Vill inte att han skall byta!

C

Contezza

Min häst har en tendes att byta galopp om man tex går på diagonalen eller gör serpentinbågar.

Är det så att han orkar inte gå i fel galopp?
Samt vad kan jag göra för att få honom att sluta byta i tex diagonalerna?
Han byter jämt och jag får krap poäng då i protokollet.

Sv: Vill inte att han skall byta!

jag hade nästan samma problem..mitt problem va att jag inte satt helt still, min häst funkar så att han byter direkt om man inte sitter still, men ja jobbar på de och han blir säkrare och säkrare.

de är ju lättare för dom att byta och de är svårt att jobba bort sånt när dom kommit på att dom kan göra de för o komma undan.

sen vad man ska göra åt de om man nu redan sitter väldigt stilla och gör allt man ska för att dom inte ska byta vet ja faktiskt inte.

vet många hästar som helt enkelt inte går att få att gå i förvänd för de är så liksom inpräntat att dom ska byta när man byter varv.

Tänk på att ha honom helt rak i kroppen på diagonalen, alt. lite "utåtställd". Har sett ex. på folk som fortsätter att ha hästen ställd efter hörnet in på diagonalen, och då har hästarna (som varit hopphästar) tagit det som att de ska byta galopp.

När du tränar på förvänd galopp så kan du tänka på att ställa hästen ganska mycket utåt, tills den hittat balansen och går att rakriktas. Jag är ju ingen expert, men det har fungerat strålande bra för mig, och nu är min häst mycket stark i sin förvända galopp och kan t.o.m gå volter i det.

Då måste du vara tydligare i ditt kroppspråk.
Sitt still o var noga med var du har skänklarna.

Du får bara ställa utåt en aning i förvänd på böjt spår.
Trampa ner i den sidans stigbygel o ha fortfarande den kvar på yttertygeln.

Tänk på var du har axlarna! ytteraxeln (te.x. hö.galopp, vä. axel) ska vara bak. Fungerar utmärkt för mig, för om man har axlarna rätt brukar hela kroppen hänga med :)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: astronaut
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30