten hemmifrån ?

om inte , prova det !

Min häst är tyvärr likadan..

Vi har alltid med oss eget vatten. En gång har han druckit på en endagstävling, då han av misstag råkade nudda vattenytan med mulen.
Han verkar liksom rädd för vattenhinken/ytan. Men han är samtidigt nonchalant, tittar på hinken och tittar sedan bort, precis som om han visste vad som finns i.

Han dricker däremot alltid när han står i en box, och insett att hinken inte är farlig. Jag hinktränar honom med jämna mellanrum i stallet också, och försöker alltid ta med samma hink som jag haft hemma..

Jobbigt när det är en varm dag.. =/

det verkar som om din häst inte är riktigt frisk... Om han nästan inte äter något varken hemma eller på tävling kanske du borde kolla med en veterinär?

Det problemet hade jag på Hökensåsritten 2008 när vi skulle rida vår första distanstävling. Felet vi gjorde var att sträcka fram en vit hink till damen och hon tvärvägrade nästan att se på den. Nästa tävling tog vi fram en svart hink och då gick det bra.

Har du vant hästen att dricka ur hink hemma? Ha alltid en hink färdig när du har varit ute på ridtur och erbjud vatten så fort den har gjort något. Samma hink ska naturligtvis med på tävling ;)

ÅH! Det där är ett sånt gissel!!

Min förra häst vägrade åxå dricka borta, trots hemmavatten, hemmahink och betfor. Nu var vi aldrig på några flerdagars events. Men vi klarade tävlingsdagarna med att ge honom apelsiner. Inte det mest hästvänligaste alternativet. Men det var det vi gjorde då. Idag, vuxen och klokare skulle jag prova melass och elektrolyter i vattnet.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 110
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2